ظرفیت‌های انرژی در اشتغالزایی نادیده گرفته شد

    کد خبر :24562

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: دولت دوازدهم از ظرفیت های حوزه انرژی برای اشتغالزایی استفاده کند.

آرش نجفی به فرصت سوزی دولت یازدهم در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت:‌ دولت یازدهم در حوزه انرژی فرصت طلایی در اختیار داشت که به اندازه یک درصد نیز از آن استفاده نکرد.

وی افزود: آن فرصت این بود که می توانست هدفمندی یارانه ها را اصلاح ساختاری کرده و با استفاده از دو قانونی که در همین دولت مصوب شد که یکی بخشی از ماده ۱۲ حمایت از تولید رقابت پذیر و دیگری بند «ق» تبصره ۲ بودجه سال ۱۳۹۳ بود، فرصتهای شغلی متعددی ایجاد کند.

نجفی تصریح کرد: متاسفانه این اتفاق در دولت یازدهم نیفتاد و مقصر اصلی این فرصت سوزی هم دو نهاد متولی انرژی در دولت یازدهم یعنی وزارت نیرو و وزارت نفت هستند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این نکته که کشور ما انرژی محور و نفت محور است، ادامه داد: بخش عمده مباحث اقتصادی حول این محورها می گردد. بنابراین در این بخش باید گفت در بحث صادرات و مباحث بین المللی اقدامات بسیار مثبتی در وزارت نفت صورت گرفت اما در حوزه مدیریت داخلی باید حتما تغییر ساختار جدی صورت گیرد. این تغییر ساختار می تواند از مدیریت درست در انتصاب ها آغاز شود.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی تاکید کرد: ما امیدواریم در دولت دوازدهم در در سطح مدیران میانی و بخصوص در وزارت نفت تغییرات مثبتی اتفاق بیفتد و ساختار جدید به بهینه سازی مصرف انرژی باور داشته باشند.

وی با اشاره به عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت در دولت یازدهم گفت: در حوزه وزارت صنعت باید بگویم علیرغم اینکه وزیر صنعت فرد کارکشته ای بود، اما این وزارتخانه نیاز به وزیر جوان و چابک‌تری دارد. در ارزیابی عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم باید گفت تنها چند اقدام مثبت از آن مشاهده شد و نمره قابل قبولی نمی توان به عملکرد این وزارتخانه داد.

نجفی اقدامات وزارت کشاورزی دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: در حوزه وزارت جهاد کشاورزی انصافا باید از عملکرد وزارتخانه و آقای حجتی تقدیر کرد. اقدامات شایسته ای که در مباحث کشاورزی و حمایت از کشاورزان و همچنین واردات و صادرات اقدامات بسیار مثبتی از ایشان دیدیم.

این فعال اقتصادی افزود: در حوزه وزارت راه و شهرسازی به نظر می آید فرد اجرایی‌تری باید در این وزارتخانه حضور پیدا کند. اگرچه آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از سیاه چاله مسکن مهر به خوبی گذرکرد و این نقطه قوت این وزیر محسوب می شود، ولیکن ایشان فردی سیاسی هستند و به نظر من باید از ایشان در حوزه‌های سیاسی استفاده شود. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی نیاز به فردی اجرایی داشته و باید گزینه‌ای عملکرد محور را برای این وزارتخانه معرفی کند. اگر فردی با این قابلیت و آشنا به علم روز در این وزارتخانه متصدی امور باشد قطعا در شرایط فعلی می توان ازاین وزارتخانه انتظارات بیشتری داشت.

وی در ادامه گفت: شاید در دولت دوازدهم بتوان این امید را داشت که دو حوزه «راه و ترابری» و «مسکن وشهرسازی» دوباره از هم تفکیک شود. این دو حوزه باید همچون گذشته به دو وزارتخانه تبدیل شودند؛ بخصوص که وزارت راه و ترابری در جای خود بسیار کلان و بزرگ است و باید به صورت جداگانه مدیریت و راهبری شود.

نجفی تاکید کرد: در سال های قبل این دو وزارتخانه به غلط با یکدیگر ادغام شدند که این ادغام هیچ کارآمدی نداشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدامات طیب نیا در اقتصاد دولت یازدهم گفت: در خصوص وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی هم می توان امتیاز بالایی به وزیر آن داد چرا که شیوه های بسیار معقول و مناسبی را در شرایطی که ااقتصاد دچار تکانه های شدید و آسیب های جدی بود اتخاذ کرد و توانست اقتصاد کشور را از ورطه نابودی نجات دهد.

نجفی در پایان با اشاره به انتظارات بخش خصوصی از دولت دوازدهم گفت: دولت دوازدهم باید از ظرفیت های حوزه انرژی استفاده کرده و حداقل یک میلیون اشتغال پویا و مستمر با کمک بخش خصوصی ایجاد کند. دولت و بخش خصوصی باید توام با یکدیگر این اقدام را صورت داده و می توان گفت ذینفع اصلی این همکاری  دولت است. از یک سو با یهینه سازی مصرف انرژی هزینه های تولید بیشتر کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر دولت نیاز به پرداخت یارانه بیشتر ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید