تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو در مورد سرعت نرخ بهره

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱
    کد خبر :248479

در حالی‌ که سرمایه‌گذاران برای افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا و با توجه به اطلاعاتی در مورد تعداد افزایش آن در امسال، لحظه‌شماری می‌کنند، بازارهای جهانی به سکوت فرو رفته‌اند.

به گزارش بازتاب  به نقل از رویترز، روز چهارشنبه درحالی‌که سرمایه‌گذاران برای افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا، با توجه به اطلاعاتی در مورد تعداد افزایش آن در سال جاری، لحظه‌شماری می‌کنند، بازارهای جهانی به سکوت فرو رفته‌اند، این در شرایطی است که ترس از جنگ تجاری، ارز کشورهای صادرکننده را روی لبه پرتگاه نگاه داشته است.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارجِ ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی پس از افت‌های اولیه با دنبال کردن سودهای شبانه وال‌استریت، ۰.۵ درصد بالا آمد.

در عین حال سهام چینی اندکی قدرتمند تر بودند و سودهای نجومی شرکت‌های املاک باعث شد تا شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۲ درصد جهش کند.

بازارها متقاعد شده‌اند که فدرال‌رزرو در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران، افزایشی یک چهارم درصدی را برای نرخ بهره آمریکا اعلام خواهد کرد، اما در مورد دفعات بالا بردن نرخ امسال، بین ۳ و ۴ بار، تردید دارند.

بانک مرکزی آمریکا از زمانی که در سال ۲۰۱۵ سیاست‌گذاری سفت‌وسخت کردن فضای مالی را آغاز کرده است، ۵ بار نرخ بهره خود را افزایش داده است. اما تا کنون دلار واکنش درستی نشان نداده است؛ دلار در سال ۲۰۱۷ در برابر سبد ارزهای معتبر جهان، ۱۰ درصد افت کرد.

روز چهارشنبه شاخص دلار نزدیک به بالاترین سطح ۴ هفته‌ای خود باقی ماند و حول رقم ۹۰.۲۶۷ واحد تثبیت شد. در برابر ین ژاپن هم دلار در بالاترین نرخ یک هفته‌ای خود یعنی ۱۰۶.۴۶ ین، معامله شد.

ارز کشورهایی که صادرات سنگینی دارند، مثل دلارهای استرالیا، نیوزلند و کانادا، پس از این که به پایین‌ترین ارزش چندین ماهه خود سقوط کرد، امروز به حالت تدافعی درآمد.

دلار استرالیا به پایین‌ترین سطح ۳ ماهه خود یعنی ۰.۷۶۷۹ دلار رسید. درحالی که دلار نیوزلند (کی‌وی) به پایین‌ترین میزان خود از اوایل ژانویه تا کنون رسید. دلار کانادا از مقدار پایین روز دوشنبه (نرخ ۱.۳۱۲۴ دلار)، که پایین‌ترین نرخ آن از اواسط ۲۰۱۷ تا کنون است، بهبود یافت و به نرخ ۱.۳۰۲۹ دلار رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید