فرآیندهای گمرکی و تجاری شفاف شد

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷
    کد خبر :248482

افزایش سرعت و سهولت صادرات، واردات و ترانزیت، شفافیت فرآیندهای گمرکی و تجاری، ناامن کردن مرزهای گمرکی برای قاچاقچیان، قابل دسترسی نمودن اطلاعات تجاری آنلاین از جمله فعالیت‌های گمرک است.

فرود عسگری در پیام نوروزی خود نوشت: در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران و در آن بخش که به بررسی عملکرد سازمان‌های دولتی مربوط می‌شود، روش‌های گوناگونی برای سنجش میزان موفقیت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که یکی از آنها جشنواره شهیدرجایی است. معمولاً نتایج بررسی‌های این جشنواره در سال بعد اعلام می‌شود.

براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی که این جشنواره به موجب آنها فعالیت و عملکرد سالانه سازمان‌های دولتی را ارزیابی می‌کند، گمرک جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه نخست در ارائه خدمات الکترونیکی به جامعه هدف خود شده و اکثر گمرکات استانی نیز به فراخور نوع و حجم فعالیت‌هایشان به رتبه‌های برتر دست یافتند.

به گزارش مهر، گمرک ایران همچنین یکی از معدود دستگاه‌هایی بود که توانست همه طرح‌ها و پروژه‌های تعیین شده در قالب اقتصاد مقاومتی را اجرا و رتبه بسیار بالایی کسب کند. دو نمونه فوق ارزیابی و نگاه دولت به عملکرد گمرک است، اما از منظر مردم هم این سازمان موفقیت‌های زیادی داشته و موفق به جلب رضایت خدمت‌گیرندگان شده است که البته بازتاب آن مانند گزارش‌های رسمی مراکز دولتی نیست و موارد آن را می‌توان در گمرکات ستادی و اجرایی جست‌وجو کرد. به این ترتیب باید گفت ، گمرک کوشیده است تا در آزمون خدمتگزاری به مردم موفق شود.

مشتی از خروار

به گمان من مهمترین دستاورد گمرک در طول سال‌های اخیر خاصه در دولت تدبیر و امید تغییر وضعیت از یک سازمان سنتی و متکی بر روش‌های اجرایی قدیمی به سازمانی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته امروزی است. این تحول عظیم همچنان که اکثر مسئولان به تأثیرات مثبت آن بر حوزه تجارت خارجی و بهبود نسبی اقتصاد کشور اذعان دارند، در بعد داخلی سبب افزایش سرعت و سهولت صادرات، واردات و ترانزیت، شفافیت فرآیندهای گمرکی و تجاری، ناامن کردن مرزهای گمرکی برای قاچاقچیان، قابل دسترسی نمودن اطلاعات تجاری آنلاین برای فعالان اقتصادی، تصحیح و تدقیق آمارهای تجاری، افزایش درآمدهای دولت برای دریافت و وصول حقوق و عوارض گمرکی، کاهش مفاسد و افزایش سلامت اداری و فراهم شدن محیط امن برای تجارت شده است.

در بعد خارجی هم به ارتقای جایگاه ایران در شاخص‌های مربوط به بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه مسائل گمرکی، نگاه مثبت سازمان جهانی گمرک به ایران و تلاش‌های دولت برای افزایش همکاری با بخش خصوصی فعال در عرصه تجارت و مقابله با جرایم سازمان‌یافته انجامیده که اینها مشتی از خروار است.

در کنار اینها تلاش و تحرک گمرک برای برقراری ارتباطات و همکاری نزدیک‌تر با گمرکات کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه، حضور فعال در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی گمرکی و امضای ده‌ها سند همکاری و توافق‌نامه گمرکی را می‌توان از دستاوردهای گمرک در خلال سال ۹۶ به حساب آورد.

نیازمند تلاش بیشتریم

با اتکاء به این اقدامات و تلاش‌هایی که در جهت تسهیل و توسعه تجارت و در عین حال افزایش و بهبود سطح کنترل‌ها و نظارت‌های گمرکی در مبادی رسمی صورت گرفته می‌توان ادعا کرد که گمرک جمهوری اسلامی ایران در مسیری که پیموده است به بخش قابل توجهی از اهداف و برنامه‌های خود در قالب طرح تحول اقتصادی و اصلاحات بنیادین دست یافته و از این نظر وضعیت متفاوتی با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارد، اما بدون تردید در مسیر پیش‌رو و رقابت‌های آینده دریافت نمره عالی و کسب سرآمدی نیازمند تلاش و زحمات افزون‌تری است که اطمینان دارم در سال آینده از سوی همکاران عزیزم در سازمان به مطلوب‌ترین شکل آن به عرصه عمل درآمده و گمرک را کماکان درصدر یکی از سازمان‌های پیشرو و موفق برای خدمت‌رسانی به مردم و کشور قرار خواهد داد، به شرط آنکه همواره به افق‌های دوردست بنگیریم و رسیدن به اهداف والاتر و بزرگ‌تر را در دستور کار خود داشته باشیم.

وظیفه خود می‌دانم که در پایان یک سال پرزحمت و توأم با موفقیت از همه همکاران ارجمند و وظیفه‌شناس در گمرک جمهوری اسلامی ایران به خصوص آنهایی که در شرایط سخت و نبود امکانات کافی در مرزها به خدمت مشغولند تقدیر و تشکر کنم و به خاطر کمبودها و نارسایی موجود در بحث امکانات رفاهی و معیشتی پوزش بطلبم.

سال نو و فرارسیدن بهار دل‌انگیز را به تمامی همکاران شریف، خدوم و صدیق خود و خانواده‌های محترم آنان در سراسر کشور تبریک می‌گویم از درگاه قادر متعال تندرستی و توفیق همکاران را خواهانم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید