بررسی ابعاد بحران بدهی چین

    کد خبر :246920

با وجود آن که دومین اقتصاد بزرگ جهان سال گذشته رشد سریع ۶.۵ درصدی را به ثبت رساند اما دست آورد های رشد اقتصادی می تواند به دلیل بحران بدهی این کشور بر باد رود.

به گزارش بازتاب به نقل از دیلی تایمز، سال گذشته صندوق بین المللی پول به دنبال بررسی سلامت بخش مالی چین به این کشور هشدار داد که اقتصاد آن وابستگی زیادی به بدهی پیدا کرده است. تجزیه و تحلیل سیستم مالی چین نشان داد میزان اعتبارات در این کشور از استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است. رشد اقتصادی سریع چین نیز بیشتر مدیون استقراض های محلی و دولتی بوده است.

علاوه بر این، فلدینگ چن و تام ارلیک- کارشناسان اقتصادی بلومبرگ- تخمین زده‌اند بدهی چین تا سال ۲۰۲۲ به ۳۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد که نسبت به سال ۲۰۰۸ دو برابر بیشتر خواهد بود. این مساله چین را به یکی از بدهکارترین کشورهای جهان تبدیل خواهد کرد.

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی چین ۲۵ درصد بیش تر از روند بلندمدت برنامه ریزی شده است و طبق استانداردهای جهانی احتمال وقوع بحران مالی در این کشور زیاد است. اگر قرار بود اعتبارات متناسب با رشد پایدار افزایش پیدا کنند، متوسط رشد اقتصادی چین در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ باید به جای ۷.۳ درصد ثبت شده، معادل ۵.۳ درصد می بود.

به دنبال وقوع بحران مالی جهانی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، چین اصلی ترین عامل محرک اقتصاد جهان بوده است اما این مساله به بهای افزایش مخارج دولت و سطوح بدهی حاصل شده است. دولت چین اخیرا مبارزه وسیعی را با عوامل بحران ساز آغاز کرده است و طبق گزارش ” دویچه بانک” شانس وقوع بحران مالی در چین به دنبال این اقدامات کاهش یافته است که یکی از اصلی ترین دلایل آن افزایش مازاد تجارت خارجی چین است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید