بن‌سلمان: ایران در سطح ما نیست!

    کد خبر :247724

ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی با بیان اینکه ایران جزء ارتش های برتر جهان اسلام نیست، مدعی شد که ایران با رسیدن به برابری با عربستان فاصله دارد.

محمد بن سلمان که واشنگتن سفر کرده است طی یک مصاحبه ای برای اولین بار با شبکه آمریکایی سی بی اس، اتهامات و سخنان سخیف خود را علیه کشورمان بار دیگر تکرار کرد که بخش های کوتاهی از این مصاحبه هفته گذشته بازتاب گسترده ای داشت؛ متن این مصاحبه و فیلم آن به طور مشروح منتشر شده است.

شاهزاده محمد بن سلمان ولی‎عهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی با بیان اینکه ایران جزء ارتش های برتر جهان اسلام نیست، مدعی شد که ایران با رسیدن به برابری با عربستان فاصله دارد.

در همین رابطه مهر گزارش داد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در گفتگو با سی بی اس گفت: باید بگویم من آدم ثروتمندی هستم و فقیر نیستم. گاندی یا ماندلا نیستم. من یکی از اعضای خاندان حاکمیت هستم که صدها سال قبل از بنیان‌گذاری عربستان سعودی، وجود داشته‌اند.

وی افزود: ما مالک قطعه زمین‌های بسیار بزرگی هستیم و زندگی شخصی من، همان‌چیزی است که ۱۰ یا ۲۰ سال پیش بود.

ولیعهد عربستان گفت: در حملات ۱۱ سپتامبر، اسامه بن لادن (رهبر سابق القاعده) ۱۵ سعودی را با یک هدف آشکار به کار گرفت. طبق اسناد سیا و تحقیقات کنگره، اسامه بن لادن می‌خواست بین خاورمیانه و غرب و بین عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا اختلاف ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جریان برنامه مبارزه با فساد، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از ثروت‌ها را بازگرداندیم.

محمد بن سلمان در راستای سرپوش گذاشتن بر سیاست های مخرب سعودی در منطقه به ویژه در تجاوز به یمن مدعی شد: ایدئولوژی ایران به بخش‌هایی از یمن نفوذ کرده بود. در آن زمان حوثی‌ها در حال برگزاری مانورهای نظامی و مستقر کردن موشک درست در مجاورت مرز ما بودند. متأسفانه، ایران در حال ایفای نقشی مخرب است. حکومت ایران روی ایدئولوژی صرف بنا شده است. بسیاری از عوامل القاعده در این کشور نگاه داشته شده‌اند و ایران از تحویل آنها به قانون و استرداد آنها به ایالات متحده امتناع می‌کند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران، رقیب عربستان سعودی نیست. ارتش ایران جزء پنج ارتش برتر در جهان اسلام نیست. اقتصاد ایران بزرگتر از اقتصاد عربستان نیست. ایران تا رسیدن به برابری با عربستان، فاصله دارد. عربستان سعودی خواستار دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست، اما اگر ایران سلاح هسته‌ای تولید کند، ما هم همین کار را خواهیم کرد.

«نورا او دانل»، مجری شبکه خبری «سی‌بی‌اس» مصاحبه خود را با سوالی درباره نقش عربستان سعودی در حمله به برج‌های دو قلوی تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 ادامه داد و پرسید: 15 نفر از هواپیماربایان ادعایی در این حادثه شهروند عربستان سعودی بودند.

بن سلمان گفت: «اسامه بن لادن 15 شهروند سعودی را در حملات 11 سپتامبر با هدفی آشکار به خدمت گرفت. طبق اسناد سیا و تحقیقات کنگره، اسامه بن لادن قصد ایجاد تفرقه میان خاورمیانه و غرب و بین عربستان سعودی و ایالات متحده داشت.»

ولیعهد عربستان گفت هدف رهبر سابق القاعده از این اقدام، ایجاد فضایی برای جذب نیروهای تندرو و تبلیغ دیدگاه‌های خود علیه جهان غرب بوده است. وی گفت: «در واقع، بن لادن موفق شد این تفرقه را در جهان غرب ایجاد کند.»

بن سلمان که معمار جنگ یمن دانسته می‌شود در این خصوص بار دیگر به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران پرداخت. وی گفت: «ایدئولوژی ایران، در برخی از بخش‌های یمن نفوذ پیدا کرد. در آن زمان، شبه‌نظامیان در حال برگزاری مانورهای نظامی، در مجاورت مرزهای ما بودند و موشک‌هایشان را در مرزهایمان مستقر کرده بودند.»

وی درباره ایجاد فاجعه بشر دوستانه در یمن و کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان هم گفت: «حقیقتاً خیلی رنج‌آور است و امیدوارم که این شبه‌نظامیان سوءاستفاده از وضعیت بشردوستانه به نفع خودشان و جهت جلب ترحم جامعه بین‌المللی را متوقف کنند.»

محمد بن سلمان، همچنین در ادعاهایی مبالغه‌آمیز، اقتصاد عربستان سعودی را بزرگ توصیف کرد و مدعی شد که ایران، در حدی نیست که بتواند با عربستان رقابت کند. او گفت: «ایران، رقیب عربستان نیست. ارتش این کشور، جزو پنج ارتش برتر جهان اسلام هم نیست. اقتصاد عربستان سعودی بزرگتر از اقتصاد ایران است. ایران با رسیدن به عربستان فاصله دارد.»

ولیعهد عربستان سعودی در اظهاراتی ادعا محور گفت در صورتی که ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی باشد، عربستان سعودی نیز مسیر مشابهی را پیش خواهد گرفت.

وی گفت: «عربستان سعودی قصد اکتساب سلاح اتمی ندارد، اما بدون شک، اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد، ما هم در اسرع وقت همین کار را انجام خواهیم داد.»

ولیعهد سعودی، در نخستین مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی که مشروح آن شامگاه یکشنبه 18 مارس پخش شد، تاکید کرد که ایران، هم‌طراز سعودی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید