دستور دوباره توقف کار مترو در محدوده چشمه علی

    کد خبر :246246

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد: عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه علی به شرایط اولیه و ارائه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو باید متوقف شود.

به گزارش ایسنا، بیش از یک سال از آغاز هشدارها برای عبور مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری می‌گذرد؛ ایستگاهی که خواب “برج طغرل”، قبرستان “ابن‌بابویه”، “دژ رشکان” و “محوطه چشمه علی” را به هم زده و هشدارهایی که هر چند به تغییر مسیر مترو و طولانی‌تر کردن این خط انجامید، اما به نظر می‌رسد نسبت به برخی اقدامات فنی برای جلوگیری از خشک شدن آب چشمه‌ علی بی‌توجهی شده است.

اکنون وضعیت این محوطه‌ تاریخی آن قدر مورد توجه قرار گرفته که ۱۲ اسفند امسال مجید مهدوی، سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به دستور علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری به این محوطه تاریخی رفت و شخصا از محوطه‌ چشمه علی دیدن کند.

او همان جا اعلام کرد که نامه‌نگاری‌ها را برای توقف پروژه‌ مترو تا بررسی تکمیلی کارشناسان برای پی بردن به علت خشک شدن آب چشمه علی انجام می‌دهد.

حالا بعد از گذشت حدود ۱۵ روز از آن بازدید، دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان تهران نیز از این محوطه تاریخی در شهرری بازدید میدانی انجام داده است.

بزرگ‌نیا در این بازدید تاکید کرد: عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارائه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو باید متوقف شود.

او افزود: توسعه پایدار زمانی محقق می‌شود که همه‌ جوانب زیست‌محیطی، تاریخی و فرهنگی شهر در آن دیده شود. اگر قرار باشد هویت و تاریخ منطقه باستانی چشمه علی که به دلیل جوشش همین چشمه چندهزار ساله شکل گرفته است برای احداث خط مترو از بین برود دیگر نمی‌توان از توسعه پایدار برای تهران سخن گفت.

وی با بیان این‌که چشمه‌ علی یک جاذبه‌ طبیعی در شهرستان ری است، ادامه داد: سایر نهادهای همسو مانند اداره کل محیط زیست استان باید در کنار میراث فرهنگی این موضوع را پیگیری کنند تا مشکل کاهش آب خروجی چشمه زودتر برطرف شود.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان تهران افزود: گردشگران زیادی از شهر تهران و سایر استان ها برای دیدن چشمه علی و جاذبه های تاریخی طراف آن در ایام نوروز به ری می‌آیند که امیدواریم خروجی آب چشمه به شرایط استاندارد برگردد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید