هاآرتص: بن سلمان در آمریکا به دنبال بمب اتمی است

    کد خبر :248224

‘هاآرتص’ بااشاره به مخالفت واشنگتن باخواسته تل آویو مبنی بر خودداری آمریکا از کمک به رشد توانمندی هسته ای ریاض وسخنان اخیر ولیعهد سعودی مبنی بر توانایی تولید بمب اتمی در کوتاه ترین زمان ممکن، نوشت،هدف احتمالی سفر این ولیعهد به واشنگتن دستیابی ریاض به توانمندی ساخت بمب اتمی است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، بن سلمان که برای سفری دو هفته ای امروز (سه شنبه) وارد واشنگتن شد و قرار است علاوه بر ‘دونالد ترامپ’ با صاحبان حرف و مشاغل در بوستون، لس آنجلس و سیاتل نیز دیدار کند.
ترامپ و بن سلمان امروز (سه شنبه) درباره طیفی از مسایل مختلف، شامل توافق نامه هسته ای ایران، جنگ یمن و سوریه، تحریم قطر از سوی عربستان و روند صلح فلسطین و اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) گفت وگو می کنند.
نگرانی اصلی اسرائیل، گفت وگوهایی است که قرار است ترامپ و بن سلمان درباره انرژی هسته ای انجام دهند.
بن سلمان پیش از عزیمت به آمریکا گفته بود که عربستان خواستار دستیابی به بمب هسته ای نیست اما، بدون تردید، اگر ایران بمب بسازد، ما نیز در کوتاه ترین زمان ممکن همین کار را خواهیم کرد.
چشم انداز تولید بمب و تسلیحات هسته ای از سوی عربستان به منظور مقابله با تلاش ادعایی ایران برای تولید بمب مایه نگرانی اسرائیل است.
طبق اعلام انجمن جهانی هسته ای، عربستان تصمیم دارد تا 25 سال آینده، 16 راکتور هسته ای تولید برق بسازد.
به گزارش شبکه 10 تلویزیون اسرائیل، ‘بنیامین نتانیاهو’ در سفر به واشنگتن، از ترامپ خواسته بود که در زمینه توانمندی های هسته ای به عربستان کمک نکند. نتانیاهو از این می ترسد که ریاض در نهایت قادر به غنی سازی مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته ای شود.
گفته می شود، ترامپ از پذیرش این خواسته امتناع کرد و در پاسخ به نتانیاهو گفت، اگر آمریکا این کار را نکند، سایر کشورها خواهند کرد.
به گفته صاحبنظران، ولیعهد عربستان علاوه بر تلاش برای جذب سرمایه گذاری آمریکا در کشورش در راستای تلاش او برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان، درصدد ترمیم تصویر نامطلوبی است که در پی حملات 11 سپتامبر 2001 به آمریکا و دست داشتن اتباع سعودی در این حملات در افکارعمومی آمریکا از این کشور نقش بسته بود.
از منظر سیاسی باید گفت، انتظار می رود در دیدار ترامپ و بن سلمان، تمرکز اصلی ولیعهد عربستان بر برنامه هسته ای ایران و رفتار منطقه ای اش باشد.
در رابطه با بحران قطر نیز باید گفت، سعودی ها از رویکرد ‘رکس تیلرسون’ وزیر خارجه برکنار شده آمریکا در قبال بحران قطر رضایت نداشتند و اکنون با برکناری او و تغییر و تحولات صورت گرفته در دولت ترامپ امید دارند که فضای بازتر و بیشتری برای طرح این مساله و گرفتن نتایج موردنظر و دلخواه ایجاد شود.
بن سلمان احتمالا پنجشنبه در دیدار با ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ، به طرح بحران قطر می پردازد.
روزنامه نشنال امارات عربی متحده روز یکشنبه نوشت که در دیدار بن سلمان و ترامپ، درباره طرح صلح اسرائیل و فلسطین دولت آمریکا گفت وگو می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید