تاثیر بارداری بر روی پوست

    کد خبر :245235

بیش از ۹۰ درصد از زنان باردار، استرچ مارک را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. این خطوط صورتی یا بنفش که عمدتا روی شکم زنان باردار ایجاد می‌شوند، به‌علت کشیده شدن ناگهانی پوست به‌وجود می‌آیند و درواقع یکی از مکانیسم‌های بدن برای سازگار کردن خودش با موقعیت جدید در دوران بارداری هستند. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در این مواقع می‌تواند علائم استرچ مارک را محدود کند و قرمزی آن را کاهش بدهد.

همه ما می‌دانیم که بدن در طول دوران بارداری دچار تغییرات متعددی می‌شود. با این‌ حال، آن‌چه که معمولا مورد بحث قرار نمی‌گیرد، مسائلی هستند که همراه با این تغییرات به‌وجود می‌آیند، ازجمله مسائل مربوط به عادت‌های غذایی، الگوهای خواب و حتی وضعیت پوست. دکتر دنیل گلس (متخصص پوست و از اعضای Dermatology Clinic در لندن)، شما را با مهم‌ترین مسائل پوستی مرتبط با بارداری آشنا می‌سازد.

۱. رگ‌های قابل مشاهده

تغییراتی که در دوران بارداری برای رگ‌های خونی به‌وجود می‌آیند، با تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون مرتبط هستند که به نوبه خود می‌توانند روی پوست نیز تاثیر بگذارند. مشکلات ناشی از این وضعیت می‌توانند شامل رگ‌های کوچک قابل مشاهده یا spider naevi و همچنین قرمزی در کف دست یا Palmar erythema باشند که در ۷۰ درصد از زنان باردار به‌وجود می‌آیند. البته هر دوی این مشکلات پس از زایمان و متولد شدن نوزاد، از بین می‌روند.

۲. رگ‌های واریسی

رگ‌های واریسی، یکی از مشکلات شایع در میان زنان باردار هستند که معمولا در ساق پاهای آنان بروز پیدا می‌کنند. دلیلش هم این است که به‌ وجود آمدن فشار در ناحیه لگن، بازگشت خون به دیگر قسمت‌های بدن را واقعا سخت می‌کند. علاوه بر این، هورمون بارداری (پروژسترون) باعث می‌شود که دیواره‌های رگ‌ها ریلکس شوند و درنتیجه حالت متورم به خودشان بگیرند. رگ‌های واریسی عمدتا در عرض ۳ تا ۴ ماه پس از زایمان بهبود پیدا می‌کنند، اگرچه در بعضی از موارد این مشکل می‌تواند کمی بیشتر از ۴ ماه نیز طول بکشد. این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که هرچه بارداری‌های بیشتری را تجربه کنید، مقابله با رگ‌های واریسی بیشتر به مداخله‌های پزشکی نیاز پیدا خواهند کرد.

۳. آکنه

همان‌طور که ما اشاره کردیم و خودتان نیز متوجه خواهید شد، سطح هورمون‌ها در بدن دائما در حال تغییر است و این تغییرات در دوران بارداری و پس از آن همچنان جریان دارند. افزایش در سطح هورمونی به‌ نام آندروژن می‌تواند غده‌های درون پوست را به ترشح سبوم بیشتر وادار کند. همین روند به نوبه خود باعث می‌شود که پوست شما چرب‌تر شود و درنتیجه شانس شکل‌گیری آکنه‌ها روی آن افزایش بیابد. انجام دادن درمان‌های پزشکی برای آکنه در دوران بارداری واقعا سخت است، چون بسیاری از داروهای مخصوص این کار در دوران بارداری قابل مصرف نیستند. پس اگر آکنه در دوران بارداری شما به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شد، حتما به متخصصان مراجعه کنید.

۴. تغییرات در موها و ناخن‌ها

بسیاری از زنان با افزایش رشد موهای سر در دوران بارداری مواجه می‌شوند. جالب است بدانید که این الگوی رشد اساسا موقتی است و پس از زایمان متوقف می‌شود و درواقع به ریزش موی پس از بارداری یا telogen effluvium تبدیل می‌شود که خطرناک و نگران‌کننده هم نیست. این تغییرات به دلیل اثرات بارداری بر چرخه رشد موها به‌ وجود می‌آیند. به‌علاوه، بعضی از زنان باردار در طول دوران بارداری با شکنندگی غیرعادی ناخن‌ها مواجه می‌شوند که پس از زایمان برطرف می‌شود.

۵. استرچ مارک

بیش از ۹۰ درصد از زنان باردار، استرچ مارک را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. این خطوط صورتی یا بنفش که عمدتا روی شکم زنان باردار ایجاد می‌شوند، به‌ علت کشیده شدن ناگهانی پوست به‌ وجود می‌آیند و درواقع یکی از مکانیسم‌های بدن برای سازگار کردن خودش با موقعیت جدید در دوران بارداری هستند. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در این مواقع می‌تواند علائم استرچ مارک را محدود کند و قرمزی آن را کاهش بدهد. با این‌ حال، استرچ مارک پس از زایمان با گذشت زمان از بین می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید