گوجه تراریخته مقاوم به آفت توتا تولید شد

    کد خبر :247916

محققان اسپانیایی موفق شدند گوجه تراریخته مقاوم به آفت توتا – آفت مینوز برگ گوجه فرنگی- تولید کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، «مینوز» یکی از آفاتی است که هر ساله خسارات فراوانی به کشاورزی وارد می کند و به همین دلیل تولید محصولات مقاوم به این آفت، دستاورد بزرگی در کشاورزی محسوب می شود.

براین اساس محققان اسپانیایی در موسسه زیست شناسی مولکولی و سلولی (IBMCP)، موفق شدند گوجه تراریخته مقاوم به آفت توتا (آفت مینوز برگ گوجه فرنگی)، تولید کنند. این پروژه تحقیقاتی با همکاری دانشگاه پلی تکنیک والنسیا و شورای تحقیقات ملی اسپانیا (CSIC) انجام شد.

ژن های مقاومت به آفت توتا با استفاده از روش مهندسی ژنتیک از گیاه جو به گوجه فرنگی منتقل شد. این ژن ها پروتئین هایی را تولید می کنند که باعث از بین رفتن آفت می شود. ژن های منتقل شده از گیاه جو در واقع دو مهار کننده پروتئاز هستند که به گیاه گوجه فرنگی منتقل شدند.

تحقیقات دانشمندان نشان داد که گوجه فرنگی های تراریخته حاوی دو ژن مهار کننده، مقاومت بسیار بالاتری در برابر آفات دارد.

محققان موسسه تحقیقات کشاورزی والنسیا (IVIA) نیز در این پروژه شرکت کرده اند. یافته های این تحقیقات در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و نشان می دهد که بیان مشترک مهار کننده های پروتئاز می تواند سبب افزایش مقاومت گیاهان زراعی در برابر حشرات و آفات شود.

آفت توتا آبسولوتا یک شب پره بسیار خطرناک به ویژه برای گوجه فرنگی است. آفت توتا بخش عمده ای از دوره حیات خود را در خاک سپری می کند، همین مسئله به علاوه مقاومت این آفت در برابر بسیاری از آفت کش ها، مبارزه شیمیایی را با شکست مواجه کرده است.

سالانه ۴۰ درصد از محصولات زراعی در اثر آفات و بیماری ها از بین می روند. ۱۳ درصد از تلفات محصولات کشاورزی در اثر حمله آفات است.

لوئیس کاناس، پژوهشگر شورای تحقیقات ملی اسپانیا در موسسه زیست شناسی مولکولی و سلولی گفت: توتا آبسولاتا یکی از تهدیدهای اصلی مزارع گوجه فرنگی در سراسر جهان است و بدون مدیریت مناسب می تواند باعث از بین رفتن۸۰ تا ۱۰۰ درصد محصول گوجه فرنگی شود.

آفت مینوز با حمله به همه اندام های گیاه می تواند خسارت زیادی به محصولات وارد کند و خطری برای اقتصاد کشاورزی باشد. به نظر می رسد تولید گوجه فرنگی تراریخته تحول عظیمی در تولید گوجه فرنگی ایجاد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید