مانعی جدید بر سر راه واردات خودرو ابلاغ شد

    کد خبر :246751

گمرک طی ابلاغیه اعلام کرد از ابتدای سال 97 حقوق ورودی خودروهای وارداتی باید بصورت نقدی واریز گردد و امکان استفاده از ضمانت نامه بانکی لغو خواهد شد.

بر اساس‌ این بخشنامه با توجه به بند (ت) ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و به استناد ماده 6 قانون امور گمرکی ‌و به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید اجازه دریافت حقوق قانونی برخی از کالاها بنا به درخواست صاحب کالا، اظهارکننده یا نماینده قانونی با ضمانتنامه بانکی معتبر مطابق با فرم مورد قبول گمرک را دارد.

بر اساس این بخشنامه یکی از شرایط اجازه دریافت ضمانتنامه بانکی برای مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله سی کی دی، قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات تولیدی، شرکت های دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، بیمارستانی، توانبخشی، تجهیزات کارگاهی، معدنی و همچنین برای کالاهای اساسی (شامل گندم، برنج، شکر، جو، کنجاله، ذرت دامی، روغن و کره) با سررسید حداکثر 15 بهمن 97 تعیین شده است.

همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی آن دسته از کالاهای وارداتی که دارای حقوق وردی بالای 26درصد هستند مشمول استفاده از این تسهیلات نیستند که واردات خودرو نیز مشمول این بند است. کالاهای اساسی یاد شده و فصل 98 فهرست منظم به کتاب مقررات صادرات و واردات از این بند مستثنی است.

برمبنای این بخشنامه حقوق ورودی جهت ترخیص قطعی تمام کالاهای وارده به استثنای موارد مطرح شده در بند “الف” الزاما به صورت نقدی دریافت خواهد شد. همچنین در راستای توسعه صادرات غیرنفتی کالاهای صادراتی مشمول عوارض با تودیع ضمانت نامه با سررسید حداکثر یکساله قابل ترخیص است.

به گزارش پردیس خودرو گفتنی است، دریافت ضمانتنامه بانکی در گمرکات کشور به صورت سیستمی بوده و الکترونیکی انجام می شود. همچنین اخذ ضمانتنامه برای مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه ها ممنوع است. بنا براین گزارش، این بخشنامه با امضای فرود عسگری رییس کل گمرک ایران جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

در انتهای باید گفت مشخص نیست که چرا با توجه به افزایش روز افزون قیمت خودروهای وارداتی و مشوش شدن بازار هر روز شاهد این هتسیم که موانع جدیدی بر سر راه واردات خودرو و شرکت های وارد کننده گذاشته می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید