عباس مجازات‌های جدیدی را علیه غزه اعمال کرد

    کد خبر :247978

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی حماس را به دست داشتن در انفجاری که خودروی نخست وزیر وابسته به تشکیلات را هدف قرار داده بود، متهم کرد؛ اتهامی که واکنش حماس را به دنبال داشت.

به‌ گزارش بازتاب، به نقل از روزنامه‌ فرامنطقه‌ای القدس العربی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در افتتاحیه نشست کمیته‌ اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و کمیته مرکزی جنبش فتح در شهر رام الله گفت‌: درصدد اتخاذ تدابیری علیه حماس به خاطر مسؤولیت کامل آن در خصوص انفجار بمب در نزدیکی خودروی رامی حمدالله، نخست وزیر دولت وابسته به تشکیلات خودگردان و ماجد فرج، مدیر سازمان اطلاعات فلسطین است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به بهانه حمله صورت گرفته به هیئت رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه و بدون توجه به درخواست‌های گروه‌های فلسطینی، مجازات‌های جدیدی را علیه نوار غزه اعمال کرد.

محمود عباس در سخنرانی خود در آغاز نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” اعلام کرد: «من به عنوان رئیس ملت فلسطین تصمیم گرفتم به منظور حفظ پروژه ملی، اقدامات ملی، حقوقی و مالی جدیدی را علیه غزه اعمال کنم.»

وی اهتمام به منافع ملت فلسطین و حفظ پروژه ملی و منافع عالی ملی را بهانه این تصمیمات جدید خود اعلام کرد و گفت: «مطمئن هستم که شهروندان فلسطینی در غزه ما را درک می‌کنند.»

عباس همچنین جنبش حماس را مسؤول حمله به هیئت رامی حمدالله و ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه دانست و گفت:« حماس در پشت پرده این حادثه قرار دارد.»

وی مدعی شد که «اسلام از جنبش حماس و رهبران آن بریء است و کودتای سال ۲۰۰۷ این جنبش نیز غیر قابل توجیه بود. اگر این عملیات ترور به نتیجه می‌رسید، عواقب وخیم و فاجعه باری برای ملت فلسطین رقم می‌خورد و زمینه ساز جنگ داخلی خونین می‌شد.»

محمود عباس بار دیگر اعلام کرد که همه چیز در غزه باید در دست مقامات مشروع باشد و «تمامی نهادهای غزه باید زیر نظر دولت مشروع اداره شوند.»

عباس گفت‌: حماس جنایت احمقانه‌ای را مرتکب شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر تشکیل کشور فلسطین و تلاش دولتش در جهت حفظ منافع ملت فلسطین در غزه، تاکید کرد و گفت‌: ما مسئولیت کامل همه چیز در غزه را بر عهده می گیریم.

عباس تاکید کرد: هیچ دو طرفی در راستای جدایی طلبی تلاش نمی‌کنند،‌ بلکه تنها یک طرف در حال‌ تلاش برای جدایی‌طلبی است و اعمال قدرت غیرقانونی است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: نتیجه‌ مذاکرات آشتی با حماس تلاش برای ترور حمدالله و فرج بود.

وی همچنین مصر را به دو رویی در نظارت بر آشتی ملی و دخالت در اجرای این توافق متهم کرد.

این در حالی است که عباس در ماه آوریل گذشته هم مجازات‌هایی را علیه غزه اعمال کرده بود که از مهمترین آنها می‌توان به کاهش میزان برق وارداتی به غزه، کاهش ۳۰ الی ۵۰ درصدی حقوق کارمندان تشکیلات خودگردان، بازنشسته کردن دسته جمعی کارمندان و کاهش حجم ارجاع بیماران به خارج اشاره کرد.

وی گفت: اگر تلاش ترور حمدالله و فرج اجرایی می‌شد نتایج فاجعه‌باری بر ملت فلسطین داشت و منجر به جنگ داخلی در فلسطین می‌شد.
واکنش گروه‌های فلسطینی به اظهارات عباس درباره مجازات‌های جدید علیه غزه

این در حالی است که گروه‌های فلسطینی عباس را به اتخاذ نکردن تدابیری علیه حماس که همانند مجازات علیه غزه است، فراخواندند.

خالد البطش، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در کنفرانس خبری که گروه‌ها در دفتر یحیی السنوار در غزه برگزار کردند، گفت: ما از عباس می‌خواهیم چنین تدابیری علیه غزه که در چارچوب مجازات در پی تلاش برای ترور نخست وزیر وابسته به تشکیلات خودگردان است، اتخاذ نکند.

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات محمود عباس این اظهارات را تهدیدی بر وحدت ملی فلسطین خواند که به تایید محاصره علیه غزه می‌افزاید.

در این بیانیه آمده است: براساس منافع ملی، ما کاملا اظهارات عباس و تدابیری که علیه ملت فلسطین در غزه لحاظ خواهد کرد،‌ رد می‌کنیم. همه باید بدانیم وحدت ملت فلسطین در مقابل با دشمن صهیونیستی یک موضع ملی است که باید تمام تلاش خود را برای حفظ وحدت و حمایت از مقاومت به کار بگیریم نه اینکه علیه مقاومت توطئه کنیم.

گروه‌های فلسطینی روز دوشنبه به مجازات‌های جدید محمود عباس علیه غزه واکنش نشان دادند و اقدامات وی را غیرقابل قبول دانستند.

یحیی موسی از رهبران حماس با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد که محمود عباس “غده‌ای” است که در پیکره جنبش فلسطینی پیشروی کرده و باعث ضربه خوردن به ارزش‌ها و اصول ملی می‌شود.

وی افزود: عباس خطری برای ملت و آرمان ماست و همه باید به این خطر واقف باشند و جبهه ملی برای مقابله با وی تشکیل شود.

این رهبر حماس تاکید کرد که «رفتار قلدرمآبانه عباس غیرقابل توجیه است و به جنبش ملی فلسطین ضربه می‌زند و به نفع رژیم صهیونیستی و طرح ترامپ است و او کاملا به صورت خصمانه و به دور از احساس مسئولیت رفتار می‌کند.»

موسی تصریح کرد که عباس گرفتار یک بیماری روانی است و خطری برای همگان و حتی جنبش فتح به شمار می‌رود و حرکات وی مانند فرد دیوانه‌ای است که نمی‌توان رفتار وی را پیش‌بینی کرد.

جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای به شدت اظهارات محمود عباس را محکوم کرد و افزود: آنچه عباس انجام می‌دهد، تلاشی برای نابودی طرح ملی و تحقق وحدت و تقویت جدایی کرانه باختری از غزه بوده که مقدمه طرح معامله قرن است.

حماس ادامه داد: چنین اظهارات و تدابیری خروج از توافقنامه‌های آشتی و عبور از نقش مصر است که هم‌چنان گام‌های لازم را پیگیری می‌کند. ما خواهان حمایت فوری و مداخله سریع تمام گروه‌ها برای نجات طرح ملی و وحدت ملت هستیم.

در همین راستا، “ماهر مزهر” عضو کمیته مرکزی جبهه خلق از محمود عباس خواست مجازات‌های خود علیه نوار غزه را متوقف کند.

مزهر تاکید کرد که هدف از انفجار صورت گرفته علیه کاروان رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه، بریدن سر حماس و مقاومت و ضربه زدن به آشتی ملی است و این قابل قبول نیست که شرکت ملی تلفن همراه و یک شرکت ملی دیگر، اطلاعاتی را به سرویس‌های امنیتی در رام الله ارائه دهند و از ارائه همین اطلاعات به سرویس‌های غزه خودداری کنند.

وی خواستار تشکیل کمیته امنیتی برای تحقیق درباره حادثه انفجار صورت گرفته در مسیر کاروان رامی حمدالله در غزه با مشارکت گروه‌های فلسطینی و سرویس‌های امنیتی نوار غزه و کرانه باختری شد و گفت: مشکلات ناشی از محاصره و اشغالگری برای غزه کافی است و اعمال مجازات‌های بیشتر علیه غزه به معنای فروپاشی اوضاع در این منطقه خواهد بود.

مزهر از محمود عباس و رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان خواست که با سفر به غزه در تحقیقات درباره انفجار صورت گرفته مشارکت کنند و اتهام افکنی قبل از پایان تحقیقات غیرقابل قبول است.

از سوی دیگر، ابو مجاهد سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی هم تاکید کرد که اقدامات حقوقی و مالی عباس علیه غزه متهم کردن حماس به دست داشتن در عملیات ترور رامی حمدالله، نسخه‌ای شتابزده برای فروپاشی آشتی ملی و تلاشی برای اجرایی کردن معامله قرن است که به دستور عباس صورت می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید