۱۲ هزار مدرسه به یاری اسکان نوروزی آمدند/ سهم مسافران فرهنگی

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۵۳
    کد خبر :248540

دوازده هزار مدرسه با ظرفیت ۱۰۵ هزار کلاس درس به یاری اسکان نوروزی مسافران با اولویت فرهنگیان در نظر گرفته شده تا به خدمت رسانی به فرهنگیان بپردازد.

مدارس دهه هاست که یک پای ثابت اسکان های نوروزی هستند. در واقع به کمک آمدن مدارس برای اسکان مسافران نوروزی و خصوصا فرهنگیان قطعا در این سال ها کمک رسان بوده است. چرا که در ایام نوروز عموما استان های توریست پذیر ظرفیت محل های اقامتشان مانند هتل و مهمان پذیر ها پر می شود و یا برای برخی از مسافران هزینه هایش قابل تامین نیست. همچنان که با وجود کمک رسان بودن مدارس در اسکان مردم، در ایام نوروز شاهد برپایی چادرهای مسافرتی در بسیاری از پارک ها و معابر در شهرهای مختلف کشور هستیم.

فرهنگیان و مردم هر ساله سهمی از این اسکان را به خود اختصاص می دهند. نوروز سال ۹۶ به گفته دبیر ستاد وقت اسکان نوروزی بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی در ستاد اسکان آموزش و پرورش مشغول به خدمت رسانی بودند و ۱۱ هزار مدرسه و ۱۱۰ کلاس درس در سراسر کشور برای این امر اختصاص داده شد. همچنین گفته شد که اعتبارات برای تجهیز مراکز خدمت رسان ۶ برابر افزایش یافته بود و در حالیکه سال ۹۵، هفت میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت در سال ۹۶ به گفته عباسعلی باقری این رقم ۴۲ میلیارد تومان شد. اسکان نوروزی مدارس در سال ۹۶ از روزهای نخست با آمار ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۶۰۷ نفر-روز در قالب ۶۰۷ هزار و ۶۶۹ خانواده شروع شد و در نهایت به ۹ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۳۱ نفر-روز در قالب یک میلیون خانوار رسید که رشد پنجاه درصدی در پایتخت کشور بیش از همه در نمودار پذیرش اسکان نوروزی مدارس خودنمایی می کرد.

همچنین سال گذشته بیشترین آمار پذیرش به ترتیب فراوانی به استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی و هرمزگان اختصاص یافت. و برای نوروز ۹۷ تا ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۶ و در سامانه های ثبت نام استان‌های هرمزگان، فارس، اصفهان، قم و خراسان رضوی بیشترین رزرو اینترنتی اسکان نوروزی را به تعداد ۹۰ هزار ثبت اینترنتی به خود اختصاص دادند.

اسفند ۹۶ اعلام شد که اولویت اسکان نوروزی مدارس با فرهنگیان خواهد بود و از سوم اسفند ثبت نام در سامانه آغاز شد و پذیرش نیز از ۲۹ اسفند آغاز شده است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران پیش از نوروز از افزایش ۱۰ درصدی نرخ اسکان برای غیرفرهنگیان خبر داد. به گفته وی بر این اساس نرخ اسکان در کلاس‌های ویژه الف در سال گذشته ۲۸ هزار تومان برای فرهنگیان و ۵۵ هزار تومان برای سایر کارکنان دولت بوده که امسال ۱۰ درصد این قیمت اضافه می شود که بهروایتی این افزایش ده درصدی تنها برای مشاغل آزاد غیر از فرهنگیان و به روایتی برای کل اسکان نوروی در مدارس اضافه شده است.

با این وجود مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در آخرین روزهای اسفند ۹۶ از پیش‌بینی ۱۲ هزار مدرسه با ظرفیت ۱۰۵ هزار کلاس درس و ۳۴۵ خانه معلم با ظرفیت ۱۴ هزارو ۵۰۰ تخت برای اسکان فرهنگیان در ایام تعطیلات نوروز ۹۷ خبر داد. که بدون هیچ‌گونه افزایش تعرفه، پذیرای اسکان نوروزی فرهنگیان است.

گودرز کریمی فر گفت:علاوه‌بر مدارس و خانه‌های معلم که در آنها ۲۷ هزار نیروی اجرایی به فرهنگیان خدمات می‌دهند، ۲۰۷ تالار پذیرایی و ۱۲۸ رستوران با ظرفیت ۶۰ هزار صندلی برای پذیرایی فرهنگیان در تعطیلات نوروزی پیش‌بینی شده است. تمام کلاس‌های پیش‌بینی شده در این طرح از نوع ممتاز و گروه الف است که تمام امکانات رفاهی و اولیه زندگی را دارد.

وی، راه‌اندازی سامانه تورهای زیارتی و سیاحتی ویژه فرهنگیان را از دیگر خدمات حوزه تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگیان ذکر کرد و گفت: ۵۰ درصد هزینه سفرها توسط فرهنگیان به صورت نقد و ۵۰ درصد نیز بصورت وام قرض الحسنه بدون کارمزد پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت‌آموزش‌وپرورش همچنین از پیش‌بینی ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در دو بخش مرابحه و مسکن فرهنگیان از طریق یکی از بانک‌ها خبر داد و گفت: این تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد پرداخت می‌شود.

کریمی فر افزود: میزان وام مرابحه تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۳۶ ماهه و سقف وام مسکن ۵۰۰ میلیون ریال در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰۰ میلیون ریال در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

به گزارش مهر، همانطور که گفته شد پایان سال ۹۶ اعلام شد چنانچه بعضی از پایگاه‌ها و مراکز اسکان، ظرفیت‌های مراکز رفاهی و کلاس‌های تخصیصی به مسافرین نوروزی توسط فرهنگیان تکمیل نشود، ستاد اسکان وزارت آموزش‌وپرورش بنا به درخواست رؤسای ستادهای اسکان استان‌ها (استانداران) آمادگی دارد که مدارس طرح اسکان، علاوه بر فرهنگیان در اختیار عموم قرار دهد.

نوروز۹۷ حدود ۴.۵ میلیون مسافر فرهنگی با ماندگاری سفر دو شب و نیم تعریف شده است.

از سوی دیگر در حالی که هر سال مدارس این طرح به سه گروه «الف»، «ب» و «ج» بر اساس کیفیت خدمات تقسیم می شدند امسال مدارس گروه «ج» حذف شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید