نتایج مطالعات شرکت‎های بین‎المللی امیدوارکننده است

    کد خبر :24816

پنجمین نشست هم‎اندیشی مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران، برگزار شد و طی آن، درباره چالش‎ها و فرصت‎های پیش روی این شرکت با محوریت برنامه ششم توسعه بحث و بررسی شد.

به گزارش ایلنا، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در 29 اردیبهشت ماه برگزار شد، حضور گسترده مردم پای صندوق‎های رای را نشان دهنده فهم عمیق ملت ایران عنوان کرد و افزود: تحلیل‎های جهانی، نشان از پیشرفت دانش سیاسی در ایران دارد.

کاردر به نتیجه انتخابات اشاره کرد و با بیان این‌‎که مردم در این انتخابات نه به یک فرد، بلکه به یک تفکر رای دادند و به توسعه مراودات بین‎المللی آری گفتند، ادامه داد: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با قدرت بیشتر به مسیر فعالیت‎های خود ادامه می‎دهند.

وی گفت: یکی از بزرگترین قراردادهای ساخت کالای صنعت نفت با موضوع ساخت لوله‎های CRA با کنسرسیومی اسپانیایی-ایرانی امضا شد و قراردادهای بعدی شرکت ملی نفت ایران نیز به تدریج امضا خواهد شد.

کاردر با بیان این‎که آنچه به شعار تدبیر و امید دولت جنبه عملی می‎بخشد، انسان‎های کارآمد و توانمند هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم مهندس زنگنه، در چهار سال پیش رو نیز به عنوان سکاندار وزارت نفت فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‎های خود، بر ضرورت کارآمد کردن ساختار شرکت ملی نفت ایران، بهره‎مندی از مدیریت استراتژیک و مدیریت ریسک و فاصله گرفتن از مدل‎های سنتی تاکید و عنوان کرد: باید همگام با تحولات جهانی پیش رفت و مدل‎های بهینه و قابل دفاع را جایگزین مدل‎های سنتی کرد.

اولویت‎های شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه

کریم زبیدی، مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این نشست، به تبیین اهداف این شرکت در برنامه پنجساله ششم توسعه پرداخت و در راس آن، به هدف‌گذاری افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت به 4.7 میلیون بشکه، ظرفیت تولید روزانه گاز به 1.3 میلیارد مترمکعب و ظرفیت تولید مایعات و میعانات گازی به 1.1 میلیون بشکه در روز در پایان برنامه اشاره کرد.

وی توجه به فعالیت‎های شورای عالی اکتشاف به منظور تقویت پشتوانه تولید و توسعه صنایع نفت و گاز، توجه به ساخت داخلی تجهیزات صنعت نفت، تلاش برای دستیابی به فناوری‎های نوین و بومی‎سازی و تجاری‎سازی این فناوری‎ها در صنایع نفت و گاز و حمایت از تکالیف اجتماعی شرکت ملی نفت ایران را از دیگر اهداف برنامه ششم توسعه در این شرکت برشمرد و گفت: افزایش پتانسیل صادرات نفت و افزایش میزان تزریق گاز و آب به میدان‎ها نیز در این برنامه هدف‌گذاری شده است.

زبیدی به برنامه‎های اولویت‎دار هر یک از شرکت‎های تولیدی تابعه شرکت ملی نفت ایران نیز اشاره کرد و گفت: برای بهره‎مندی از ظرفیت‎های بی‎شمار کشور در حوزه نفت و گاز، بدون تردید به بازنگری و ایجاد انعطاف در ساختارهای سازمانی از یک سو و جذب سرمایه‎های خارجی و فناوری‎های روز دنیا از سوی دیگر نیازمندیم.

توسعه میدان‎های غیرمشترک‎ هم در دستور کار قرار می‎گیرد

محسن پاک‎نژاد، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید در این نشست با اشاره به اهداف پیش روی این شرکت در برنامه ششم توسعه، گفت: نکته حائز اهمیت این است که توجه کنیم دستیابی به اهداف در گرو تحقق الزاماتی است که تا آن الزامات فراهم نشود، حصول اهداف نیز ممکن نخواهد شد.

وی ادامه داد: بررسی اهداف شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه نشان‎دهنده اهتمام به پرهیز از خام فروشی است؛ بطوریکه میزان افزایش سقف صادرات نفت متناسب با میزان افزایش ظرفیت تولید نفت در نظر گرفته نشده است و این موضوع، از سیاست شرکت ملی نفت ایران برای هدایت مازاد تولید نفت به سمت پالایشگاه‎ها و پرهیز از خام فروشی حکایت دارد.

پاک نژاد در ادامه به سیاست شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تفکیک فعالیت‎های تولیدی و توسعه‎ای در شرکت‎های تابعه و همچنین توجه توامان این شرکت به توسعه میدان‎ها مشترک و غیرمشترک در برنامه ششم اشاره کرد.

نتایج مطالعات شرکت‎های بین‎المللی امیدوارکننده است

غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی نیز در این نشست بر ضرورت استفاده از فناوری‎های نوین، فاصله گرفتن از روش‎های سنتی تولید، استفاده از روش‎های EOR و IOR به منظور ازدیاد برداشت و بهبود ساختارهای سازمانی همگام با نیازهای امروز صنعت نفت تاکید کرد و گفت: عربستان، عمان و امارات متحده عربی، امروز با استفاده از فناوری‎های نوین، ضریب بازیافت‎ 40 درصدی را تجربه می‎کنند و ایران در این زمینه راه درازی در پیش دارد.

وی ادامه داد: نسبت تولید به ذخایر ما بسیار پایین است و این در حالی است که مطالعات اخیری که شرکت‎های بین‎المللی در میدان‎ها ما انجام داده‎اند، حاکی از آن است که امکان افزایش این نسبت وجود دارد.

منوچهری با بیان این‎که فناوری‎های مورد استفاده صنعت نفت ایران در حوزه‎های مختلف طی دهه‎های گذشته، تغییر چندانی نکرده است، عنوان کرد: عملکرد ایران در بخش گاز بهتر از نفت بوده است و هم اکنون گاز بیش از 73 درصد سبد انرژی کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به قدمت تولید نفت در ایران و ضرورت چابک‎سازی ساختار شرکت ملی نفت ایران، افزود: پتانسیل‎های کشور در بخش نفت، این امکان را فراهم کرد که بدون خلاقیت و تنها با اتکا به چاه‎های نفتی، تولید خود را حفظ کنیم و استمرار این روند، مانع بروز خلاقیت، کار مهندسی و ریسک پذیری در صنعت نفت کشور شد.

منوچهری گفت: باید از منابع نفتی خود به طور بهینه استفاده کنیم و به این نکته توجه کنیم که با توجه به تغییرات حوزه انرژی جهان و واقعیت‎هایی مانند رقابت هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی با هزینه تولید برق از گاز در دنیای امروز، مشخص نیست نفت در 40 یا 50 سال آینده، همچنان ارزش کنونی را داشته باشد.

مدیریت ریسک و الزامات آن

ارائه مطلبی با عنوان مدیریت ریسک از سوی محمد مصطفوی، مدیر سرمایه‎گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، از دیگر بخش‎های این نشست هم‎اندیشی بود. مصطفوی در توضیحات خود از مواردی مانند زمان، هزینه، کیفیت پروژه‎ها و دعاوی حقوقی به عنوان ریسک‎های حوزه تولید و از مواردی مانند تغییر قیمت، تغییر نرخ ارز و فرایند نقل و انتقال پول به عنوان ریسک‎های حوزه فروش نام برد.

وی بر تقویت بدنه کارشناسی شرکت ملی نفت ایران، مستندسازی تجربیات، استفاده از مشاوران مجرب، عملکردمحوری به جای هزینه محوری در قراردادها و ایجاد انگیزه در سرمایه‎گذاران، استفاده از ابزارهای مالی پیشرفته، متنوع سازی سبد فروش و توجه کافی به مباحث لجستیک و HSE به عنوان الزامات تحقق مدیریت ریسک تاکید کرد.

مصطفوی با بیان این‎که توسعه میدان‎ها در قالب قراردادی مانند EPC هیچ توجیهی ندارد، ادامه داد: زمانی که پیمانکار هیچ مسئولیتی بر عهده ندارد، طبیعی است که برای اتمام پروژه در مدت زمان کمتر و یا استفاده از تجهیزات کیفی‎تر انگیزه ای ندارد و همسوسازی انگیزه‎های پیمانکار و کارفرما به منظور دستیابی به نتایج قابل قبول و استفاده از قالب‎های قراردادی موجه از بدیهیاتی است که سازمان را در دستیابی به نتایج مطلوب یاری می‎دهد.

تعدیل مدارک تحصیلی نفتی‎ها تصویب شد

محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز در این نشست خواهان نگاه راهبردی به خزر شد و ابراز امیدواری کرد، برنامه‎ریزی‎ها به نحوی باشد که دانش فنی حفاری در آب‎های عمیق به عنوان دستاوردی ارزشمند برای صنعت نفت کشور مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

وی که به عنوان مشاور وزیر نفت در امور منابع انسانی نیز فعالیت می‎کند، از تصویب تعدیل مدارک تحصیلی در جلسه شورای اداری نفت خبر داد و گفت: این مصوبه به زودی از سوی وزیر نفت ابلاغ می‎شود.

دلاویز با بیان این‎که حقوق و دستمزد کارکنان وزارت نفت نسبت به سال 92، بیش از 2 برابر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: حداقل اضافه شایستگی کارکنان که پارسال هشت درصد بود، امسال به 10 درصد رسید که این ارقام در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

این نشست هم‎اندیشی که در آستانه ماه رمضان در باشگاه کوشک نفت برگزار شد و طی آن مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران به ارائه نظرات و دیدگاه‎های خود در حوزه‎های مختلف پرداختند، با توصیه‎های پزشکی حبیب‎الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در رابطه با اصول تغذیه مناسب در این ماه مبارک پایان یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید