نگین خودرو آمادگی ایجاد قطب سوم را ندارد

    کد خبر :246331

در حالی تمرکز وزارت صنعت بر ایجاد قطب سوم در صنعت خودرو با محوریت رنو است که عملکرد نماینده رنو در ایران با معیارها و استانداردها فاصله قابل ملاحظه ای دارد.

اتفاقات ماه های اخیر صنعت خودرو ایران به روشنی نشان می دهد که تمام تمرکز و تلاش وزارت صنعت، ایجاد قطب سوم با محوریت رنو است. این در حالی است که نه تنها قرارداد ایدرو با رنو نهایی و عملیاتی نشده است، بلکه شرایط و تراز کنونی نماینده رنو در ایران نیز مناسب ایجاد قطب سوم در صنعت خودرو ایران نیست.

به طور مثال یکی از پارامترهای مهم برای ارزیابی این موضوع، سطح فروش و خدمات پس از فروش است. بررسی های نشان می دهد که هنوز شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو در ایران در حوزه خدمات پس از فروش با مشکلات بسیاری همراه است. مسئولان نگین خودرو صراحتا به این موضوع اذعان دارند.

در همین خصوص جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو، با بیان اینکه هنوز در خدمات پس از فروش به رتبه نخست نرسیده ایم، گفت: درحوزه فروش و خدمات پس از فروش براساس معیارهای رسمی شرکت رنو بایستی حداکثر تا دو سال آینده به رتبه نخست دست یابیم.

وی در گفتگو با خبرنگار پردیس خودرو تصریح کرد: براین اساس در حال تغییرات اساسی در ساختار شرکت هستیم که این تغییرات غالبا محتوایی است تا شکلی.

همچین حسینی، در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه های جدید مانعی بر سر راه قطب شدن رنو در صنعت خودرو کشور است یا نه، گفت: تعرفه ها ربطی به قطب سوم ندارد و هیچ تاثیری بر آن دارد. افزایش تعرفه ها امتیاز بزرگی برای رنو است که بتواند سریعتر به قطب تبدیل شود.

حسینی در خصوص ورود رقبای جدید به صنعت خودرو ایران نیز گفت: با توجه به تعدد رقبا در بازار نگران آینده نیستیم. هر چقدر رقیب قوی تر باشد، برای رنو بهتر است.

بررسی ها نشان می دهد نگین خودرو هرچند که به عنوان نماینده رسمی رنو در ایران شناخته می شود ولی برای هم تراز شدن در سطح یک قطب سوم فاصله بسیاری با استانداردها دارد. حوزه خدمات پس از فروش تنها یکی از این پارامترها است که نشان از ضعف جدی این شرکت دارد. از موضوعات دیگر مسئله مدیریت منعطف پذیر و هوشمندانه است. به طور مثال در بحران های اخیری که به سبب بسته بودن سامانه ثبت سفارش و افزایش تعرفه ها ایجاد شد، نگین خودرو با چند ده شکایت مواجه گردید که مشتریان نسبت به افزایش غیرمتعارف قیمت خارج از ضوابط قرارداد شکایت داشتند.

بر این اساس این سوال جدی مطرح است که آیا شرکتی که توان مدیریت چند ده مشتری شاکی را ندارد و هنوز در حوزه خدمات فروش و پس از فروش فاصله زیادی با معیارها دارد، می تواند مدعی عاملیت قطب سوم در صنعت خودرو کشور باشد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید