مهدی چمران: جبهه مردمی به اصولگرایی کاری ندارد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۱۶
    کد خبر :245146

مهدی چمران نایب رئیس جمنا می گوید: انتخابات شورای مرکزی جدید جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سال آینده در بهار برگزار خواهد بود که ممکن است خیلی ها عوض شوند یا عوض نشوند این بستگی به رأی مجمع دارد.

امید کرمانی‌ها: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که مکانیزم تشکیلاتی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود با وجود انتقادهای فراوان قصد پا پس کشیدن ندارد و خود را برای دوره جدید سیاست ورزی آماده می کند. به گفته مهدی چمران نایب رئیس جمنا، در دوره جدید فعالیت تغییر ساختاری اتفاق نمی افتد، برای نحوه انتخاب در استان ها ضوابطی تعیین و برای حضور جوانگرایی و زنان هم نصاب حداقل گذاشته شد. به عبارت دیگر موارد اصلاحی خُرد و ریز بود و ساختاری اصلی جبهه مردمی تغییر نمی کند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

****

در شبکه های اجتماعی آمده که ساختار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به شورای عالی نیروهای انقلاب اسلامی تغییر می کند، صحت دارد؟

خیر چنین مسئله ای وجود ندارد. همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خواهد ماند.

اما صحبت از این شده که ساختار جمنا به سه ضلع نیروهای غیرحزبی، نیروهای حزبی و کانون های تخصصی تغییر کرد.

خیر، جبهه شامل احزاب و اقشار هستند.

در ابتدای کار جبهه مردمی نیروهای انقلاب مطرح شد کسانی که در این مجموعه حضور یافتند شخصیت های حقیقی هستند نه حقوقی که بخواهند حزبی را نمایندگی کنند.

خیر از نمایندگان احزاب هم بودند. اصلا رسمیت جبهه با چند حزب بود. یعنی چند حزب باید به وزارت کشور نامه دهند که در قالب یک جبهه دور هم جمع شدند چون جبهه، حزب نیست بلکه مجموعه ای از دو یا چند حزب است. الحمدالله ما حداکثری بودیم و به غیر از جبهه پایداری بقیه احزاب بودند. انشاءالله که بتوانیم جبهه پایداری را نیز جذب کنیم. ساختار جمنا به همان صورت خواهد بود. تجدید سازمان و اصلاحاتی هم که کردیم، تمام شد و الان در حال پیاده کردن آن هستیم. در واقع همان تشکیلات با یکسری اصلاحات کوچک است و اسمش تغییر نمی کند.

پس اینکه گفته می شود سهم خاصی برای احزاب در داخل جمنا در نظر گرفته شده، این طور نیست؟

خیر، داخل جبهه مردمی نیروهای انقلاب سهم بندی نیست و تحت عنوان سهم دهی ما تصمیمی نداشتیم.

شما گفتید جبهه مردمی نیروهای انقلاب مجموعه ای از احزاب است، آیا باید کسانی که در شورای مرکزی این مجموعه حضور پیدا می کنند حتما نماینده حزبی باشند؟

خیر شورای مرکزی انتخابی است. مجمع عمومی، شورای مرکزی را انتخاب کرد و اصلا به احزاب ربطی نداشت، اعضای شورای مرکزی همین طوری انتخاب شدند. روال کار هم این بود که 2000 هزار نفر در مجمع عمومی دور هم جمع و یکسری کاندیدا شدند در بین نامزدها نیز همه نو آدمی حضور داشت. کسانی هم بودند که در هیچ حزب و تشکلی عضویت نداشتند. از طرفی کسانی هم مثل آقای نبی حبیبی {literal}{{/literal}دبیرکل موتلفه{literal}}{/literal} حزبی بودند و رأی آوردند. منتخبان مجمع عمومی، شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب را تشکیل دادند.

چه نوع اصلاحی در سازمان جبهه مردمی نیروهای انقلاب انجام می شود؟

تغییر ساختار نیست، برای نحوه انتخاب در استان ها ضوابطی تعیین و برای حضور جوانگرایی و زنان هم نصاب حداقل گذاشته شد. به عبارت دیگر موارد اصلاحی خُرد و ریز بود. ساختاری اصلی جبهه مردمی تغییر نکرد.

نصاب حداقل برای حضور زنان و جوانان برای شورای مرکزی جبهه مردمی است؟

شورای مرکزی، شورای استان ها و شورای شهرستان ها باید مقداری جوان تر باشند. ما برای تعداد جوانان و زنان حداقل گذاشتیم که اگر رأی هم کمتر آوردند مثلا باید 20 درصد جوانان باشند.

تعداد اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب افزایش خواهد یافت یا خیر؟

خیر همان 30 نفر هستند.

تعدادی از اعضای شورای مرکزی مثل آقای حسین فدایی و آقای جوکار مشغول فعالیت های دیگری شدند، جای آنها چه طور پر می شود؟

یکشنبه (20 اسفند 96) هم بحث بود یا علی البدل می گذاریم یا بعد از عید سعی می کنیم یک مجمع سوم تشکیل و اصلا انتخابات شورای مرکزی تجدید شود.

دو کدامیک از دو راهکار یادشده را برای ترمیم شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب دنبال خواهید کرد؟

ما راه علی البدل را پیش نگرفتیم، از چند ماه پیش می توانستیم چنین کنیم اما تصمیم آن شد، همین کسانی که عضو شورای مرکزی هستند، باشند چون اگر بخواهد علی البدل بیاید مشکل ایجاد می کند. انتخابات شورای مرکزی جدید سال آینده در بهار برگزار خواهد بود که ممکن است خیلی ها عوض شوند یا عوض نشوند این بستگی به رأی مجمع دارد.

پس کلا ساختار جریان اصولگرایان در قالب جمنا برای انتخابات مجلس آینده ورود می کند؟

ما به اصولگرایی کاری نداریم، به نیروهای انقلاب را دنبال می کنیم چون حالا عده ای از اسم اصولگرا و اصلاح طلب خوششان نمی آید ما هم اصراری نداریم. اصرارمان این است که بشود همه جریان های همسو و نیروهای انقلاب را در یکجا جمع کرد.

انتقادی هم به مهندسی بودن مجمع عمومی جمنا وارد بود و افراد مختلفی درباره آن صحبت کردند، آیا در آن حوزه نیز اصلاحی انجام خواهد شد که این شائبه از بین برود؟

یک عده آنجا آمدند و رقابت دوستانه با هم داشتند. کسی را ما توصیه نکردیم، بعضی دوستان خودشان برای خودشان تبلیغ می کردند.

گفته می شد که مجمع عمومی جمنا کل جامعه اصولگرایی را نمایندگی نمی کند چون عده ای دخل و تصرف کردند و اعضای مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب را به سلیقه خودشان چینش کردند، پس شما می گویید چنین شائبه ای از اساس باطل است؟

حدود یک سال از آن انتخابات گذشته است. دوباره مجمع عمومی تشکیل شد، خود دوستان بودند و نظارت کردند. حالا بالاخره یک نفر شاید رأی نیاورده باشد و انتقاد هم کند. ما براساس آنکه یک موضوع دوستانه است و شکل و شمایل جدی هم نداشت، بعد دیدیم ممکن است خدای نکرده شائبه ای پیش بیاید کارت چاپ شد و نحوه کار را جدی تر کردیم. تا آنجا که دوستان می توانستند تلاش کردند که انتخابات به بهترین شکل انجام شود.

به طور روشن آقای باهنر امروز گفته «جمنا گفت ما مهندسی نمی‌کنیم، از پایین رای می‌گیریم می‌آییم بالا. خیلی هم زحمت کشیدند، اما یک جا‌هایی آدم‌هایی که از استان‌ها می‌آمدند مهندسی شده بودند». پس شما صحبت آقای باهنر را رد می کنید؟

مهندسی شدن را چه می خواهند بگیرند. یک عده نیروهای انقلاب در استان ها نشستند خودشان خودشان را انتخاب کردند و آمدند. بله انتخابتا سراسری نبود که مردم انتخاب کنند. بالاخره نیروهایی بودند که همدیگر را می شناختند، اینها آمدند. حالا ما نحوه انتخاب افراد را عوض کردیم، اول در هر شهرستانی نیروها شورا را تشکیل می دهند بعد نیروهای منتخب شهرستان در استان شورا تشکیل می دهند و نیروهای منتخب استان می آیند و مجمع عمومی جمنا را شکل می دهند. در واقع مقداری آن شکل و فُرم عوض شد و مبنایش به شورای شهرستان برمی گردد. روال وفرایند به این صورت است حالا اسمش را مهندسی بگذارند قاعدتا نمی دانم منظورشان چیست؟ حالا از آقای باهنر سئوال می کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید