اصل و سود سپرده های ارزی باید با اسکناس ارز پرداخت شود

    کد خبر :246144

بانک مرکزی اعلام کرد بانک‌ها سپرده های ارزی را باید به صورت اسکناس ارزِ سپرده‌گذاری شده، پرداخت کنند و علاوه بر این سود سپرده ارزی نقدی نیز ‌باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.

از جمله خدمات ارزی بانک‌ها اخذ و نگهداری سپرده های ارزی از مشتریان است که مجوز این خدمت در آغاز فعالیت ارزی بانک‌های عامل به آنها اعطا می‌شود. ضوابط و مقررات موضوع سپرده پذیری ارزی در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی و بخشنامه‌های موردی بانک مرکزی به صراحت مشخص شده است.

براساس مقررات و بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی تاکید شده است، بانک‌های عامل در زمان برداشت یا بستن حساب توسط مشتریان ملزم به پرداخت عین اسکناس ارز هستند. به عبارت دیگر در صورتی که سپرده‌گذاری با تحویل اسکناس ارز انجام شده باشد بانک سپرده‌پذیر در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان اسکناس ارز بوده و علاوه بر این سود سپرده ارزی نقدی نیز باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.

در راستای ایجاد اطمینان کافی برای سپرده‌گذاران ارزی در شبکه بانکی و ایجاد فرصت سپرده‌گذاری برای بانک‌ها نزد بانک مرکزی و یا امکان معاوضه منابع بانک مرکزی اخیراً بخشنامه جدیدی به شبکه بانکی ابلاغ شده است. همچنین بانک‌ها مکلف شده اند هنگام سپرده‌پذیری ارزی در رسید تحویلی به مشتری مواردی نظیر نوع ارز، نحوه وصول ارز از مشتری، تعهد به بازپرداخت به اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را قید کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید