بانک مسکن پاسخگوی پول‌هایی که به اسم مسکن مهر گرفته، باشد

    کد خبر :24603

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در سال ۹۰ بنا بود سالی ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود ولی در ۵ سال گذشته فقط ۲۰۰ هزار واحد تولید شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از صداوسیما، ایرج رهبر در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیما با بیان اینکه فعال سازی و رونق بخش مسکن، اشتغال و تحرک فعالیت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که تقریبا ۷۰ هزار تن ظرفیت دارند را به دنبال دارد، این سؤال را مطرح کرد که: اما امروزه چه میزان از آنها کار می کنند و فعالند؟ باید توجه خاصی به مسکن داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان ادامه داد: مسکن مهر طرحی بود که مورد انتقاد خیلی ها بود. اما به اعتقاد ما طرح خوبی بود که البته اشکالاتی هم داشت. متاسفانه دولت یازدهم کمی دیر به یاد رفع اشکالات افتاد.

وی با اشاره به اظهارات چگنی درباره بزرگ بودن طرح مسکن مهر، گفت: مسکن مهر ۲ میلیون واحد است که بیش از ۸ سال است که ساخت آن به طول انجامیده؛ یعنی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی. این رقمی نیست که تا این اندازه در بوق و کرنا کنیم. این پروژه مشمول سالانه دریافت ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. پس این پروژه آنقدر هم بزرگ نیست که بزرگش می کنید. حقیقت این است که از بازپرداخت مسکن مهر در جای دیگری استفاده می شود.

ایرج رهبر با اشاره به رکود طولانی بخش مسکن تأکید کرد: این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده و هنوز آثار خروج از رکود را در این بخش نمی بینیم؛ این در حالی است که در دوره های گذشته، این رکود حدود ۲ تا ۲ و نیم سال طول می کشید. رکود مسکن هم در ساخت و ساز و هم در خرید و فروش نگران کننده است. اما در حال حاضر فکری برای خروج از رکود نشده و بدون برنامه ریزی هم نمی توانیم از رکود خارج شویم.

وی با بیان اینکه تسهیلات مناسبی برای تولیدکننده های مسکن در نظر گرفته نشده افزود: کل تسهیلات دولت در همه بخش های کشور ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۵۰ هزار میلیارد تومان آن استمهال بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی ۸۲ هزار فقره وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن اولی داریم و این نشان می دهد که استقبال خوبی نشده است زیرا اقساط آن زیاد بوده و مدت بازپرداخت آن هم باید بیشتر شود. بنابراین تسهیلات مذکور مؤثر نبوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، اظهار کرد: اگر نتوانیم خرید و فروش کنیم انباشت تقاضایی به وجود می آید که خطرناک است زیرا پس از هر رکود، افزایش قیمت رخ خواهد داد. بخش مسکن بیش از ۴ سال است که در رکود به سر می برد.

رضایی کوچی: در ۵ سال گذشته فقط ۲۰۰ هزار وحد مسکونی تولید شد

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اگر قصد برنامه ریزی درباره مسکن را داشته باشیم باید شرایط موجود کشور را بررسی کنیم و بدانیم در کجا قرار گرفته ایم در شرایط موجود ما یک میلیون و چهارصد هزار واحد مسکونی کمبود داریم. به علاوه اینکه سالانه ۶۵۰ هزار خانوار جدید تشکیل می شوند و ۲۵۰ هزار واحد هم در بافت های فرسوده نیاز به نوسازی دارند. آیا با تسهیلاتی که ارائه می شود می توان نیازهای کشور را تامین کرد؟

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورمان ظرفیت تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد. در سال ۹۰ بنا گذاشته بودیم که حداقل سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم که طی ۱۰ سال عرضه و تقاضا را یکسان کنیم. ولی در ۵ سال گذشته ما فقط ۲۰۰ هزار واحد تولید کرده ایم، با بررسی های مشکلات کار درمی یابیم که مردم متقاضی هستند، اما تسهیلاتی که در حوزه مسکن ارائه می شود متناسب با درآمد افراد نیست.

رضایی کوچی افزود: برای خروج از رکود مسکن باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در نظر بگیریم. با تسهیلات این روزهای بانک ها هیچ امیدی به خروج از رکود مسکن نمی توان داشت، در بحث مسکن مهر نیز ۴۵ هزار میلیارد تومان پول در اختیار بانک مسکن قرار دادیم که با این مبلغ، به متقاضیان مسکن مهر تسهیلات پرداخت کند؛ بسیاری از آن مبالغ به بانک عامل برگشته اند. بنابراین امروز می توان از بانک مسکن سؤال کرد پول هایی که ۸ سال قبل تحت عنوان تسهیلات مسکن مهر دریافت کردی، امروز کجاست؟ چرا در حوزه مسکن مورد استفاده قرار نمی گیرد؟ بنابراین تسهیلات بانک مسکن نیازمند تجدید نظر است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تأکید قانون اساسی بر تأمین مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد گفت: مسکن، موتور محرک اقتصاد کشور است در این حوزه باید مجلس، دولت و بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته باشند. بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ما و بخش زیادی از درآمد شهرداری ها به مسکن وابسته است. مهندسان و کارگران فصلی و ساختمان هم با مسکن سرو کار دارند بنابراین باید توجه ویژه ای به این بخش شود.

وی گفت: در کشورمان ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار داریم و ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی مورد استفاده است یعنی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور کمبود داریم و این در حالی است که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور داریم بنابراین در افزایش خانه های خالی از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۵۵ درصد رشد داشته ایم.

عضو خانه ملت با اشاره به اینکه خانه های خالی کنونی، لوکس است گفت: از سال ۱۳۹۰ تا کنون خانه های مسکونی مورد نیاز ۱۷ درصد رشد داشته و این نشان می دهد به درستی در زمینه مسکن سیاستگذاری نکردیم.

عقبایی: رونق مسکن در نیمه دوم امسال

حسام عقبایی دیگر مهمان تلفنی این برنامه گفت: معضل مسکن از سوی بانک ها نیست بلکه پیکان این معضل به سمت مجلس است. مجلسی ها باید ساختارهای پولی و بانکی را اصلاح کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در بخش مسکن به سمت پیش رونق و رونق پیش خواهیم رفت، افزود: با توجه به تعطیلات فروردین و جو ناشی از انتخابات در ماه اردیبهشت، شروع رونق بازار مسکن از خرداد بوده است.

عقبایی ادامه داد: معاملات در ۲ ماه فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در شهر تهران و کشور رشد نداشت و در حد پارسال بود. اما چشم انداز ما این است که در ۶ ماه نخست امسال دوران پیش رونق مسکن را تجربه کنیم و در نیمه دوم سال به دوره رونق با شیب صعودی تا پایان امسال برسیم.

به گفته این کارشناس بازار مسکن معمولا در ماه مبارک رمضان افت معاملات مسکن را داریم اما با توجه به اینکه با ماه خرداد و فصل نقل و انتقالات همزمان شده، پیش بینی می کنیم امسال بهتر از پارسال باشد. با این حال امسال سونامی و جهش قیمت را پیش بینی نمی کنیم اما در حد تورم، افزایش قیمت خواهیم داشت.

چگنی: افزایش قیمت مسکن به اندازه نرخ تورم

علی چگنی مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی نیز در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: همه منابع مالی مسکن مهر مانند گذشته به این پروژه تزریق شده است. آثار منفی مسکن مهر قابل انکار نیست ولی آنقدر بزرگ شد که اقتصاد کشور را دچار مشکل اساسی کرد. در حال حاضر ۱۳۰ هزار واحد از پروژه مسکن مهر مانده تا به اتمام برسد. اما از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد، فاقد متقاضی و باقی در دادگاه ها مشغول رفع مشکلات حقوقی زمین هایشان هستند.

چگنی افزود: برای به فروش رفتن واحدهای بدون متقاضی ترتیبی داده ایم که وام ها از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد؛ این منابع هم از بازپرداخت های مسکن مهر تأمین می شود.

وی ادامه داد: در بازار مسکن امسال علائم پیش رونق و خروج از رکود را می توان دید البته امسال پیش بینی رشد شدید در قیمت نمی شود چراکه باید به اندازه تورم، افزایش قیمت مسکن را انتظار داشت.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که ارزش آن معادل ۲۵۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: دوره های رکود در بخش مسکن، معمولا ۳ تا ۳ و نیم سال در کشورمان طول کشیده است؛ اما رکود کنونی بخش مسکن ۴ ساله شده که البته این رکود منحصر به بخش مسکن نبود بلکه شامل مجموعه اقتصاد کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این سال ها تولید مسکن بسیار زیاده بوده، ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و همه می خواهند بفروشند بنابراین اکنون انباشت تقاضا وجود ندارد.

چگنی با بیان اینکه مساحت واحدهای خالی کنونی بالاتر از نیاز نیازمندان جامعه است و قدرت خرید برای آن ها وجود ندارد، افزود: باید سیاست های خود را معطوف به تولید برای گروه های خاص کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آن ها باشیم.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارزش حدودا ۲۵۰ میلیارد دلاری و تقریبا بیشتر از ارزش بورس واحدهای مسکونی خالی، اظهار کرد: اگر گردش مالی این مقدار پول در چرخه اقتصاد قرار گیرد به فعالیت در بخش مسکن و ایجاد اشتغال کمک زیادی می کند. باید سمت تقاضا را برنامه ریزی شده حمایت کرد تا متقاضیان خرید مسکن بتوانند وارد بازار شوند و واحدهای خالی را بخرند. پایین آوردن نرخ سود تسهیلات بانکی می تواند به این موضوع کمک کند.

مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ساخت مسکن حدود ۳ سال طول می کشد بنابراین سیاستگذاری های مسکن هم ۳ تا ۵ سال طول می کشد تا نتیجه دهد. بخش خصوصی در جایی و به شکلی مسکن را تولید کرده که قدرت خرید نبوده است و یکی از علل رشد خانه های خالی، کاهش قدرت خرید مردم است. ضمن اینکه معاملات مسکن در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در دوره های گذشته حمایت از عرضه مسکن بوده و در سال های ۸۶ و ۸۷ و سال های ۹۱ و ۹۲ شوک قیمتی داشتیم که حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت و این شوک موجب شد متقاضیان مسکن از بازار خارج شوند.

چگنی با اشاره به خانه دار شدن بیش از ۲ میلیون نفر از طریق وام مسکن در دهه های گذشته افزود: در حال حاضر نیز بیش از ۱۷۰ هزار نفر در صندوق های پس انداز مسکن از جمله صندوق پس انداز مسکن یکم نام نویسی کرده اند که امسال از این تعداد حدود ۸۰ هزار نفر وارد بازار می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید