پیام های «مذاکره کننده ماهر و خوش روی» ایران به عربستان

    کد خبر :245965

تغییرات مهمی در افق حوادث یمن در حال وقوع است و به گزارش منابع آگاه، عربستان مذاکراتی سری را با حوثیهای مورد حمایت ایران آغاز کرده است، تا به جنگ سه ساله در یمن پایان دهد.

روزانا رمّال در روزنامه البناء لبنان نوشت: این اولین بار نیست که وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف«مذاکره کننده ماهر و خوش رو» که موفق به اخذ برگه تفاهم بین کشورش و غرب شد، پیامهای واضحی را به عربستان سعودی می دهد، که نیازی به تفسیر ندارد، پیامهایی مبنی بر اینکه ایران آماده ارتباط با عربستان سعودی و فتح باب مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با آن است.

به گزارش انتخاب؛ این روزنامه در ادامه آورده است: به نظر می رسد صحبتهای ظریف در نشست مطبوعاتی که در پاکستان داشت چیزی بیش از یک پیام سیاسی و نشان دهنده رغبت ایران برای برقراری ارتباط با سعودیهاست؛ در این نشست، وزیر خارجه ایران در مورد امکان همکاری ایران و عربستان در بازسازی عراق و سوریه ابراز خوش بینی کرد، به شرط انکه تهران و ریاض مشکلات خود را از طریق مذاکره حل کنند. مهمترین قسمت صحبتهای ظریف در این نشست مطبوعاتی بخشی بود که تصریح کرد در صورت وقوع هر گونه تجاوزی به عربستان، ایران اولین دولتی است که به آن کمک می کند.

منظور ظریف از این پیام آن است که عربستان و ایران به منزله امت واحدی هستند که هر مشکلی برای یکی از آنها ایجاد شود، گویی مشکل هر دو آنهاست و در واقع عربستان به عنوان یک دولت اسلامیِ مرجع، مورد توجه و حمایت ایرانی های مسلمان است. این اظهارات وزیر خارجه ایران به منزله تلاشی در جهت پیوند دادن بین عربستان و ایران براساس اشتراکات دینی آنهاست، در حالی که نزاع های سیاسی بین این دو فاصله انداخته است. در حقیقت ایران بدین وسیله در پی آن است که دروازه فتنه طایفه ای و مذهبی بین دو کشور مسلمان را ببندد. اکنون زمان آن رسیده است که سعودیها به این تمایل ایران پاسخ مثبت دهند.

در این چارچوب می توان سوالی را مطرح کرد مبنی بر نقش میانجی بین این دو کشور، که می تواند توسط پاکستان ایفا شود. این نکته ای است که منابع دیپلماتیک پاکستانی در گفتگو با البناء بر آن تاکید نموده و مسئولان پاکستانی از آن استقبال کرده اند.

اما در رابطه با تحولات میدانی در منطقه باید گفت تغییرات مهمی در افق حوادث یمن در حال وقوع است و به گزارش منابع آگاه، عربستان مذاکراتی سری را با حوثیهای مورد حمایت ایران آغاز کرده است، تا به جنگ سه ساله در یمن پایان دهد.

پس از سلسله شکستهای عربستان در سوریه، یمن، عراق و لبنان، حفظ نفوذ سعودیها در منطقه به مساله ای نگران کننده برای مسئولان دولت عربستان تبدیل شده است. در شرایطی که روسیه و ایران در حال پیشروی در منطقه و افزایش نفوذ خود هستند و اوضاع به نفع تهران پیش می رود، اگر ریاض در نشستن سر میز مذاکره تاخیر داشته باشد، بیشترین ضرر متوجه آن می شود، بویژه آنکه جنگ یمن بدون داشتن نتیجه ای مثبت و قابل ذکر برای عربستان، جنگی کاملا بیهوده محسوب می شود.

بر این اساس، شتاب برای ایجاد راه حلی در جهت توقف جنگ، مصلحت بزرگی برای سعودیهاست و پیامهای ظریف در بردارنده نرمش ایران در این باره است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید