جدیدترین اخبار
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲ اجتماعی کد خبر :245901

درخواست اصلاح پرونده جهانی راه آهن ایران

کارشناسان یونسکو در حالی خواستار اصلاحات در پرونده ثبت جهانی راه آهن ایران شده‌اند که قرار است این پرونده در سال ۲۰۱۹ به همراه جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی ثبت شود.

به گزارش مهر:میراث صنعتی راه آهن ایران قرار است در سال ۲۰۱۹ ثبت جهانی شود چرا که موضوع ثبت راه آهن قدیمی ایران موضوعی فراتر از ثبت یک بناست و شامل تمامی ایستگاه‌ها، خطوط و بافت‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود که در این مسیر از جنوب تا شمال کشور را شامل می‌شود. اگر راه‌آهن قدیمی ایران به ثبت جهانی برسد شهرهای مختلفی که در مسیر راه‌آهن هستند نیز به عنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی معرفی خواهد شد.

از چند سال پیش تا کنون کارشناسان مرتبط با این پرونده در حال تکمیل آن بوده‌اند. اسفند ماه سال ۹۴ نشست مشترکی بین سازمان میراث‌فرهنگی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای ثبت میراث‌صنعتی و راه‌آهن قدیمی ایران از شمال تا جنوب برگزار شد. در آن نشست پورسیدآقایی که در آن زمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود گفت: خط آهن ایران قدیمی‌ترین خط آهن جهان نیست که بگوییم قدیمی‌ترین خط آهن است. بعضی از سازه‌ها و مسیرها بویژه در شمال کشور دارای مهندسی خاص، اصولی و البته زیبایی است (پل ورسک و سه خط طلا) یا در مسیر جنوب، این خط، خط پل پیروزی راه‌آهن ایران بود؛ از جنوب تا شمال متفقین از این خط استفاده کردند و آمریکایی‌ها در همان زمان؛ جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰ لوکوموتیو به ایران آورند. زیرا ایران توانایی خط را داشت یعنی خط راه آهن موجود بود اما توان حمل و نقلی را نداشت و جنگ که تمام شد همه را بردند. طبیعتا راه آهن شمال تا جنوب ماهیت تاریخی دارد. همچنین در شهرهایی مثل تبریز ایستگاه های راه آهن دارای ارزش فراوانی هستند که ضرورت دارد تا در صورت امکان و در صورتیکه مراحل ثبت ملی آنها به اتمام رسیده در لیست ثبت جهانی قرار گیرند.

در همان جلسه محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور هم گفته بود: سه پل طلا در راه آهن شمال کشور اگر به تنهایی بخواهد در لیست آثار ثبتی جهان قرار گیرد ممکن است نتواند رای بیاورد چون با طرح این موضوع، بلافاصله پل‌های ارزشمند سوئیس که فراوان هم هستند مطرح خواهند شد و سه پل طلای ایران شانس جهانی شدن را از دست خواهد داد. به همین خاطر نیز نمی‌توان موردی مطرح کرد. اما اگر بگویم در یک مسیر راه آهن، سه پل ارزشمند (سه پل طلا)، ایستگاه، خط، موزه و طبیعت را داریم این مجموعه در کنار یکدیگر شانس بیشتری خواهد داشت.

پس از برپایی این نشست و انجام گفتگوها و هماهنگی‌های دیگر بین راه آهن، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی حامل این خبر شد چرا که نامزدی «میراث صنعتی راه آهن ایران» در اجلاس اخیر یونسکو در لهستان پذیرفته شده بود و مونسان این خبر را آذر ماه در نشست خبری عملکرد صد روزه خود در سال ۹۶ اعلام کرد: پرونده ثبت جهانی راه آهن در حال تکمیل است، چون قدمت تاریخی زیادی در ایران دارد و سازه‌های تاریخی متعددی نیز در مسیر راه آهن وجود دارد ما در نظر داریم در سال ۲۰۱۸ این پرونده را در بخش میراث تاریخی به یونسکو ارائه کنیم.

سازمان میراث فرهنگی این پرونده را اوائل ماه فوریه امسال به یونسکو ارسال کرد اما کارشناسان یونسکو خواستار اصلاحیه‌ای برای آن شده‌اند.

آنطور که محمدحسن طالیبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: کارشناسان یونسکو نقشه‌ها و جزئیات بیشتری را برای تکمیل پرونده نیاز داشتند که در این رابطه اطلاعات بیشتر به آنها ارائه شد تا این پرونده در سال ۲۰۱۸ ارزیابی شود و برای سال ۲۰۱۹ به ثبت برسد.

وی در توضیح بیشتر وضعیت این پرونده گفت: جزئیات بیشتر درباره عرصه و حریم بود که در قالب سی‌دی به یونسکو ارسال شد قرار شده در این باره جلسات بیشتری گذاشته شود. پروسه ثبت راه آهن باید طی شود. ما این پرونده را در سال ۲۰۱۸ فرستاده ایم اما باید مراحل ثبت آن را بگذرانیم تا بتوانیم در سال ۲۰۱۹ آن را ثبت جهانی کنیم. یونسکو پاسخ این نامه یک ماه دیگر اعلام می کند.

طالبیان افزود: برای سال ۲۰۱۹ غیر از پرونده راه آهن، پرونده جنگل‌های هیرکانی نیز به ثبت جهانی می‌رسد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • رویدادی غیرمنتظره/ بهمن فرمان‌آرا نامزد جایزه بازیگری آسیاپاسیفیک شد
  • استقبال رسانه اصولگرا از شایعه حذف فردوسی پور: او باید مثل جیرانی از بینندگان خداحافظی کند و برود
  • بخشنامه رییس قوه قضاییه: دادگاه‌ها خارج از نوبت به درخواست تعدیل مهریه رسیدگی کنند
  • دادستان تهران: مدیرعامل ایرتویا بازداشت شد/ دستگیری ۴۰ نفر از اخلالگران ارزی در روز گذشته
  • توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره “تعطیلات زمستانی” مدارس: فعلا هیچ تصمیمی گرفته نشده
  • فرمانده سپاه: مرزبانان میرجاوه توسط یک نیروی نفوذی ابتدا بیهوش و سپس ربوده شدند؛ این اقدام هنر نیست
  • پاسخ پمپئو به احتمال بازپرسی از اعضای خانواده پادشاهی سعودی درباره خاشقجی: ریاض به انجام تحقیق شفاف متعهد شده‌
  • کشف لاشه توله پلنگ در دهانه تونل سد مارون
  • کیفرخواست عاملان نصب بنر جنجالی صادر شد
  • دادستان کل: حضور زنان در استادیوم آسیب است
  • دلیل غیبت یکساله «کاکوبند» چیست؟
  • گاف عجیب و تاریخی روزنامه وطن امروز!
  • حیایی با «درخونگاه» راهی جشنواره فجر می‌شود
  • افزایش مصرف موادمخدر بین زنان و دختران تا سال ۱۴۰۴/ با قانونی‌شدن مصرف ماری‌جوانا
  • زمان احتمالی جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت
  • ادامه پس‌لرزه‌های زلزله خاشقجی؛ آیا تغییراتی در حاکمیت عربستان در راه است؟
  • واریز ۱۰۰میلیون دلار به حساب آمریکا به محض ورود پمپئو به عربستان
  • موضوع خاشقجی آزمونی برای سیستم قضایی ترکیه است
  • اتحادیه اروپا مناسبات اقتصادی با سعودی را تعدیل کند
  • اعزام مخفیانه کارشناسان به اوکراین برای از کار انداختن اس۳۰۰
  • شهروندان انگلیسی: به برگزیت رای نمی دادیم
  • رهبران اروپا بار دیگر درباره برگزیت گفتگو می‌کنند
  • حجتی: درمورد تعیین نرخ خرید تضمینی گندم با جهانگیری مکاتبه کردیم
  • ماجرای کتاب عجیبی که زندگی دو نوجوان را به خطر انداخت
  • افشانی: شنود کثیف‌ترین اتهامی بود که شنیده‌ام
  • واکنش بعیدی‌نژاد به تحریف سخنانش از سوی بی‌بی‌سی
  • سهام آسیایی سود وال‌استریت را دنبال کرد
  • برخورد بدون اغماض با خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان
  • سهم ۱۶ درصدی معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا از طریق تعاونی‌ها
  • اختلال جدی در تامین خوراک طیور
  • Ad