تولید بنزین کشور به روزانه 77 میلیون لیتر افزایش یافت

    کد خبر :246297

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به کاهش قابل توجه واردات بنزین اشاره کرد و گفت: با راه اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه 11 میلیون لیتر به تولید بنزبن کشور افزوده شد و در نتیجه میانگین تولید روزانه بنزین به 77.4 میلیون لیتر رسید.

سیدمحمدرضا موسوی خواه امروز (شنبه) در نشست خبری با تشریح وضعیت عرضه سوخت کشور در آستانه تعطیلات نوروز، گفت: میانگین تولید روزانه بنزین سال 96 که تا آذر امسال روزانه حدود 66.6 میلیون لیتر بود از آذرماه تاکنون به روزانه 77.4 میلیون لیتر افزایش یافته است.
وی درباره تولید بنزین یورو4 نیز گفت: اکنون روزانه 29 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کشور تولید می شود.
به گفته وی، اکنون در همه کلانشهرهای کشور، گازوئیل با استاندارد یورو 4 توزیع می شود.
موسوی خواه، میزان رشد مصرف بنزین در سال 96 را بیش از 8 درصد اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود میزان مصرف بنزین کشور در سال 97 تا 9 درصد افزایش یابد و بطور میانگین به 88 میلیون مترمکعب در روز برسد.
به گزارش ایرنا، وی تعداد کل خودروهای دیزلی کشور را 837 هزار و 568 خودرو اعلام کرد و گفت: امسال در طرح پیمایش بین 4.6 تا 10 درصد در ماه های مختلف سال، مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل کاهش یافت.
وی درباره بدهی شرکت های هواپیمایی نیز گفت: بدهی ایرلاین ها از 975 میلیارد تومان، به 680 میلیارد تومان کاهش یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال آینده میزان واردات بنزین کاهش زیادی می یابد، گفت: متوسط واردات بنزین امسال، روزانه 12.6 میلیون لیتر بود که در مجموع بیش از 4.5 میلیارد لیتر بنزین وارد شد.
وی ادامه داد: همه واردات بنزین با اکتان بالای 95 و با استاندارد یورو 4 انجام می شود.
موسوی خواه ادامه داد: حتی یک کشتی حامل بنزین در اسکله یکی ار بنادر ایران پهلو گرفته بود که به علت نداشتن استانداردهای لازم، برگشت داده شد.
وی درباره عرضه سی ان جی افزود: روزانه 20 میلیون مترمکعب سوخت سی ان جی در کشور مصرف می شود که نسبت به سال گذشته کمتر از یک درصد رشد داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش یادآور شد: این در حالی است که ظرفیت عرضه 56 میلیون مترمکعب با کارکرد 20 ساعت در جایگاه های عرضه سی.ان.جی وجود دارد.

** رشد مصرف گازوییل
موسوی خواه درباه مصرف گازوییل در کشور نیز گفت: میزان مصرف گازوییل در سال 95، روزانه 80.4 میلیون لیتر بود، که امسال با رشد سه درصدی به 82.7 میلیون لیتر رسید.
وی اضافه کرد: امسال میزان مصرف بنزین با رشد هشت درصدی نسبت به پارسال به 80.3 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.
وی با بیان این که ماهانه 500 میلیارد تومان مالیات و مالیات ارزش افزوده می پردازیم، گفت: مشکلی برای واریز مالیات وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: پیش از این هرگاه یکی از پالایشگاه های شازند و آبادان بدهکار می شدند، حساب شرکت ملی پالایش و پخش مسدود می‌شد اما با توافق‌های صورت گرفته، قرار شد حساب‌های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی که شرکتی خدماتی است مسدود نشود.
موسوی خواه یادآورشد: مبلغ تعیین شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم امسال با طی شدن مشکلات بسیار، آماده و پرداخت می شود که گاهی تاخیر در پرداخت کارمزد جایگاه های عرضه وسوخت و کرایه نفتکش ها را به دنبال دارد.
وی درباره صادرات فراورده های نفتی نیز گفت: میزان صادرات گازوییل امسال کاهش یافت که به دلیل افزایش مصرف آن در نیروگاه ها بود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه میزان مصرف گازوییل در سال 95 به طور میانگین روزانه 12.1 میلیون لیتر بود که امسال به 7.1 میلیون لیتر کاهش یافت، اضافه کرد: میزان صادرات کل فراورده های نفتی از ابتدای اسفندماه تاکنون 56 میلیارد تومان بوده است.
موسوی خواه، درباره رکوردهای مصرف بنزین در کشور نیز بیان داشت: بیشترین میزان مصرف در کشور، مربوط به پنجم خرداد سال 94 بود که به 109.5 میلیون لیتر رسید که دلیل آن حذف سهمیه سوخت در پایان آن روز بود.
وی افزود: در سال 95 نیز بیشترین میزان مصرف در 12 فروردین به میزان 105.9 میلیون لیتر و در سال 96 مربوط به 30 آذرماه بود که به علت وقوع زلزله در تهران میزان مصرف بنزین افزایش یافت و به 108.1 میلیون لیتر رسید.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی یادآورشد: پس از وقوع زلزله در 30 آذر امسال، 28 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف شد که بی سابقه بود.
موسوی خواه با تاکید بر اینکه در ایام نوروز کمبود در تامین سوخت کشور وجود ندارد، اضافه کرد: بیش از 200 گروه نظارتی از ابتدای اسفند، اقدام به بازدیدهای منطقه ای از جایگاه های عرضه سوخت کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید