آذری جهرمی: فیلتر نشدن تلگرام شرط دارد

  • آرشیو
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۰۰
    کد خبر :247511

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در عرصه پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت ایجاد شده و مردم خود ثبت نام کردند آخرین آمار حدود ۵ میلیون کاربر است، این درحالی است که در عرصه یک سرویس خارجی بیش از ۴۰ میلیون کاربر مشترک هستند.

محمدجواد آذری جهرمی درباره سرنوشت پیام رسان های خارجی به خبرآنلاین گفت: ما مسئول فیلتر نیستیم.

وی درباره خبر تصویب فیلتر پیام رسان های خارجی در شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: دبیرخانه این شورا بیانیه داد و چنین خبری را تکذیب کرد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سئوال که تلگرام در آستانه سال جدید فیلتر می شود یا خیر؟ یادآور شد: بستگی به همکاری تلگرام با قوانین جمهوری اسلامی دارد. این مسئله به عنوان یک چالش همواره مطرح است اما اینکه فیلتر شود یا نشود، مراجع تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ تصمیم می گیرند.

وی درباره اینکه آیا فکر می کنید مردم به طور دستوری پیام رسان های خارجی را ترک می کنند و به سمت پیام رسان های داخلی بروند؟ گفت: طبیعتا این کار فرمایشی و دستوری نیست. بارها اظهارنظر کردم و دولت نیز نظر خود را اعلام کرد. البته پیام رسان های داخلی نیز باید تلاش کنند که خدمات مناسبی را ارائه دهند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: پیام رسانی از زیرساخت های توسعه اقتصادی است. واقعا اینکه پیام رسان بخواهد خارجی باشد و مقررات خود را داشته باشد در توسعه اقتصادی آتی برای ما ایجاد مشکلاتی خواهد کرد. بحث رسانه و فضای اجتماعی و عمومی و سیاسی نیست بلکه بحث اقتصادی است و هر کشوری در حوزه اقتصادی خودش باید استقلال داشته باشد.

وی افزود: در بخش مربوط به رسانه و فضای اجتماعی، مردم و فعالان سیاسی تصور دارند محدودیتی بر پیام رسان های داخلی وجود دارد و فضا برای شان مقداری محدودکننده و برخوردهای سلیقه ای با آنها می شود. البته ما متولی این حوزه نیستیم، طبیعتا متولی حوزه رسانه مشخص است، آنچه همه انتظار دارند این است که صنعت رسانه داخلی بر عرصه فضای مجازی شکل بگیرد.

آذری جهرمی گفت: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم آمده که درباره مصادیق غیرمجاز باید تجدیدنظر شود و مقداری نگاه بازتر باشد. فعالیت های مشروع با دیدگاه موسع تری نگریسته شود بنابراین موضوع فقط فنی نیست. البته بحث فنی مهم است اما تا این اتفاقات نیفتد و ما نگاه اعتماد نخبگان کشور و جامعه رسانه ای کشور را جلب نکنیم و به آنها تضمین ندهیم که می توانند فعالیت مشروع داشته باشند اینها برای فعالیت در فضای داخلی اعتماد نمی کنند و ضد انقلاب هم از این فرصت بهره گیری و مطالب خود را لابه لای جامعه خبری ما مطرح می کند. این یک فضایی است که باید در کشور حل شود.

وی افزود: متأسفانه ما اختیاری در قبال این مسئله نداریم. حالا کسی که باید این مسائل را حل کند امیدوارم براساس مصوبات شورا وظایف خود را انجام دهد و این اتفاق مهم بیفتد. ظرفیت اینکه سرویس های بومی داخل کشور را توسعه دهند وجود دارد. کما اینکه سابقه اش را داشتیم مثل سرویس کلوب در زمانی که فیسبوک داشت رشد می کرد، کلوب چیزی از فیسبوک کم نداشت یا وبلاگ های ما از وبلاگ های دنیا چیزی کم نداشتند، بارها ارجاع دادم که اینها نه پول از دولت گرفتند و نه وام از دولت گرفتند و نه زیر ساخت حاکمیت را خواستند اما مطالعه کنیم چه شد عقب افتادند.

وزیر ارتباطات یادآور شد: همان جوان ها امروز حتی با توانایی بیشتر هستند و این ظرفیت را دارند که این اتفاق مهم بیفتد تا ما استقلال در عرصه فضای مجازی داشته باشیم و نقش خود را در جامعه جهانی بدون وابستگی ایفا کنیم. اما رسیدن به چنین هدفی نیاز به یک همت جمعی است. بخشی از این مسئله فنی است که بله ما باید به لحاظ زیرساختی وظایف مان را انجام دادیم اما امیدواریم مابقی هم انجام دهند و این اتفاق تا نیفتد و تا ما به منویات ذهنی مردم نپردازیم، تا اطمینان خاطر به آنها در این عرصه ندهیم و تا اقدامات موثر نکنیم، طبیعتا فرایند مشکل خواهد بود. امیدوارم این اتفاق بیفتد چون موضوع حساس، مهم و اساسی است و به نظرم باید در این مسیر حرکت کنیم.

آذری جهرمی در پاسخ به این سئوال که الان چند درصد مردم از پیام رسان خارجی استفاده می کنند و چند درصد از پیام رسان داخلی استفاده می کنند؟ گفت: فکر می کنم آنچه در عرصه پیام رسان های داخلی ظرفیت ایجاد شده و مردم خود ثبت نام کردند آخرین آمار حدود 5 میلیون کاربر است، این درحالی است که در فضای یک سرویس خارجی بیش از 40 میلیون کاربر مشترک هستند. هنوز جای ظرفیت سازی وجود دارد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید