هشدار: مراقب کلاهبرداری مجازی در نوروز باشید

    کد خبر :248280

روزهای منتهی به نوروز و تکاپوی شهروندان در خرید لوازم مورد نیازوبلیت‌های نوروزی فرصت مناسبی را برای سوء‌استفاده‌گران و سودجویان فراهم کرده و به همین خاطر مردم باید مراقب کلاهبرداری ها باشند.

به گزارش مهر: به نقل از شبکه پولی و بانکی، افراد سودجو با استفاده از عدم آگاهی مردم اقدامات شوم خود در فضای مجازی را دنبال می‌کنند. در این راستا پلیس فتا هشدارهایی را که مهمترین نوع کلاهبرداری مجازی در ایام نوروز هستند را اعلام کرده است.

تلگه‌گذاری سایبری

ارائه‌دهندگان خدمات وب، اینترنت‌های باز و رایگان را بدون انجام برخی از تنظیمات ایمنی، در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در واقع هر فردی که وارد این مکان‌ها شود، می‌تواند بدون پرداخت هزینه و وارد کردن رمز عبور، از اینترنت استفاده کنند.

مسافران نوروزی دقت داشته باشند با توجه به این‌که اتصال به برخی از اینترنت‌های باز و رایگان عموما بدون مرز عبور صورت می‌گیرد، لازم و ضروری است کارهای مهم و حساس خود مثل بانکداری الکترونیک، چک کردن ایمیل و … را از طریق اینترنت‌های باز انجام ندهند.

دام کیلاگرها

کیلاگرها به دو صورت نرم‌افزاری و یا قطعه سخت‌افزاری برای ربودن اطلاعات مهم افراد توسط سوء استفاده‌گران به کارگیری می‌شود. اطلاعات را در هارددیسک همان کامپیوتری که روی آن نصب شده‌اند، ذخیره می‌کنند، ولی بعضی از آنها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که اطلاعات را به صورت خودکار از طریق اینترنت یا شبکه به کامپیوتر دیگری که ممکن است کیلومترها آن طرف‌تر باشد بفرستند.

نقشه های فیشینگ

با توجه به این موضوع که برای خرید بلیت به صورت اینترنتی نیاز است کاربران اطلاعات شخصی و مالی خود را وارد سیستم کنند، کلاهبرداران از این فرصت بهره جسته و با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوء استفاده‌های مالی اقدام می‌کنند.

سودجویان در این شیوه که اصطلاحات به فیشینگ معروف است از طریق اطلاعات وارد شده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان را خالی می‌کنند.

شکارچیان آنلاین

کاربران به هیچ عنوان به افراد آنلاین در شبکه‌های اجتماعی که اقدام به عرضه کالا و خدمات می‌کنند، اعتماد نکنند و حتما از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، خرید کرده و نکات مربوط به امنیت درگاه‌های بانکی را جدی بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید