روایت فعالان صنفی از گرانی اقلام ضروری در سفره رمضان ؛

فقط ۲۵ درصد خانواده ها توان خرید گردو را دارند/ سفره مردم در رمضان امسال ۶۰ درصد گران تر شد

    کد خبر :24652

با توجه به گرانی گوشت در هفته های اخیر وزارت جهاد اقدام به واردات گوشت به کشور کرده است و تازمان توزیع این گوشت ها، نرخ ها به قوت خود باقی است. اما در صورتی که گوشت های وارداتی توزیع شود امکان کاهش قیمت گوشت گوسفندی را خواهیم داشت

با آغاز ماه مبارک رمضان و ایام روزه داری تقاضا برای برخی اقلام خوراکی نسبت به ماه های گذشته افزایش یافته است. اگر چه این موضوع هر ساله در ایام خاصی از قبیل تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان تکرار شده و مردم همواره امیدوارند با افزایش قیمت و کمبود کالاهای مورد نیاز خود مواجه نشوند و دستگاه های نظارتی واحدهای صنفی را ملزم به عدم گرانی اقلام ضروری مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان کنند اما عدم نظارت صحیح وکنترل بازار از هفته های قبل از شروع ماه مبارک رمضان مردم را همواره با سختی ها و گرانی هایی مواجه می کند که بعضا غیر قابل چشم پوشی و غیر طبیعی است.

به گزارش قدس ،کاهش توان خرید و کوچکتر شدن سفره مردم مساله ای است که با افزایش رکود، چند سالی است که بر سفره مردم ایران سایه افکنده است. اقلام خوراکی که متاسفانه در ماه ها و ایام یاد شده گران می شوند از ضروریاتی است که در جریان روزه داری باید در سفر ه خانواده و در تغذیه روزه داران گنجانده شود. اقلامی چون گوشت قرمز، گوشت سفید، برنج؛ روغن، حبوبات، قند و شکر که در تهیه زولبیا و بامیه کاربرد فراوانی دارد در کنار لبنیات و میوه ها که کلسیم و آب بدن روزه داران را در طول ساعت های روزه داری تامین می کند در پیچ و خم گرانی ها دندان های تیز خود را به مشتری ها نشان می دهند. این گرانی ها منجر به عدم تامین نیازهای مورد نظر افراد خانواده می شود به نحوی که بسیاری از خانواده ها مجبور به چشم پوشی از خرید برخی ضروریات تغذیه ای در ماه رمضان می شوند.

کنترل بازار و نظارت بر عدم افزایش قمیت کالاهای مورد نیاز مردم هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان در دستورالعملی نظارتی از سوی وزارت صنعت، ‌معدن وتجارت به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ابلاغ می شود. این دستورالعمل، به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان تهران و سایر استانها بنا بر این دارد که در خصوص اقلام اساسی مورد تقاضای مردم که شامل ۱۳ قلم کالای دسته‌بندی شده است، بازرسی و نظارت هر چه بیشتر واحدهای مربوطه را رقم زده و در صورت رویت هرگونه تخلف توسط فروشندگان، شاهد ارائه‌ گزارش‌های مردمی باشیم.

بر اساس این دستورالعمل کشوری، هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد. در دستورالعمل مربوطه آمده است که شهروندان و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی، مراتب را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند؛ اما علیرغم همه هشدارها در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی اقلام مورد نیاز مردم با کاهش عرضه و در نتیجه گرانی روبه رو شده است.

گوشت یکی از اقلام ضروری در بسیاری از غذاهای ایرانی است. روند افزایش قیمت گوشت در هفته های اخیر به شدت مشهود بوده است. با آنکه روند افزایشی هفته هاست ادامه دارد اما مسئوولین در آستانه ماه مبارک رمضان چاره ای برای آن نکرده و گرانی هفته های اخیر را به ماه مبارک رمضان نیز تعمیم داده اند!! قیمت گوشت گوسفندی که از ۳۹۰۰۰ تومان تا ۵۹۰۰۰ تومان (ماهیچه گوسفندی) در تغییر است موضوعی که تاثیر نامطلوبی بر سبد خرید خانوار گذاشته است.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تایید گرانی گوشت گوسفندی در هفته های منتهی به ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به گرانی گوشت در هفته های اخیر وزارت جهاد اقدام به واردات گوشت به کشور کرده است و تازمان توزیع این گوشت ها، نرخ ها به قوت خود باقی است. اما در صورتی که گوشت های وارداتی توزیع شود امکان کاهش قیمت گوشت گوسفندی را خواهیم داشت.

ملکی درباره زمان توزیع گوشت های وارداتی در بازار مصرف گفت: در حال حاضر زمان توزیع گوشت ها مشخص نیست.

ملکی افزود: متاسفانه در هفته های اخیر قیمت گوشت در نوسان بوده و افزایش داشته است که این مساله بر توان خریدار و تقاضای مصرف کنندگان تاثیر داشته است.

قاسمعلی حسنی عضو هیات مدیره بنکداران مواد غذایی در این زمینه گفت: قیمت برخی اقلام همچنان در نوسان هستند و همه مردم توان خرید برخی اقلام خوراکی را ندارند که یکی از اقلام خوراکی پر مصرف برنج است که خارجی آن از ۳۸۰۰ تومان به بالا و ایرانی آن از ۷۰۰۰ تومان تا ۱۴۰۰۰ تومان در بازار به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه در تامین کالاها مشکلی وجود ندارد به گرانی گردو و عدم تهیه آن برای همه خانواده ها اشاره کرده و بیان داشت: متاسفانه گردو که جزء سفره افطار است گران بوده و تنها ۲۵ درصد خانواده ها قادر به خرید آن هستند.

مرغ یکی از اقلامی است که در دسته پروتئین ها بخشی از نیازهای غذایی روزه داران را تامین می کند. قیمت های هفته های اخیر در بازار مصرف مرغ وتخم مرغ هم حاکی از گران شدن آن است. مرغ خرده فروشی ها با قیمت ۷۷۰۰ تومان به دست مشتری می رسد و قیمت فیله آن تا حدود ۱۶۰۰۰ تومان تعیین شده است.

قیمت های ماه رمضان سال جاری گواه این است که سفره روزه داران امسال با کاهش ۶۱ درصدی رو به رو شده است و امسال علی رغم ادعای دولت مبنی برعدم گرانی مواد غذایی و کنترل تورم روزه داران باید رمضانی گران را تجربه کنند. تجربه ای که در خریدن خرمایی که قوت روزه داری و از ملزومات سفره سحری و بخصوص افطاری است دیده می شود. تاکید علی اصغر موسوی دبیر کل انجمن خرمای ایران درباره قیمت این محصول پر مصرف و مهر تایید بر گرانی آن گواه این است که قیمت خرما سه برابر قیمت واقعی آن است که یقینا این موضوع برکاهش خرید مردم و فاکتور گرفتن این میوه شیرین ومغذی از سفره خانواده ها دلالت دارد.

دبیر کل انجمن خرمای ایران با اعلام قیمت خرما و تفاوت قیمت سرسام آور خرید از باغدار تا رسیدن به دست مشتری می گوید: متاسفانه قیمت خرما ده برابر قیمتی است که از باغدار خریده می شود و این موضوع به منزله تحمیل ۱۰ برابری قیمت به مشتری است. در حالی که هر کیلو خرما باید با قیمت ۵ تا ۶ هزار تومان به فروش برسد این کالا با قیمتی از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در نوسان است و گرانی آن فقط به مردم تحمیل می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید