رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: جنگ‌های منطقه به شکلی ترسناک عادی شده‌اند

    کد خبر :246228

پیتر مائورر، رئیس صلیب سرخ جهانی، در پایان سفر به سوریه خواستار دسترسی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان، و رفتار انسانی با زندانیان در مخاصمات منطقه شد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پایان سفر به سوریه و همزمان به آغاز هشتمین سال جنگ سوریه در بیانیه‌ای از ماهیت تلافی جویانه این جنگ، نقض ساده‌ترین استانداردهای انسانی و وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه، مانند سایر کشورهای درگیر جنگ در این منطقه سخن گفت.

وی گفت: بازدید من از سوریه در این هفته تأکیدی بود بر این نظر که جنگ­‌هایی که در سطح منطقه شاهدیم به شکلی ترسناک عادی شده­‌اند. جنگ­‌هایی با ماهیت تلافی­ جویانه برای مجازات طرف مقابل تشدید شده‌اند، در حالی‌که هیچ توجهی به آثار مخرب آنها بر روی غیرنظامیان نمی‌­شود. میزان آلام مردم در غوطه شرقی آخرین مثال از این موارد است، جدای از عفرین و موصل، صنعا و تعز. در بیشتر موارد به نظر می‌­رسد که تخریب کردن خود هدف اصلی است، چرا که حتی ابتدایی‌­ترین استانداردهای انسانی هم نادیده گرفته می­‌شوند.

به گزارش ایسنا،مائورر ادامه داد: امروز، ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) بحران سوریه وارد هشتمین سال خود شده است. قدرت­‌هایی که پشت این جنگ هستند تا کی اجاره خواهند داد تا این کابوس ادامه پیدا کند؟ آنها باید بدانند که جنگ انتقام­ جویانه پایانی ندارد، و در نهایت همه بازندۀ آن هستند.

وی اداکه داد: وقتی بار قبل حدود ۱۰ ماه پیش از سوریه بازدید کردم نشانه‌­هایی از امید وجود داشت، و بازسازی و بازگشت ممکن می­‌نمود.با این حال امروزه شرایط باز هم وخیم­‌تر شده است. چه امیدی برای کودکانی وجود دارد که شاهد نابودی خانواده و وحشی­‌گری­‌هایی بوده‌­اند که روا شده است؟ چه امیدی برای پسر جوانی که من در اردوگاه آوارگان ملاقات کردم وجود دارد حال که سال‌هاست به مدرسه نرفته است؟

این مقام عالی رتبه ادامه داد: جنگ سوریه جنگی ا­ست که مشخصه اصلی آن تخطی دائم از حقوق بین‌­المللی بشردوستانه بوده است، محاصره، حملات نامتناسب در مناطق شهری، و هدف گرفتن غیرنظامیان و واحدهای خدماتی غیرنظامی مانند آمبولانس­ها، ایستگاه­های آبرسانی و بازارها. تاکتیک‌­های مختلفی نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه به کار می­‌روند: یک بازی ژئوپولیتیک بر سر جان انسان­ها در جریان است.

مائورر تصریح کرد: در طول هفته­‌های گذشته به جاهای مختلفی در خاورمیانه سفر کردم، تا شاهد هزینه‌­های انسانی جنگ­‌های بدون تفکیک باشم. کسانی که با آنها ملاقات داشتم همگی خسته هستند، خسته از بمب­‌ها و راکت‌­هایی که بر سر محلات غیرنظامی فرود می­‌آیند و خسته از ندانستن سرنوشت اعضای مفقود یا زندانی خانواده. خود من شخصاً همراه با بسیاری از کارکنان بشردوستانه‌ای که در سر کار هستند، از توجیه کور موارد فاحش نقض قانون بر علیه غیرنظامیان هم خسته شده­‌ایم و هم مأیوس. زندگی انسان­ها در همه جا ارزشی برابر دارد، همان قدر در غوطه و دمشق که در حلب و موصل، و در سوریه و یمن. آلام مردم در شرایطی که کارکنان بشردوستانه اجازه ندارند تا کار خود را انجام دهند افزایش هم یافته است. کمک­‌رسانی فوتبال سیاسی نیست و نباید به عنوان یک روند سیاسی قلمداد شود.

وی افزود: این سه مسئله مهم، یعنی دسترسی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان و رفتار انسانی با زندانیان، در گروه کارهای «خوب است اگر بشود» قرار نمی‌­گیرند، بلکه الزاماتی اخلاقی و قانونی هستند. سوریه یکی از پیچیده­‌ترین و بزرگترین عملیات کمیتۀ بین‌­المللی صلیب سرخ در جهان است. سال­‌ها تجربه، درک صحیحی از آنچه که غیرنظامیان نیاز دارند به ما داده است. در حالی‌که راکت­‌ها کماکان بر روی غوطه شرقی یا دمشق فرود می‌­آیند، و با اینکه نبرد در عفرین ادامه دارد، و میلیون‌­ها نفر آواره هستند، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ همگان را به احترام به کنوانسیون­‌های ژنو و رعایت حقوق غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، دسترسی بدون منع در دو طرف خط مقدم برای ارسال بتوان کمک­‌های بشردوستانه لازم بدون هرگونه استثنا و دسترسی به کسانی که زندانی هستند تا بر شرایط­شان و طرز رفتار با آنها نظارت داشته باشیم دعوت می‌کند.

این مسئول گفت: هر کسی که سلاح­‌هایی را که کاربرد آنها منجر به نقض حقوق بین‌­المللی بشردوستانه شود بفروشد باید این کار را متوقف نماید. مسئولیت رفتار مسئولانه در میادین کارزار به عهده پیکارجویان و فرماندهان آنهاست. البته کسانی که تسلیحات لازم را فراهم می­کنند هم مسئول هستند. در رابطه با بازگشت مردم به خانه و مهاجرت، مردم باید بتوانند فقط وقتی که شرایط امنیتی با ثبات است و تنها اگر خودشان چنین بخواهند به خانه بازگردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید