جزئیات تحریم های جدید اروپا علیه ایران به بهانه حفظ برجام

    کد خبر :245876

بر اساس یک سند محرمانه انگلیس، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن آمریکا به بهانه حفظ توافق هسته‌ای تحریم های جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کرده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، به موجب این سند بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ توافق هسته‌ای تحریم‌های اروپایی جدیدی را علیه ایران در مورد برنامه موشکی ایران و نیز نقش جمهوری اسلامی در سوریه پیشنهاد کرده‌اند.

دو منبع آشنا به جزئیات موضوع به رویترز خبر داده‌اند که این سند مشترک که نسخه‌ای از آن به رویت رویترز رسیده، روز جمعه به پایتخت‌های اروپایی ارسال شده تا حمایت همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا برای چنین تحریم‌هایی کسب شود.

رویترز می‌نویسد که این پیشنهاد بخشی از راهبرد اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران است با این هدف که به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهد که راه‌های دیگری برای مقابله با قدرت‌نمایی ایران در خارج از مرزهایش وجود دارد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از پیش از به قدرت رسیدن نیز منتقد جدی برجام بود، دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع نواقص و معایب مورد نظر خود در برجام تعیین کرد، و تهدید کرد که بدون رفع این نواقص، رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. ضرب‌الاجلی که ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

در سندی که رویترز در مورد تحریم های پیشنهادی علیه ایران به آن دست یافته، سه قدرت اروپایی تأکید کرده‌اند که «ما در روزهای آینده، فهرستی از اشخاص و شرکت‌ها را ارائه می‌کنیم که معتقدیم به دلیل نقش علنی آنها می‌توانند هدف قرار [تحریم] گیرند».

رویترز این اقدام سه کشور اروپایی را فراتر از انتظاری ارزیابی کرده که در یک سند وزارت خارجه آمریکا که ماه گذشته به رویت رویترز رسیده بود برای جلب رضایت رئیس‌جمهور آمریکا بر آن تأکید شده؛ «تعهد به بهبود توافق هسته‌ای ایران».

همچنین آن طور که رویترز یادآور شده این اقدام حاکی از ناامیدی سه کشور اروپایی از تهران است، چرا که به گفته یک دیپلمات اروپایی «ما برای ۱۸ ماه با آنها گفتگو داشتیم اما در این مسائل پیشرفتی حاصل نشده است».

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌نویسد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست غیرعلنی خود در بروکسل، در مورد این پیشنهاد تبادل نظر می‌کنند.

این خبرگزاری به گفته‌های تحلیلگرانی استناد می‌کند که معتقدند که توافق هسته‌ای ایران که در زمان خود به عنوان موفقیتی برای کاهش خطر جنگی گسترده در خاورمیانه ارزیابی می‌شد، در صورت کنار کشیدن واشنگتن در آستانه فروپاشی خواهد بود.

سندی که رویترز به آن دست یافته یادآور می‌شود که بریتانیا، فرانسه و آلمان درگیر گفتگوهایی فشرده با دولت دونالد ترامپ بوده‌اند تا «تضمینی روشن و پایدار از حمایت آمریکا از توافق پس از ضرب‌الاجل ۱۲ مه دریافت کنند».

رویترز یادآوری می‌کند که پیشنهاد تحریم‌های اروپایی جدید، پس از هفته‌ها گفتگو میان وزارت خارجه آمریکا و قدرت‌های اروپایی و در قالب تلاش طرف اروپایی برای نرم کردن موضع دولت ترامپ ارائه شده است.

پیشتر در روز جمعه و پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، «برایان هوک» فرستاده آمریکا به این نشست از گفتگوها با سه قدرت اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای ایران، در مورد ضرب‌الاجل دونالد ترامپ برای اصلاح معایب برجام، ابراز رضایت کرده بود.

حمله به توان موشکی ایران

این سند پیشنهاد می‌کند که تحریم‌هایی جدید بر فهرست تحریم‌های اروپایی موجود در ارتباط با سوریه بنا شود که شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌ها برای افراد حقیقی و میز منع معامله و تأمین مالی برای شرکت‌های خصوصی و عمومی است.

این سند لحن سرسختانه‌ای در انتقاد از برنامه موشکی ایران دارد که تهران بر ماهیت دفاعی آن تأکید می‌کند. در این سند همچنین ادعا شده که ایران به سوریه، لبنان و حوثی های یمن موشک ارسال می کند.

در این سند تأکید شده که «اشاعه اینچنینی قابلیت‌های موشکی ایران در سراسر منطقه، به منبعی اضافی و جدی از نگرانی بدل شده است».

سه کشور اروپایی خاطر نشان کرده‌اند که تحریم‌های پیشنهادی آنها موجه هستند، چرا که ایران در قابل تعهدات برجام «اقدامات بیشتری برای توقف برنامه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش انجام نداده است».

متن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به فعالیت‌های موشکی ایران اشاره نمی‌کند و این موضوع یکی از ایرادهای اصلی دونالد ترامپ به این توافق است. ایران می‌گوید که بر پایه قطعنامه شورای امنیت در حمایت از برجام، فقط و فقط از آزمایش موشک‌هایی که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی می‌شوند منع شده و در عین حال بر دفاعی بودن برنامه موشکی خود تأکید دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید