جهانگیری؛ برگ برنده اصلاح طلبان برای صندلی ریاست شهرداری تهران؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ۹:۰۳
    کد خبر :246357

شهرداری تهران روزهای پر تنشی را سپری می کند و در شرایطی وارد سال جدید می شود که همه چیز بلاتکلیفی است.
شهرداری تهران در حالی وارد سال نو می شود که ماجرا استعفای محمد علی نجفی هنوز بلاتکلیف است. از یک سو شورای شهری ها هنوز به تصمیم نهایی در مورد قبول یا رد این استعفا نرسیده اند و از سوی دیگر حرف و حدیث ها در مورد علت آن ادامه دارد.

گمانه زنی ها در مورد رفتنی شدن نجفی خیلی زودتر از این حرف ها و همان وقتی که قالیبافی ها می گفتند او 6 ماه بیشتر شهردار نمی ماند؛ شروع شده بود اما افشاگری از عملکرد شهرداری در سال های قبل وضعیت را حساس تر کرد. ماجرای جشن روز زن در برج میلاد و احضار به دادسرای تهران، بیماری آقای شهردار و شایعاتی در مورد پرونده اخلاقی او نیز قوز بالای قوز شد و گمان رفت که همین موضوعات علت استعفای مردی است که اصرار داشت ایستاده است. غلامعلی رجایی مشاور رسانه‌ای شهردار تهران اما نظر دیگری دارد و صفحه توییتر خود تاکید کرده: شهرداری در بهشت است و نجفی در شهرداری. پس نجفی در بهشت است! کسی دلش نمی‌خواهد «داوطلبانه» از بهشت بیرون برود! خصوص اینکه «نجفی» هم باشد!

به گزارش نامه نیوز وی با بیان اینکه از نزدیک در جریان استعفای دکتر نجفی شهردار تهران هستم، اظهار داشت: این کناره‌گیری غیراختیاری! ربطی به مراسم برج میلاد و احضار ایشان به دادسرای تهران ندارد. استعفای نجفی این پیام پنهان منفی را به جامعه داد که چون با اختاپوس فساد در شهرداری در افتاد و مقبول نیفتاد، ناچار بهانه بیماری را پیش کشید.

برخی از اعضای شورای شهر نیز بعد از آنکه احمد مسجد جامعی خبر استعفا را تایید کرد، دست از تکذیب موضوع استعفا برداشته و از «فشارهای بیرونی» حرف زدند. فشارهای بیرونی،بیماری یا هر عامل دیگری که در کار بوده باشد، نجفی را از بهشت بیرون رانده است و حالا باید دید که شورایی ها در آستانه سال نو چه تدبیری برای عبور شهرداری از این برزخ می اندیشند.

جلسه اخیر آنها با مجمع نمایندگان استان تهران نمونه ای از این تلاش ها است و آنطور که زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر می گوید به موضوعات مختلفی از جمله استعفای شهردار اختصاص داشته است.

نژاد بهرام در گفت و گو با «نامه نیوز» به مذاکرات اعضای شورای شهر با نجفی طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت که نجفی قول داده و قانونا نیز موظف است تا پایان رسیدگی شورا به موضوع استعفا مسئولیت های خود را عهده دار باشد.

او همچنین از زمزمه های موجود و احتمال مخالفت برخی از اعضای شورا با استعفای نجفی خبر داد و گفت: سعی داریم با آقای شهردار تعامل کرده و مایل هستیم که در سمت خود بمانند اما اگر موفق نشویم که او را متقاعد کنیم نیز تا بعد از عید و پایان مهلت رسیدگی به استعفا که 21 روز است، به عنوان شهردار به کار خود ادامه می دهند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به دغدغه های موجود در مورد مسایل شهر تهران گفت: « اطمينان مي‌دهيم كه شهرداري تهران مسير خود را طي مي‌كند و در صورت تاييد استعفاي شهردار نيز مشكلي در زمينه مديريت شهري ايجاد نمي‌شود. خوشبختانه همه شهرداران و معاونين در اين نهاد در پست‌هاي خود قرار گرفته و به كار خودشان ادامه مي‌دهند».

وی افزود: « شوراي شهر با شهرداري همراهي مي‌كند. در همين راستا برخي از اعضاي شورا اعلام آمادگي كرده‌اند تا در كنار آقاي هاشمي هياتي را تشكيل داده و در مدت بررسي استعفاي آقاي نجفي به مسائل شهري رسيدگي كنند. حتما اين هيات در صورت نياز در كنار مجموعه مديريت شهري قرار مي‌گيرد».

این طور که به نظر می رسد تلاش های مورد اشاره نژاد بهرام راه به جایی نمی برد و نجفی رفتنی است. به این ترتیب پارلمان پایتخت یک بار دیگر با چالش انتخاب شهردار مواجه می شود. شورایی ها در این چالش تنها نیستند و این آغاز رقابت طیف های مختلف اصلاح طلبی است.

نژادبهرام تاکید می کند که «بايد حواس‌مان باشد كه رقابت‌هاي گروهي در درون جريان اصلاح‌طلبي مانع از توجه به هويت ملي شهر تهران نشود» اما کارگزاران، اتحاد ملت و دیگر گروهای سیاسی از همین حالا وارد رقابت شده اند. گمانه زنی های نیز آغاز شده است. از اسحاق جهانگیری گرفته تا محسن هاشمی، حسین مرعشی، حبیب الله بی طرف، پیروز حناچی و محمد علی افشانی .

این که کدام یک پیروز میشوند معلوم نیست اما به نظر می رسد که اصلاح طلبان خیلی مایل نیستند شهرداری را به کارگزارنی ها بسپارند. از سوی دیگر اختلافات موجود در درون کارگزاران که خود یکی از عوامل استعفای نجفی بود این احتمال را ایجاد می کند که این طیف سیاسی شانس بیشتری داشته باشد. فارغ از اینکه نقش جهانگیری در شهردار شدن نجفی و حالا رفتن او چقدر بود باید منتظر ماند و دید که اصلاح طلبان برگ برنده خود یعنی جهانگیری را خرج شهرداری می کنند یا برای مصاف هایی همچون مجلس و ریاست جمهوری نگاه می دارند. باید منتظر ماند و دید که محسن هاشمی آنطور که خود می گوید از شهردار شدن پرهیز می کند یا آنطور که می گویند لابی کرده و راهی بهشت می شود. باید منتظر ماند و دید که حسین مرعشی بر کرسی شهرداری تهران تکیه می زند یا به ایفای نقش اتاق فکر شهردار رضایت می دهد. باید منتظر ماند و دید که حزب اتحاد ملت که به واسطه نزدیکی به نجفی بعد از کارگزاران، از شهرداری تهران بیشترین سهم را برده است؛ موفق می شود گزینه مورد نظر خود را شهردار کند یا خیر. تکلیف هیچ کدام از این گمانه ها قبل از رسیدن بهار مشخص نمی شود و فعلا باید منتظر ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید