جک استراو: آمریکا در صورت خروج از برجام پشیمان خواهد شد

    کد خبر :246288

«جک استراو» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس با یادآوری اهمیت برجام در جهت رفع نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت که آمریکا در صورت خروج از توافق هسته ای ایران (برجام) پشیمان خواهد شد.

جک استراو روز شنبه در گفت‌ وگوی اختصاصی با ایرنا به روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: پس از شکست مذاکرات هسته‌ای در سال 2005، ایران دارای 800 دستگاه سانتریفیوژ بود و زمانی که دو طرف دوباره به‌پای میز مذاکرات بازگشتند،سانتریفیوژهای ایران به 18 هزار دستگاه افزایش‌یافته بود.
وی بابیان این مطلب، نتیجه گیری کرد: توانمندی ایران در زمینه فناوری هسته‌ای در سطحی است که آمریکا در صورت خروج از برجام پشیمان خواهد شد.
وی گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان می‌کند که خواهان کسب اطمینان درباره انگیزه‌های هسته‌ای ایران است و برجام دقیقاً همین کار را می‌کند.
استراو در عین حال نسبت به مواضع ضد ایرانی مایک پمپئو به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: طرف‌های اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) باید لابی زیادی انجام دهند تا واشنگتن را متقاعد سازند که خروج از برجام اقدام عاقلانه‌ای نیست.
این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی افزود: رکس تیلرسون یک نیروی معتدل در تشکیلات ترامپ بود که تحت تأثیر اروپایی‌ها اصرار داشت رئیس‌جمهوری آمریکا باید به تمدید تعلیق‌های هسته‌ای ادامه دهد.
جک استراو علت اصلی مخالفت ترامپ با برجام را همراهی او با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و گروهی از تندروهای جمهوری‌خواه در این کشور عنوان کرد که به گفته او هیچ‌کدام از جزئیات برجام آگاهی ندارند.
وی افزود: اگر ترامپ برجام را مطالعه کند، حتماً شگفت‌زده خواهد شد اما او به کارهایی که انجام نمی‌دهد، مشهور است.
وزیر امور خارجه پیشین انگلیس تصریح کرد که طرف‌های اروپایی باید از فرصت باقیمانده تا اردیبهشت آینده در جهت کسب اطمینان از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط واشنگتن متمرکز شوند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 23دی‌ماه‌ گذشته در آخرین تصمیم خود بعد از ارجاع تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به کنگره، تهدید کرد که در صورت عدم ایجاد تغییراتی در برجام آن را تائید نخواهد کرد.
ترامپ گفته بود که برای آخرین بار معافیت ایران از تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را امضا می‌کند تا به کنگره و متحدان آمریکا در گروه1+5 فرصت دهد، آنچه را که وی «اشکال‌های برجام» عنوان کرد، رفع کنند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تاکید کرده اند که برجام قابل ‌مذاکره نیست و اظهارات ضد برجامی رئیس‌جمهوری آمریکا را نقض مفاد این توافق عنوان می‌کنند.
معاون ظریف هم که دیروز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفرکرده بود، به ایرنا گفت که این مساله را به مقامات آمریکایی گوشزد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید