حوزه فضایی سالی پرکار پیش رو دارد/ توسعه صادرات فناوری فضایی

    کد خبر :248470

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه امسال حوزه فضایی پرکار خواهد بود، گفت: با حضور حداکثری و مقتدرانه باید ارتباطات و صادرات فناوری را رشد دهیم.

دکتر مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در پیامی ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام علی النقی (ع)، آغاز سال جدید، «سال حمایت از کالای ایرانی» را تبریک گفت.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ برای حوزه فضایی کشور سالی متفاوت و سال بروز ایده ها و نوآوری در این حوزه بود، گفت: در سال های گذشته و با تلاش تمامی همکاران حوزه فضایی، توانستیم به فناوری ساخت و پرتاب ماهواره دست پیدا کنیم و به سمت طراحی و ساخت ماهواره های کاربردی قدم برداریم. اینک که دستیابی به این فناوری برای دانشمندان ما میسر شده است، باید تلاش کنیم تا این فناوری در کشور تثبیت و از سر ریز آن در سایر فناوری ها بهره گیریم.

براری خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ نگاهی ویژه به ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین و فضاپایه داشتیم و تلاش شد تا با حمایت از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، اقتصاد فضایی را در کشور فراگیر کنیم. اولین گام اساسی در این بخش با تدوین پروانه اپراتوری ماهواره های مخابراتی برداشته شد.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: ایجاد فضای تعامل، همکاری و همگرایی بین فعالان حوزه فضایی کشور لازمه سرعت بخشیدن به حرکت به سمت اهداف تعیین شده در سند چشم انداز ۱۴۰۴ بود که این گفتمان مشترک در تدوین برنامه رهبردی بخش فضایی کشور جلوه نمود و نوید دهنده آینده پر فروغ و روشنی برای بخش فضایی کشور خواهد بود.

به گفته وی، همکاری های بین المللی و حضور فعال در مجامع بین المللی از دیگر اهدافی بود که پیگیری شد و در همین راستا با تشکیل کارگروهی فعال، سعی شد برنامه ای ویژه برای این حوزه تدوین شود تا سطح تعاملات و ارتباطات کشور را با دیگر کشورها را افزایش داده و به سمت صادرات فناوری به کشور های منطقه و استفاده از بازار بکر آن گام برداریم.

براری با بیان اینکه تشکیل جلسه شورایعالی فضایی که دغدغه اساسی علاقمندان به این حوزه است نیز جدی گرفته شد، عنوان کرد: تلاش شد تا دبیرخانه شورایعالی فضایی فعال تر شده و برنامه ای منسجم برای حوزه فضایی کشور تدوین شود تا با تصویب در کمیسیون راهبردی به شورایعالی فضایی ارائه شود و شاهد تشکیل جلسه شورایعالی فضایی در سال ۹۷ خواهیم بود.

وی اظهار کرد: سال ۹۷، سالی بسیار پر کار برای کشور و بویژه حوزه فضایی خواهد بود و همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانات نوروزی خود فرمودند، سال سخت کوشی برای همه آحاد ملت و مسئولین است و همگی باید سخت تلاش کنیم تا برنامه هایی که آغاز شده است و تنها گام اولیه برای توسعه بخش فضایی کشور است، به ثمر نشیند.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: با نگاهی جدی به روند توسعه در تمام زنجیره ارزش فضایی، باید تلاش کنیم تا مطابق با سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ بتوانیم رتبه اول منطقه در حوزه فناوری فضایی باشیم. این مهم میسر نخواهد شد مگر با همیاری و همکاری تمامی بخش ها اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی.

وی گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، توجه به مساله اقتصاد و معیشت از مهمترین مسائل پیش روی ما در سال ۹۷ است. روند توسعه فناوری بومی همچنان با اقتدار و قدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد و تلاش خواهد شد با تعامل و همکاری با مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه ها، در جهت صادرات فناوری داخلی نیز گام های موثری برداشته شود.

براری تاکید کرد: تدوین پروانه اپراتوری ماهواره های سنجش از دور و بهره برداری از ایستگاه های زمینی از برنامه هایی است که به رونق اقتصادی در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد که به زودی تدوین و اطلاع رسانی خواهد شد. با حضور حداکثری و مقتدرانه در حوزه بین الملل و مراودات لازم با کشورهای دیگر باید ارتباطات و صادرات فناوری را رشد دهیم تا بتوانیم از این فناوری بر اساس اهداف اقتصاد مقاومتی خلق ثروت همگانی کنیم.

به گزارش مهر، وی افزود: در این زمینه با تدوین برنامه های کاربردی در مسیر توسعه کسب و کارهای فضاپایه و تقویت بخش خصوصی خواهیم کوشید. لذا باید با توسعه و بهبود کیفیت خدمات فضایی در کشور در جهت ایجاد رفاه اجتماعی گام برداریم و مردم حضور این فناوری را در زندگی خود بیش از پیش لمس کنند.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطر نشان کرد: در پایان ضمن تبریک مجدد سال جدید، تمامی متخصصان این حوزه را به مشارکت جدی در تحقق برنامه های فضایی کشور دعوت می کنم و توفیق نظام مقدس جمهوری اسلامی را مسئلت می کنم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید