انتظارات فرامتنی از برجام و ناکامی آمریکا در شورای امنیت

    کد خبر :248319

تشدید اقدامات خصمانه آمریکایی ها به بهانه های فرامتنی علیه برجام و ناکامی های آنها در شورای امنیت سازمان ملل متحد از مهمترین اتفاقات مرتبط با برجام در سال گذشته بود.

زمانی که دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یافت بسیاری حتی در آمریکا نمی دانستند که سیاست خارجی وی چه سمت و سویی خواهد داشت البته از سرو صداهایی که از کمپین انتخاباتی وی برمی خاست می شد حدس زد که وی حداقل در قبال جمهوری اسلامی رویکرد خصمانه ای داشته باشد.
ترامپ در شعارهای انتخاباتی گفته بود که توافق هسته ای با ایران را پاره می کند با این حال عمده تحلیلگران و نظاران مسائل سیاسی اعتقاد داشتند که با توجه به منافعی که برجام برای امنیت جهانی و عدم اشاعه دارد ساختار حاکم بر آمریکا اجازه ساختار شکنی و آسیب دیدن این توافق را به وی نخواهد داد البته چند روز قبل از راهیابی ترامپ به کاخ سفید و زمانی که آمریکای اوباما از وتو قطعنامه شورای امنیت بر ضد شهرک سازی خودداری کرد واکنش همدلانه ترامپ با رژیم صهیونیستی عمق روابط و تاثیرگذاری آنها برشئونات سیاست خارجی آمریکا در چهار سال پیش رو را نشان داد.
از سوی دیگر ارزش هایی همچون آزادی، صلح و دموکراسی ارزش هایی بوده است که سیاست خارجی آمریکا سیاست های اعلامی خود را حول آنها سازماندهی می کرده است با این حال ترامپ از زمان راهیابی به کاخ سفید هیچ ابایی از بی اعتنایی به این ارزش ها ندارد. در حالی که رییسان جمهوری پیشین آمریکا معمولا پیام های خود به جهان اسلام را در شهرهایی همچون قاهره و یا استانبول بیان می کردند، ترامپ به واسطه لابی گری های محمد بن زاید به ریاض رفت و در حضور رهبران بیش از50 کشور منطقه مرکز مبارزه با تروریسم را در ریاض راه اندازی کرد و با سعودی ها در مراسم رقص شمشیر شرکت کرد. این در حالی بود که ایرانیان در همان روزها با حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و رای به تنش زدایی و اعتدال گرایی در سیاست خارجی دادند.
در جریان سفر ترامپ به ریاض حدود 450 میلیارد دلار قرارداد بین ریاض و واشنگتن به امضا رسید.ترامپ توانست به واسطه این قراردادها در آغاز به کار خود بخشی از شعارهای انتخاباتی خود رابرای کسب درآمد برای آمریکایی ها عملیاتی کند. خواسته ریاض هم از ترامپ مشخص بود؛ حمایت از تغییرات قدرت به نفع محمد بن سلمان در عرصه داخلی و مقابله با ایران در عرصه منطقه ای. عمده ترین نگرانی عربستان تغیر موازنه قوا بویژه بعد از توافق هسته ای ایران با 1+5 بود، هر چند این تغییرات بعد از سقوط صدام حسین در عراق آغاز شده بود البته در جریان مذاکرات هسته ای هم مقامات سعودی تحرکات بی سابقه ای داشتند همچنان که سعودی ها به همراه برخی از مقامات کشورهای عربی در کمپ دیوید نگرانی های خود را از سیاست های منطقه ای دولت وقت آمریکا ابراز کردند.
سیاست های ضد ایرانی و ضد برجامی ترامپ در سالی که گذشت را می توان در چنین شرایطی تحلیل کرد. برخی از تحلیلگران سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال ایران را بازگشت به سیاست سنتی آمریکا ارزیابی می کنند کما اینکه رهبران آمریکا بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی علنا سیاست «تغییر رژیم » را در دستور کار قرار داده اند.

تمدیدهای اکراه آمیز
در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای پایان سال برای یازدهمین بار تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده است، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در خصوص پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای تصریح کرده است که اگر برجام شکست می‌خورد، شکست بزرگی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و برای چندجانبه‌گرایی به حساب می‌آمد.
ترامپ کماکان بر طبل از بین بردن برجام می کوبد. ترامپ تاکنون سه بار تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید کرده است و هر بار برای خالی نبودن عریضه تحریم هایی را علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی ایرانی و مرتبط با ایران اعمال کرده است. هر بار هم می گوید که برای آخرین بار است که این کار را می کند.
آمریکایی ها در همین مدت یک سال بخش بزرگ دیپلماسی خود را صرف جلوگیری از منتفع شدن ایران از منافع و مزایای برجام از سوی ایران شده اند. مقامات آمریکایی البته در همان دولت سابق هم در خصوص لغو تحریم های ایران رویکرد غیر صادقانه ای در پیش گرفتند و به نوعی فضای ابهام و تردید را حفظ کردند با این حال دولت فعلی آمریکا هیچ ابایی از نقض تعهدات برجامی خود و تخریب این توافق نداشته و بارها از کشورها و بنگاه های اقتصادی خواسته است در ایران سرمایه گذاری نکنند.
مهرماه سال جاری دونالد ترامپ مهرماه سال جاری در سخنانی ضمن اعلام راهبرد جدید در قبال ایران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد.
رییس جمهوری آمریکا از اعلام خروج آمریکا از برجام امتناع ورزید اما مدعی شد که ایران «مرتکب چندین فقره نقض توافق شده است.» دونالد ترامپ با بیان این که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند اعلام کرد که تصمیم گیری درباره سرنوشت آن را به کنگره آمریکا خواهد سپرد .این اقدام با واکنش قاطع مقامات و رهبران جهانی مواجه شد.
در واکنش به این اقدام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهارت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را «توخالی» خواند و تاکید کرد که « اتهام زنی، تهدید و بی حرمتی هرگز ایرانی ها را مرعوب نمی کند.»
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که در رابطه با راهبرد بیان شده توسط ترامپ در مورد ایران، مسکو تاکید دارد که استفاده از زبان تهدیدآمیز و خصمانه در مناسبات بین المللی پذیرفتنی نیست.
وزارت خارجه روسیه دراین بیانیه تصریح کرد: صرف نظر از تصمیم برخی شرکت کنندگان در توافق، بازگشت به وضعیت پیش از برجام ناممکن است و از جمله «از سرگیری تحریم های (ضدایرانی) از طریق شورای امنیت سازمان ملل شدنی نیست ».
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم ساعتی پس از سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه ای مشترک حمایت خود از برجام را اعلام کردند.
سران کشورهای اروپایی از دولت و کنگره ایالات متحده خواستند که «پیش از هر اقدامی، مثل بازگرداندن تحریم های رفع شده به واسطه توافق، که ممکن است برجام را تضعیف کند، پیامدهای آن بر امنیت آمریکا و متحدانش را در نظر بگیرد».
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.
در نهایت و با توجه به فشارهای جهانی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: دونالد ترامپ با توافق هسته ای (برجام) مخالف است اما این به منزله خروج امریکا از برجام نیست.
در نهایت کنگره آمریکا قرار شد در یک فرصت 60 روزه معایب برجام را برطرف کند و در آن مقطع گفته شد باب کورکر و تام کاتن دو تن ازسناتورهای آمریکایی در حال تهیه طرحی برای برطرف کردن معایب این توافق هستند.
این در حالی است که ترامپ بار آخر هم توپ را به زمین متحدان اروپایی خود انداخته است گفته این بار آخر است که توافق هسته ای را تمدید می کند واگر اروپایی ها اصلاحات لازم را انجام ندهند دیگر این کار را نخواهد کرد. اولتیماتوم ترامپ به ارروپایی ها زمینه ساز تحرکاتی در شرکای اروپایی برجام شده است. اروپایی ها تا 24 اردیبهشت ماه فرصت دارند که هم رضایت ترامپ را جلب و هم برجام به عنوان یکی از معدود دستاوردهای موففق سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را حفظ کنند.

نشست های کمیسیون مشترک برجام؛
بعد از حصول توافق وین در 23 تیر ماه 1394 چندین نوبت نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی نحوه اجرای این توافق برگزار شده است. هشت دور نشست این کمیسیون در وین و دو دور نیز در نیویورک تشکیل شد. (دو دور نشست این کمیسیون قبل از اجرای برجام و هشت نشست بعدی نیز پس از اجرای توافق وین (26 دی ماه 1394) بود.
این کمیسیون تاکنون دو دور نشست در سطح وزیران خارجه در نیویورک داشته که یک دور این نشست اول مهر ماه 1395 و در دوران ریاست جمهوری اوباما و دومین دور نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز 29 شهریور ماه 1396 در نیویورک و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شده است. نخستین نشست این کمیسیون در سال جاری که هفتمین نشست آن از زمان شکل گیری است، پنجم اردیبهشت ماه جاری در وین برگزار شد. نشست هشتم در تیرماه در وین و نشست نهم در 28 شهریورماه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و نهایتا دهمین نشست این کمیسیون به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید در وین برگزار شده است. بیشتر این نشست ها به بررسی بدعهدی های امریکایی ها در خصوص برجام پرداخته و شرکای برجام ضمن تاکید بر این که این توافق در مسیر درستی به پیش می رود از آمریکا خواسته اند که به تعهدات خود پای بند باشد.
آخرین نشست این کمیسیون در سال جاری شمسی در 25 اسفندماه در وین برگزار می شود؛ حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس که عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است با اعلام این خبر و با اشاره به«نقض‌های مکرر برجام» توسط آمریکا، گفت: «آمریکا مرتب در حال نقض برجام است و این مایه نگرانی ایران است در نتیجه ما این موضوع را در وین مطرح خواهیم کرد».
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز سه‌شنبه 15 اسفند ماه در نشست شورای حکام آژانس با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام و با تأکید بر اینکه آمریکا باید به همه تعهدات برجامی‌ به طور کامل و بی قید و شرط عمل کند، گفت: اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی ادامه می‌یابد که همه طرف‌ها به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهداتشان ادامه دهند.

انتظارات فرامتنی از برجام؛ شکست های آمریکا در شورای امنیت
به گزارش ایرنا، بسیاری از ناظران مسائل بین المللی انتظار داشتند با انعقاد توافق هسته ای در منطقه خاورمیانه هم اتفاقاتی در مسیر خواست آنها بیفتد ولی در عمل چنین انتظاراتی محقق نشد. ترامپ که با وجود تاییدات مکرر آژانس بر اجرای تعهدات برجامی ایران عملا بهانه ای برای آسیب زدن به این توافق نیافته است بر نقض روح برجام از سوی ایران دست گذاشت. بعدها نقض روح برجام با طرح ادعاهایی درخصوص برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران وجه ملموس تر و عینی تری از خواسته های وی نشان داد. هر چند این انتظارات فرامتنی از برجام عمدتا در راستای منافع سعودی ها و رژیم صهیونیستی بوده است.
نگاهی به دیپلماسی آمریکایی در شورای امنیت سازمان ملل بیانگر همین نکته است؛ در مهرماه سال جاری وقتی که اعضای شورای امنیت نشستی درباره مسائل خاورمیانه و فلسطین برگزار کردند، نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان این که نمی توان درباره صلح خاورمیانه صحبت کرد و حرفی از ایران به میان نیاید، اتهامات واهی خود علیه ایران اسلامی را تکرار کرد و رفتارهای ایران را ناقض قطعنامه 2231 دانست.
با این حال این نشست شکستی قطعی برای دیپلماسی دولت ترامپ بود؛ در این نشست واسیلی نبنزیا نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل با طرح این سوال که آیا ما برای برجام جمع شده ایم یا برای مساله خاورمیانه و فلسطین، تصریح کرد: برجام به ابزاری تبدیل شد که روابط ایران به سمت عادی سازی برود و به صلح کمک کند.
نماینده دائم ژاپن نیز در سازمان ملل با رد تردیدهایی که نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره بازرسی ها از سایت های ایران مطرح کرده بودند، تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که به تمام سایت هایی که لازم است، دسترسی دارد.
نماینده بولیوی در سازمان ملل هم گفت برخی کشورها برای به کمرنگ شدن مساله فلسطین و فضاسازی، بر سر برجام اعتراض کردند.
نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل متحد رو در روی نماینده آمریکا قرار گرفت و تاکید کرد: «ما از آمریکا می خواهیم منافع خود و متحدانش را در نظر گرفته و به نوعی عمل نکند که خطر ایجاد کند».
بعد از ناکامی سعودی ها و بی نتیجه ماندن نزدیک به چهار سال بمباران یمن، آمریکایی ها با اجرای دیپلماسی نیابتی به نفع سعودی ها کارزار جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل راه انداختند.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد با نمایش قطعاتی از موشک شلیک شده از سوی حوثی ها به ریاض مدعی شد این موشک ساخت ایران است. این ادعا از سوی نهادها و مجامع بین المللی هم جدی گرفته نشد با این حال یکی دیگر از شکست های آمریکا در شورای امنیت زمانی بود که نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست نماینده دائم آمریکا و با موضوع بررسی ناآرامی های دی ماه ایران برگزار شده بود، بدون کسب نتیجه به پایان رسید.
نماینده قزاقستان در سازمان ملل به عنوان رییس این نشست گفت که «تظاهرات در ایران یک موضوع داخلی است و ارتباطی به شورای امنیت ندارد».
«فرانسوا دلاتره» نماینده فرانسه در سازمان ملل هم برجام یکی از محورهای ثبات در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و گفت:«ما بایستی کاملاً به تعهداتمان مندرج در برجام پایبند بمانیم».
وی در ارتباط با ناآرامی های اخیر در ایران گفت که «ما باید هوشیار باشیم و نباید از این تظاهرات در راستای منافع شخصی خود استفاده کنیم».
نماینده بولیوی در سازمان ملل هم خاطرنشان کرد: «بررسی مسائل داخلی ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت نیست. اما آمریکا شورای امنیت را به ابزاری سیاسی بدل کرده تا به موضوعاتی بپردازد که برای صلح و امنیت بین‌المللی تهدیدآمیز نیستند
«متیو رایکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست با یادآوری این که لندن روند تحولات در ایران را دنبال می کند، ادامه داد: «از حکومت ایران می‌خواهیم به تعهدات حقوق بشری خود عمل کند».
نماینده کویت با تأکید بر این که جامعه بین‌المللی در پرداختن به مسائل ایران باید از پیامدهای فاجعه‌بار بهار عربی و سوریه درس عبرت بگیرد، اظهار داشت: «ایران همسایه ‏کویت است و ثبات و امنیت ایران، ثبات و امنیت منطقه و جهان است.‏ اما موضوع تظاهرات در ایران موضوعی نیست که به مسائل جهانی و خاورمیانه مربوط باشد».
همچنین نماینده سوئد در سازمان ملل با تأکید بر حفظ و اجرای صحیح برجام، متذکر شد که «مسائل حقوق بشر را باید از اجرای برجام جدا کرد. سوئد و اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کنند و آن را برای ثبات جهانی مهم می دانند».‏
نماینده چین در سازمان ملل هم در این نشست گفت: «تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شوند. مسائل داخلی کشورها نباید در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرند».
نماینده روسیه در سازمان ملل با رد اظهارات همتای آمریکایی خود پیرامون ایران در سخنانی طعنه آمیز به حوادث فرگوسن و میسوری یا جنبش وال استریت در آمریکا اشاره کرد و گفت که «طبق منطق مقامات واشنگتن، شورای امنیت باید پس از وقوع این رویدادهای داخلی در آمریکا نشست اضطراری برگزار می کرد!»
سومین شکست آمریکایی ها در شورای امنیت سازمان ملل در جریان وتو قطعنامه ای درباره یمن از سوی روسیه بود. آمریکایی ها که در زمان آشوب های خیابانی دی ماه از پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود ناکام مانده بودند همسو با متحدان خود تلاش کردند زمینه محکومیت جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل فراهم آورند با این حال پیش‌نویس قطعنامه ای که به پیشنهاد انگلیس و با هدف اعمال فشار علیه ایران درپی ادعاهای ارسال سلاح برای انصارالله ارائه شده بود توسط روسیه وتو شد.
این اقدام آمریکا و متحدان آن اگرچه با شکست مواجه شد با این حال بیانیه روز بعد از جلسه شورای امنیت نشان داد که همکاری آمریکا کشورهایی اروپایی درباره ایران وارد مراحل جدید تری شده است. هر چند پیشتر مقامات اروپایی از تشکیل کارگروهی درباره برجام مسائل منطقه ای و برنامه موشکی ایران خبر داده بودند.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به موازات اقدامات خصمانه دولت ترامپ علیه برجام به عنوان یکی از دسستاوردهای باراک اوباما، مقامات دولت سابق هم در از این توافق دفاع کرده اند. در همین راستا جان کری وزیر خارجه دولت اوباما بهمن ماه امسال در کنفرانس امنیتی مونیخ و در حضور رهبران جهان به دفاع از توافق هسته ای پرداخت و با تشریح مزایای فنی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، گفت: «من دوست اسرائیل هستم و به طور کامل به مسئولیت نخست وزیر اسرائیل احترام می گذارم اما امروز او به شما گفت که ایران تا 10 سال آینده در مسیر رسیدن به زرادخانه هسته ای خواهد بود، این حرف درست نیست ؛ این حرف در ارتباط با برجام اساسا درست نیست.»
وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: ما بسیار در برابر همین آقای نخست وزیر (نتانیاهو)، ملک عبدالله عربستان و پرزیدنت مبارک (مصر) مقاومت کردیم که به طورخصوصی خواستار بمباران ایران بودند. با از بین رفتن برجام دوباره فریادها بلند خواهد شد که باز برگشته ایم به همانجا که بودیم و باید ایران را بمباران کنیم.
وی تاکید کرد: خطری که در حال حاضر وجود دارد، این است که با این تمرکزی که روی برجام ایجاد شده است و احتمال خروج آمریکا از برجام، ایران دیگر به هیچ کار ما در ارتباط با بحث موشکی یا مسائل دیگر اعتماد نخواهد کرد.حفظ برجام برای اروپا و برای جهان مطلقا ضروری است زیرا مشخص است که جهان بدون برجام جای بهتری نخواهد بود.

گشایش های برجامی
به گزارش ایرنا، با وجود ادامه رویکرد خصمانه آمریکایی ها در قبال برجام و ایجاد فضای ابهام و تردید برای بنگاه ها و شرکت های اقتصادی با این حال جمهوری اسلامی ایران کماکان در مسیر اهداف پیش بینی شده حرکت می کند. تحریم های نفتی رفع شده،مشکلات حمل و نقل، بیمه، کشتیرانی که تمرکز تحریم های هسته ای علیه کشورمان بودند برداشته شده اند و جمهوری اسلامی ایران توانسته است در مسیر رشد و توسعه گام های بلندی بردارد.
فرسودگی ناوگان هوایی یکی از مهم ترین معضلات حمل و نقل ایران در سال های گذشته بوده است. جمهوری اسلامی ایران به واسطه تحریم های ظالمانه نتوانسته بود گام جدی برای نوسازی ناوگان هوایی بردارد با این حال با اجرایی شدن برجام در این راه گام های بلندی برداشته شده است به طوری که تاکنون 11 فروند هواپیمای مسافربری به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که از این تعداد سه فروند ایرباس و هشت فروند ای تی آر بوده اند و طبق اخبار منتشر شده قرار است در روزهای آغازین سال آینده هم یک فروند دیگر به ناوگان هوایی اضافه شود.
محرومیت ایران از مبادلات دلاری با توجه به سیطره دلار بر اقتصاد جهانی از مهم ترین چالش های پیش روی اقتصاد کشور بوده است. این امر به ویژه در سایه خصومت های دولت فعلی آمریکا علیه کشورمان تشدید شده با این حال در همین مدت جمهوری اسلامی ایران توانسته است راهکارهایی برای برون رفت از این مشکل پیدا کند. بخش زیادی از تلاش های دستگاه دیپلماسی و نهادهای اقتصادی کشور در سالی که گذشت حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی و انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه بوده است. علاوه بر این محمد جواد ظریف با تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی زمینه نقش آفرینی بیشتر این وزارتخانه در عرصه های اقتصادی را فراهم کرده است.
به گفته سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه بعد از اجرایی شدن برجام تاکنون بیش از 80 میلیارد دلار پیشنهاد خطوط اعتباری توسط کشورهای مختلف داشتیم که از این میزان رقمی حدود 30 میلیارد دلار به مرحله امضای قرارداد رسیده است که نحوه استفاده از خطوط را مشخص می کند.
عراقچی قرارداد هشت میلیارد دلاری با کره جنوبی، قرارداد یک میلیارد دلاری با اتریش را از جمله قراردادهای اعتباری برای افزایش تعاملات تجاری ایران ذکر کرد و گفت: علاوه بر این قراردادهای دیگر با ایتالیا و فرانسه داشتیم و حتی با چین و روسیه قرارداد خطوط اعتباری نامحدود داریم.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد:حدود 12 میلیارد دلار از این خطوط اعتباری عملیاتی شده است و در پروژه های مختلفی که معرفی کردیم استفاده می شود. یک نمونه از این قراردادها بیمارستان هسته ای است که با تکنولوژی اتریشی ساخته می شود و تامین مالی آن هم بر عهده اوبربانک اتریش است.

راهی که در پیش است
به گزارش ایرنا، آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره یمن که از سوی روس ها وتو شد تا حدودی چشم انداز روابط خارجی در سال 97 را نشان می دهد. پیش نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل متحد اگرچه از سوی روسیه وتو شد با این حال بیانیه ای که روز بعد از آن قدرت های اروپایی به همراه آمریکا منتشر کردند. حاکی از حرکت این قدرت ها به سمت تقابل با ایران و همراهی بیشتر با دونالد ترامپ است. ادعای مغایرت برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231 واین ادعا که اقدامات منطقه ای ایران از عوامل ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه است.طی ماه های اخیر تبدیل به ترجیع بند اظهارات مقامات اروپایی شده است. ای نکه اروپایی ها با هدف جلب رضایت ترامپ چنین ادعاهایی می کنند یا هر دلیل دیگری داشته باشد واکنش قاطع وزیر خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رییس جمهوری و رهبر معظم انقلاب اسلامی تا حدود زیادی موضع جمهوری اسلامی ایران را برای غربی ها آشکار کرده است و باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ می دهد. نزدیکترین رویداد موعد تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران از سوی ترامپ است که متحدان خود را تهدید کرده است درباره برجام نفوذ منطقه ای و برنامه موشکی ایران دست به کاری بزنند.
به گزارش ایرنا، الگوی رفتاری ایرانیان البته نشان می دهد که در شرایط عادی دچار واگرایی می شوند و در شرایط سختی و فشار نزدیکی و همدلی بیشتری باهم دارند. به احتمال زیاد به موازات بیشتر شدن فشارهای غربی ها علیه ایران شاهد کمتر شدن انتقادهای جناحی از دستاوردهای دستگاه دیپلماسی و تلاش برای حفظ این دستاوردها باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید