چرا ترامپ از تهدید حمله به کره شمالی عقب نشست؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸

رئیس جمهور آمریکا در حالی علیه رهبر کره شمالی زبان به تهدید گشود و توصیفات ناشایستی را در مورد بشار اسد رئیس جمهور سوریه به کار گرفت که اندک اعتباری که برایش باقی مانده بود، از دست داد.

به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به عقب گرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اجرای تهدیدات علیه کره شمالی نوشت: ترامپ با تهدید تو خالی علیه کره شمالی و توصیفات ناشایست علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نیز حمله اخیر به پایگاه هوایی در سوریه بدون وارد آمدن خسارت جدی به این محل، اندک اعتباری که برایش باقی مانده بود، به باد داد.

تهدیدات تو خالی یک رئیس جمهور بی خرد

روند تحولات سه هفته پیش ثابت کرد، تهدیدات ترامپ مبنی بر توسل به قدرت نظامی علیه کره شمالی، تو خالی بوده و نتایج معکوسی دارد که روشن ترین نتیجه آن این بود که وی در وجهه یک رئیس جمهور بی خرد ظاهر شد که شایسته مسئولیت پذیری و رهبری کشور بزرگی مانند آمریکا نیست.

عقب گرد خفت بار

در این خصوص دو مثال وجود دارد که مطلب بالا را تایید می کند:

اول: شدت مواضع گسترده ترامپ در قبال بحران کره تا جایی که بسیاری بر این باور بودند وی درآستانه حمله موشکی هسته‌ای به این کشور است، اما سپس عقب گرد کرده و به شکل خفت باری از اجرای تهدیدات خود منصرف شد.

دوم: در پی حمله موشک هایی تام هاوک به پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه مشخص شد این محل هیچ گونه زیان جدی ندیده است و هواپیماها بار دیگر به شکل طبیعی در آنجا به پرواز در آمدند و به وضعیت قبل از حمله بازگشتند.

قاطعیت رهبر کره شمالی در برابر تهدیدات ترامپ

در  این میان عقب گرد ترامپ در بحران کره ناشی از ایستادگی و جدیت کیم جونگ اون رهبر کره و ادامه چالش طلبی او بود به اضافه اینکه کیم تهدید کرد هر گونه حمله هسته‌ای آمریکا به کشورش را پاسخ خواهد داد.

همچنین این موضع سبکسرانه ترامپ با حمایت هیچ یک از متحدان اروپایی آمریکا همراه نشد اما چین حامی کره شمالی بود.

نکته قابل توجه اینکه جنگ کره در آغاز دهه پنجاه قرن گذشته ناشی از دخالت نظامی آمریکا در این کشور، موجب جان باختن پنج میلیون کره‌ای شد و دهها میلیارد دلار خسارت برجا گذاشت در نتیجه اکنون باید پرسید در صورت شعله ور شدن آتش مجدد جنگ آن هم با داشتن سلاح کشتار جمعی کشورهای بزرگی که احتمال داشت وارد جنگ شوند، چه می شد؟

عدم همراهی دولت و ملت کره جنوبی با ترامپ

همچنین باید در نظر داشت، کره جنوبی که متحد آمریکا است، نه دولت و نه ملت آن حامی هیجانات ترامپ نیستند زیرا به خوبی متوجه‌اند خود بزرگترین قربانی خواهند بود چرا که واکنش کره شمالی چه با اسلحه کلاسیک و چه کشتار جمعی آن را هدف قرار خواهد داد به اضافه اینکه حدود ۳۰ هزار سرباز که در پایگاههای نظامی آمریکا مستقر هستند، در تیررس این حملات خواهند بود.

در این میان نکته مهم اینکه نه مردم آمریکا و نه ملت کره جنوبی به دنبال جنگ علیه کره شمالی نیستند زیرا این اقدام یعنی ویرانی و زیان های جانی و مالی گسترده در نتیجه ترامپ به ناچار با درک این موضوع از تصمیم خود منصرف شد.

برباد رفتن اندک اعتبار باقی مانده ترامپ

به خوبی روشن است که اعتبار ترامپ حتی پیش ازپیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سراشیبی قرار داشت و تردیدی نیست وی اندک اعتباری را که باقی مانده بود، در کره شمالی و سوریه نیز از دست داد.

ترامپ به عنوان یک فرد دروغگو و وقیح که رسوایی ها او را دنبال می کنند، از رهبر کره شمالی می خواهد رفتار خود را اصلاح کند و علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه اظهارات توهین آمیزی به زبان می آورد و به این ترتیب سطح پایینی را که آمریکا به آن تنزل کرده است به نمایش گذاشته است.

این رئیس جمهور چهره زشت آمریکا را که باید تغییر کند به تصویر کشید زیرا صلاحیت تصمیم گیری برای جهان و فشردن دکمه هسته‌ای را ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید