تلاش ترامپ برای حفظ دلارهای سعودی

    کد خبر :248313

ترامپ در دیدار با ولیعهد عربستان روابط آمریکا با عربستان را بهتر از هر زمانی در گذشته ارزیابی کرده و گفت: ما در فاصله بسیار کوتاهی، دوستان بسیار خوبی شده‌ایم!

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اتاق بیضی کاخ سفید با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق مقررات کاخ سفید، در اتاق بیضی فقط ملاقات رئیس جمهور آمریکا با رهبران جهان صورت می‌گیرد. دیدار ترامپ با بن سلمان در اتاق بیضی به معنی آن است که دولت آمریکا از همین حالا محمد بن‌سلمان را پادشاه عربستان و رهبر اصلی این کشور می‌داند.

در گفت‌وگوهای این این دو چشم‌انداز خریدهای کلان تسلیحاتی عربستان از آمریکا از یک سو و سرمایه‌گذاری‌های عربستان در ایالات متحده از سوی دیگر از موضوع‌های مورد مذاکره بودند.

ترامپ گرافیگ بزرگی را به خبرنگاران نشان داد که تجهیزات نظامی فروخته شده به عربستان را نشان می‌داد. رئیس جمهور آمریکا به تعداد مشاغلی که در اثر فروش این تجهیزات ایجاد خواهد شد اشاره کرد و گفت معتقد است روابط خوب هر دو کشور در آینده حتی بهتر از این خواهند بود.

ترامپ هم‌چنین به خبرنگاران گفت: «به همراه عربستان به شکل جدی، در زمینه متوقف کردن روند تامین مالی تروریسم همکاری می‌کنیم.»

ترامپ در دیدار با محمد بن‌سلمان با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران گفت: «فکر می‌کنم حدود یک ماه تا ضرب‌الاجل برجام فرصت باقی مانده است و شما خواهید دید چه تصمیمی در این باره خواهم گرفت.»

ترامپ سپس به سیاست‌های ایران در منطقه‌ اشاره کرد و مدعی شد: «ایران با آن قسمت از دنیا و خود دنیا رفتار مناسبی نداشته است. اتفاق‌های بد زیادی در ایران روی داده است. توافق هسته‌ای یک ماه دیگر بررسی می‌شود و خواهید دید که چه روی می‌دهد.»

محمد بن‌سلمان پس از واشنگتن راهی بوستون، نیویورک، سیاتل، سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس خواهد شد. پیش از بازگشت به ریاض، آخرین ایستگاه او شهر یوستون خواهد بود. او در نیویورک با مقامات مالی و اقتصادی آمریکا دیدار خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌ها رئوس اهداف سفر ولیعهد عربستان به آمریکا و دیدار او با مقام‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی از این قرار است:

– تشریح جنگ عربستان علیه حوثی‌های یمن،

– تحریم قطر که عربستان سعودی ماه‌هاست به همراه دیگر متحدان عربی خود همچنان برقرار است،

– تشریح سیاست عربستان درباره مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها

– توضیح دلایل مخالفت عربستان با برجام

– ملاقات با نمایندگان مالی و تسلیحاتی آمریکا

ملاقات با نمایندگان شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین و بوئینگ نیز در دستور کار سفر بن سلمان است. لاکهید مارتین سازنده موشک‌های پدافندی “تاد” است. عربستان قصد دارد هفت دستگاه از این سامانه را خریداری کند.

ولیعهد عربستان در هالیوود با نمایندگان صنعت فیلم‌سازی ملاقات خواهد کرد. به همین جهت او گفت‌وگوهایی با نمایندگان والت دیسنی و یونیورسال پیکچر در لس‌آنجلس خواهد داشت.

عربستان قصد دارد دستکم از سال ۲۰۱۹ تا پنج درصد از سهام شرکت عظیم نفتی آرامکو را وارد بازار بورس کند که رقمی است برابر با ۱۰۰ میلیارد دلار. این بالاترین رقمی است که تاکنون بازار بورس تجربه کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید