اضطراب و نگرانی را فیتیله پیچ کنید

    کد خبر :247298

یک سفر کاری برای شما پیش آمده و مجبور هستید چندین روز از خانه، همسر و فرزندان خود دور بمانید. همه مراحل این سفر برایتان ناخوشایند است از رفتن به فرودگاه و پرواز طولانی مدت به شهر مقصد گرفته تا فشردگی کار و جلسات متعددی که قرار است پشت‌سر هم داشته باشید.

وب سایت روزیاتو: در چنین شرایطی، به احتمال زیاد نگرانی و سراسیمگی همه وجودتان را می گیرد. از یک طرف نمی‌توانید از نگرانی‌های خود چشم‌پوشی کنید و از طرف دیگر بها دادن به آن می‌تواند همه رفتارها و احساساتتان را تحت‌تاثیر قرار دهد.

چاره چیست؟ مواردی که در ادامه نوشته شده است را مطالعه کنید و در زندگی خود به کار بگیرید.

۱- برنامه‌ریزی

برنامه ریزی دقیق برای همه کارهای روزانه خود با جزئیات کامل و دقیق یکی از راهکارهای موثر برای رفع نگرانی و اضطراب است. هر روز صبح فعالیت های خود که باید انجام دهید را یادداشت کنید. به طور مثال، امروز باید دوش بگیرم، با مطب دندانپزشکی تماس بگیرم، ۶ ایمیل ارسال کنم، ۱۵ دقیقه استراحت کنم و …. وقتی برای کارهای خود زمان مشخص می‌کنید، خیالتان راحت است که چیزی از قلم نخواهد افتاد.

۲- کار گروهی

اگر مدیر یا سرپرست هستید و کارهایی همچون برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، ایجاد هماهنگی و … بیشتر زمانتان را می‌گیرند، توصیه می کنیم یک مشاور استخدام کنید. با چشم‌پوشی کردن از بخشی از درآمد خود و استخدام نیرویی که بتواند مسئول دفتر باشد و همه برنامه‌ریزی ها، قرارها و رویدادها را به جای شما انجام داده و در موعد مشخص یادآوری کند، می توانید وقت آزاد بیشتری برای تمرکز روی مسئولیت اصلی خود داشته باشید.

اگر یک کارمند معمولی هستید هم بهتر است با همکاری دیگران و تقسیم وظایف، پروژه های کاری را پیش ببرید. وقتی می دانید که دست تنها نیستید، با اضطراب کمتری به امور خود خواهید رسید.

حتی یک همفکری ساده یا مشاوره دوستانه هم می‌تواند گاهی از فشار نگرانی و مشغله های فکری اشخاص بکاهد.

۳- محیط کار و زندگی

اگر محیط کاری خارج از کنترل شما باشد، پیش خود تصور می کنید که رشته امور از دستتان خارج شده است. این تصور سبب بروز نگرانی و اضطراب می شود. شما می توانید به نوبه خود در کنترل اوضاع نقش داشته باشید. مثلا با تمیز نگه داشتن خانه یا میز کار و کنار گذاشتن موبایل و تبلت در ساعات کاری تا حد زیادی می توانید به افزایش کارایی خود کمک کنید.

به طور مثال، می توانید هر روز صبح ۳۰ دقیقه را به تمیزکاری و مرتب کردن خانه یا اتاق کار اختصاص دهید. اگر به دلیل مشغله کاری نمی‌توانید این کار را انجام دهید، هر هفته یک روز به تمیزکاری اساسی یکی از اتاق های خانه بپردازید.

۴- حفظ سلامتی

اختصاص دادن چندین ساعت در هفته به ورزش، ماساژ یا رسیدگی به ظاهر، خود خواهی نیست. اتفاقا یکی از اساسی ترین کارهایی است که می توانید برای اضطراب خود به کار بگیرید. حتی حین انجام کارها می توانید ۱۰ دقیقه به خود استراحت داده و با همکارهایتان یک چای یا قهوه بنوشید و کمی حرف بزنید تا ذهنتان از فشار کار جدا شود.

۵- تلقین مثبت

هر زمان که احساس می کنید از شدت فشار کاری دچار اضطراب، نگرانی و تپش قلب شده‌اید با فردی که به خوبی با روحیه شما و شغلتان آشناست حرف بزنید تا جمله های مثبت و امیدهای واقعی برای ساخت آینده بهتر را برایتان یادآوری کند. یا حتی خودتان هم می توانید با تلقین های مثبت انرژی از دست رفته را به خود بازگردانید.

مثلا وقتی کارها و مسئولیت هایتان زیاد است و نگران این هستید که از عهده انجام آنها بر نمی آیید، یا دوست دارید همه چیز را به حال خود رها کنید، به این موضوع بیندیشید که کار کردن، تفریح نیست بلکه وظیفه ای است که آن را پذیرفته اید و برای ساخت یک زندگی راحت لازم است آنها را درست و دقیق انجام دهید.

امید به آینده و آسایش در زندگی، نگرانی های مقطعی را از بین می برند.

۶- نوشتن نگرانی ها

گاهی لازم است هرآنچه موجب نگرانی و اضطراب شما شده است را روی کاغذ بنویسید. با این کار به مرور متوجه می شوید که برخی از این ترس ها بسیار معمولی هستند و دیگر افراد جامعه هم آن را احساس می کنند. بنابراین به تدریج می آموزید که بهای چندانی به آنها نداده و راحت تر از کنارشان عبور کنید.

۷- خبر بگیرید

وقتی نگران مسایل مختلف هستید، نمی توانید روی کاری که در دست انجام دارید تمرکز کافی داشته باشید. بنابراین، به جای اضطراب و خودخوری با فردی که نگران او هستید تماس بگیرید، یا مثلا از پرستار کودک بخواهید برایتان عکس بفرستد. یا از همکارتان بخواهید تا ایمیلی که نگرانش هستید را فوروارد کند. با کسب خبر، خیالتان راحت و اضطرابتان برطرف خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید