کتب پایه دوازدهم بازنگری و تالیف می‌شوند

    کد خبر :248057

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کلیه عناوین درسی را بستر تحقق الگوی هدف‌گذاری برنامه درسی ملی می‌دانیم گفت: در برنامه درسی ملی، ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری پیش بینی شده و رویکرد برنامه درس ملی دستیابی به مراتب حیات طیبه در ساحت‌های شش گانه تربیتی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه درس ملی ذیل سند تحول بنیادین و از جمله اسناد بدیع و قابل تأمل در نظام تعلیم و تربیت است اظهار کرد: رویکرد برنامه درس ملی دستیابی به مراتب حیات طیبه در ساحت‌های شش گانه تربیتی است.

وی افزود: در هرسال کتب درسی دو پایه تحصیلی در راستای استقرار نظام آموزشی 3-3-6 تغییر کردند. امسال 300 عنوان کتاب درسی جدید تالیف شد که 30عنوان در پایه یازدهم شاخه نظری و 270 عنوان مربوط به شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود. در سال پیش رو نیز بازنگری و تالیف جدید کتب پایه دوازدهم انجام می‌شود.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به دستیابی به مراتبی از حیات طیبه اشاره شده است اظهار کرد: رویکرد ما در برنامه درسـی ملی نیز شکوفایی فطرت اســت. در واقع پنج عنصر تفکر،ایمان، علم، عقــل و اخلاق ترجمه عملی و ذاتی شکوفایی فطرت است که باید در یکی از عرصه‌های ارتباط با خویشــتن، ارتباط با خدا، ارتباط با خلق خدا و ارتبــاط با خلقت با محوریت رابطه با خداوند شکوفا شوند.

محمدیان تاکید کرد: در واقع در برنامه درسی ملی، شکوفایی فطرت به معنای التزام داشتن به عقل، قداست معنوی ایمان و باز بودن راه پرسشگری و دستیابی به حقایق عالم است، بنابراین باید در برنامه درسی دوره ابتدایی و متوسطه به تناسب موضوعات الگوی متناظر و شبکه‌ای با این پنج عنصر و چهار عرصه در حوزه های تربیت و یادگیری یا ساحت های تعلیم وتربیت برقرار کنیم

وی با بیان اینکه باید مؤلفه‌های مختلف تعلیم وتربیت نظیر معلم، کتاب، فضا و تجهیزات در کنار یکدیگر کمک کنند تا برون‌داد نهایی یک دانش آموز پس از فارغ‌التحصیلی، انسانی واجد مراتبی از حیات طیبه باشد گفت: به عبارتی باید ذهن وی مستدل و قانع، قلبش آرام و رفتارش زیبا و اخلاقی باشد.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه کلیه عناوین درسی را بستر تحقق الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی می‌دانیم عنوان کرد: در برنامه درسی ملی، ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری پیش بینی شده که شامل حکمت و معارف اسلامی، قرآن و عربی، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر، سلامت و تربیت بدنی، کار و فناوری، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان‌های خارجی و آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده می‌شود.

محمدیان افزود: این 11 حوزه تربیت و یادگیری در دوره ابتدایی به صورت تلفیقی ارائه می‌شود اینها مجموعه‌ای هستند که باید بسترهای متوازنی ایجاد کنند. به عنوان مثال در دل ادبیات فارسی، علوم و معارف اسلامی هم گنجانده شده است، اما در دوره متوسطه مفاهیم توسعه یافته تر می‌شوند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید