برنج تراریخته هنوز مجوز نگرفته است

    کد خبر :246278

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برنج تراریخته هنوز مجوز نگرفته است، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته برنج تراریخته هیچ خطری برای گیاهان، جانوران و انسان ندارد.

نیره خوش خلق سیما در نشست خبری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: آئین‌نامه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست برای واردات،‌صادرات و رهاسازی محصولات تراریخته تدوین شده بود که این آئین‌نامه مورد اعتراض همه دستگاه‌های ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: این آئین‌نامه فراتر از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست و در کار دستگاه‌های دیگر دخالت کرده بود بنابراین کمیته بی‌طرف برای بررسی و رفع اشکالات این آئین‌نامه تشکیل شد و در حال حاضر ضمن رفع این اشکالات و دخالت‌ها آئین‌نامه جدید در حال نهایی شدن است.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این کمیته پنج آئین‌نامه در مورد نحوه ارائه مجوز تولید و واردات تدوین کرده است. یکی از موضوعات قابل تامل در این حوزه آن است که از سال ۸۶ ذرت تراریخته وارد کشور می‌شود. تا سال ۹۳ کسی به این موضوع کاری نداشت اما زمانی که در سال ۹۳ صحبت از تولید گیاهان تراریخته مطرح شد نسبت به محصولات تراریخته حساسیت‌های بسیاری ایجاد شد.

خوش خلق سیما تاکید کرد:‌ نمی‌دانیم چرا از سال ۸۳ تا ۹۳ هیچ کس حتی محیط زیست به فکر تمهیداتی برای واردات محصولات تراریخته نبود و تنها زمانی که بحث تولید محصولات تراریخته در داخل کشور مطرح شد نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شد.

وی با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس اظهار کرد: تعجب می‌کنم که در تریبون مجلس برخی ادعا می‌کنند که کشورهایی که اقدام به صادرات محصولات تراریخته می‌کنند خود حاضر به مصرف آن نیستند در حالی‌که طبق قوانین، کشوری که محصولات تراریخته را صادر می‌کند حتما باید خودش مصرف کننده نیز باشند.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان وظیفه ارزیابی خطرات زیست محیطی واردات گیاهان تراریخته را دارد، گفت: آئین‌نامه‌ای به همین منظور نوشته شده است و ارزیابی خطر بر اساس همین آئین‌نامه انجام می‌شود.

خوش خلق سیما با اشاره به اینکه ارزیابی سرطان زا بودن یا نبودن محصولات تراریخته بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: پنبه تراریخته در صف مجوزگیری برای تولید قرار دارد. این موضوع با جزئیات بررسی می‌شود. برای مثال تاثیر این پنبه روی حشرات و خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تولید کننده پاسخ درستی نداشته باشد از دریافت مجوز محروم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی شده است در مورد خطرات ناشی از مصرف سم در کشت برنج گفت: بر اساس بررسی‌ که کارشناسان معاونت انسانی سازمان محیط زیست انجام داده‌اند مصرف سم در کشت برنج بسیار خطرناک است.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هنوز مجوز تولید برنج تراریخته داده نشده است اما بر اساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی یزد این برنج هیچ خطری برای گیاهان و جانوران ندارد. همچنین این برنج به خورد موش داده شده و نتیجه آزمایش نشان می‌دهد که هیچ خطری متوجه انسان نیست.

خوش خلق سیما با اشاره به اینکه محصول تراریخته تولید شده نباید تفاوتی با محصول مادر داشته باشد، گفت: فرد تولید کننده باید ثابت کند برنجی که از طریق انتقال ژن تهیه شده هیچ تفاوتی با برنج مادر ندارد و اگر طعم، کیفیت، نشاسته و پروتئین برنج تراریخته تولید شده با برنج مادر متفاوت باشد امکان و مجوز تولید و رهاسازی نخواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید