افزایش قیمت ارز توسط خودِ بانک مرکزی انجام می‌شود / گویا دولت قیمت فعلی ارز را واقعی نمی‌داند / سیاست دولت به مردم القا کرده که قیمت دلار بالاتر از 4700 تومان است

    کد خبر :247042

رضا حمزه لو، عضو اتاق بازرگانی تهران می گوید: احساس می شود دولت قیمت ارز را غیر از قیمت فعلی می داند و بر اساس قیمت دیگری برنامه ریزی کرده است. وقتی خود دولت در صرافی های مجاز و با نرخ رسمی، دلار را 4700 تومان می فروشد، چنین به مردم القا می شود که قیمت دلار بالاتر از این رقم هاست.

حمزه لو در گفت و گو با خبرنگار انتخاب،گفت: اوضاع امروز بازار ارز، از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی از منظر زمانی که هر سال در این مقطع چالشی مشابه داریم و واقعیت آن است که دولت به عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه می‌کند.

او ادامه داد: هر سال قیمت ارز در نیمه زمستان شروع به گران شدن می کند و دولت با این افزایش کسری بودجه و نیازهای ریالی خود را تامین می کند که اتفاق خوبی نیست.

حمزه تصریح کرد: بانک مرکزی با سیاست های خود، به صورت کنترل شده قیمت ارز را بالا می برد.

او ادامه داد: جای تاسف دارد که اواخر پاییز یکی از مسئولان بانک مرکزی اعلام کرد که امسال در روزهای پایانی سال، افزایش قیمت ارز نخواهیم داشت که این موضوع محقق نشد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: اوضاع بازار ارز را از منظر سیاست های ارزی و پولی کشور نیز می توان بررسی کرد؛ واقعیت این است که احساس می شود دولت قیمت ارز را غیر از قیمت فعلی می داند و بر اساس قیمت دیگری برنامه ریزی کرده است. وقتی خود دولت در صرافی های مجاز و با نرخ رسمی، دلار را 4700 تومان می فروشد، چنین به مردم القا می شود که قیمت دلار بالاتر از این رقم هاست؛ در نتیجه برای آن صف تشکیل می شود و مردم عملا تشویق می شود که نقدینگی ارزی کشور را جمع آوری کنند.

او افزود: این اتفاق تبعات زیادی دارد؛ اولا این ارزها از مسیر تولید خارج می شود و به صورت پنهان عمل می کند. ارزهای پنهانی هم حتما صرف مصارف غیراصولی، غیرقانونی و مصارف غیرضروری می شود.

حمزه لو افزود: سیاست های بانک مرکزی در حوزه ارز، سیاست های شفاف و قابل قبولی نیست و قطعا تولید را دچار مشکل می کند.

او گفت: بهانه اینکه قیمت بالای ارز مانع واردات می شود و تشویق به صادرات می کند نیز قابل قبول نیست. کشور ما چندان کشور صادراتی نیست. اگر به فهرست کالاهای صادراتی غیرنفتی خود هم رجوع کنیم می بینیم که بخش اعظم صادرات غیرنفتی ما در نهایت به صنعت پتروشیمی و نفت وابسته اند. یعنی افزایش قیمت ارز باعث رقابتی شدن صادرات نمی شود. در واقع کشور ما درآمد غیرنفتی واقعی ندارد. در مقابل واردات ما بسیار سنگین است افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت تمام شده واردات و شکل گرفتن دوباره مسیر قاچاق می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید