تاخت و تاز سبد نفتی اوپک در جاده اوپک

نفت اوپک تحت تاثیر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی که حمله آمریکا به سوریه جرقه آن را زد، در مسیر افزایشی قرار گرفته و بار دیگر به کانال 53 دلار بازگشته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، چهارشنبه گذشته 23 فروردین 1396 ماه با 31 سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن 53.67 دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز سه شنبه گذشته (22 فروردین) بشکه‌ای 53.36 دلار فروخته شده بود.

*آغاز افزایش با تصمیم اوپک برای کاهش تولید

قیمت نفت اوپک که پس از توافق این سازمان برای کاهش تولید به منظور کاهش از میزان عرضه در جهان و حمایت از قیمت‌ها افزایش یافته بود، در سوم فوریه به رکورد 54.25 دلار رسید. این نوع نفت طی 25 روز یعنی دهم فوریه تا 7 مارس (22 بهمن تا 17 اسفند 95) بالای 53 دلار معامله شد.

هرچند از زمان توافق اوپک قیمت این سبد نفتی نوساناتی داشت، اما تلاش اوپک برای بالا بردن قیمت نفت بی‌ثمر نبود و قیمت نفت اوپک تا 10 مارس یعنی 20 اسفند 95 همچنان از 50 دلار کمتر نشده بود.

*کمترین قیمت سال رقم خورد

اما  در 10 مارس با افزایش بی‌سابقه میزان ذخایر نفت آمریکا به کمتر از 50 دلار رسید که به این ترتیب قیمت سبد نفتی اوپک در 22 ماه مارس  به 48.28 دلار در هر بشکه، کمترین قیمت سال رسید.

*جرقه افزایش شدید با حمله آمریکا به سوریه

کمی بیش از یک هفته قیمت نفت اوپک به بالای 50 دلار رسید و در روز پنج شنبه 17 فروردین با توجه به اینکه میزان ذخایر نفت روی آب و تانکرها به علت افزایش تقاضای جهانی بسیار کاهش یافته بود این روند ادامه یافت.

با حمله آمریکا به سوریه در بامداد روز جمعه 18 فروردین، قیمت جهانی نفت به یکباره بیش از 2 درصد افزایش یافت و نفت برنت تا 56.08 و نفت خام آمریکا تا 52.94 دلار که بالاترین قیمت یک ماه پیش از آن به شمار می‌رفت، افزایش یافت. نفت اوپک نیز به 52.91 دلار در هر بشکه رسید.

اگرچه، سوریه، تولیدکننده عمده نفت نیست اما هرگونه تشدید درگیرهای در آن، نگرانی در مورد عرضه نفت در کشورهای اطراف آن و هم‌پیمانان آن که تولیدکنندگان بزرگ نفت در منطقه هستند، ایجاد می‌کند.

این حمله سبب شد تا قیمت نفت در بازار در هفته منتهی به 18 فروردین 4.4 درصد افزایش یابد.

*ادامه روند افزایشی

با باز شدن بازارها در روز دوشنبه 21 فروردین، قیمت نفت همچنان تحت تاثیر حمله آمریکا به سوریه افزایش یافت و روند افزایشی علی‌رغم نوساناتی ادامه یافت و نفت برنت به 56 دلار و نفت خام آمریکا به 53 دلار نزدیک ماند. نفت برنت نیز 53 دلاری شد.

* متوسط قیمت هفتگی نفت اوپک 53.39 دلار

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 14 آوریل 2017  یعنی 25 فروردین ماه برابر با 53.39 دلار در هر بشکه بوده است.

متوسط قیمت نفت در ابتدای سال 2017 تاکنون برابر با 51.99 دلار بوده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید