بوسنی عضو اتحادیه اروپا می شود

    کد خبر :248223

‘دراگان چوویچ’ عضو کروات شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین درباره مراحل پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا گفت: همراه با صربستان و مونته نگرو تا سال 2025 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درخواهیم آمد.

چوویچ در جمع خبرنگاران در سارایوو به ضرورت ایجاد تغییرات در قانون انتخاب اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین اشاره و تاکید کرد که بوسنی و هرزگوین تا تابستان سال میلادی جاری از موضع نامزدی برای اتحادیه اروپا برخوردار خواهد شد.
وی به سیاست راهبردی جدید اتحادیه اروپا برای عضویت کشورهای بالکان غربی در این اتحادیه ابراز امیدواری کرد و گفت که بوسنی و هرزگوین تا سال 2025 به این نهاد بزرگ اروپایی وارد می شود.
عضو کروات در شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین که رئیس جامعه دمکراتیک کروات است به انتخابات در پیش روی این کشور اشاره کرد و گفت که بوسنی و هرزگوین دارای برنامه برای شروع مذاکرات الحاق اروپایی با بروکسل است.
وی تغییر قانون انتخابات برای تعیین اعضای شورای ریاست جمهوری را در راستای مراحل الحاق اروپایی مهم دانست و گفت: برای جامعه دمکراتیک کروات هر مدلی که بتواند حقوق مشروع تمامی اقوام را در این کشور تضمین کند، قابل قبول است.
وی در این راستا توافق در درون بوسنی و هرزگوین را عاملی مهم دانست.
چوویچ با اشاره به اینکه تاریخ برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای شورای ریاست جمهوری در ماه ‘می’ امسال اعلام می شود ، ابراز امیدواری کرد که تا آن زمان قانون انتخابات نیز تغییر یابد.
اختلافات مرزی بین کشورهای بالکان غربی از مهمترین موانع موجود برای عضویت کشورهای این منطقه از اروپا در اتحادیه اروپا است.
صربستان و دیگر کشورهای بالکان غربی تلاش دارند که از طریق مذاکرات مسائل مرزی بین خود را هرچه زودتر حل و فصل کنند که این اقدام در جهت منافع تمامی کشورهای منطقه می باشد.
بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.
این کشور پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کروات که سرانجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، براساس پیمان صلح دیتون در سال 1995میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صرب و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان دست یافت.
اکنون سه رئیس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند که این در نوع خود منحصر بفرد است.
صرب های بوسنی و هرزگوین که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بوسنی هرزگوین را تشکیل می دهند در چارچوب جمهوری صرب ها در این کشور در بیشتر زمینه ها، سیاستی مستقل دارند و با صربستان در تمامی زمینه ها بخصوص همکاری های اقتصادی و تجاری رابطه بسیار نزدیکی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید