نمایندگان مجلس ایران خواستار جلوگیری از اعمال فجایع علیه مسلمانان روهینگیا شدند

  • سیاسی
  • جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۹:۵۴
    کد خبر :245092

غلامرضا کاتب و بائوج لاهوتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و تایلند در بانکوک در دیدار با ‘ویچیت چولاچای’ رییس مجمع ملی قانونگذاری تایلند خواستار جلوگیری از کشتار و اعمال فجایع علیه مسلمانان روهینگیا شدند.

در این دیدار که با حضور محسن محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند و آکردیته در میانمار و لائوس در پایتخت تایلند انجام شد، اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران با تاکید بر روابط دیرینه دو کشور، بر نقش پارلمان های دو کشور در بسط روابط دوجانبه تاکید کردند.
اعضای گروه دوستی پارلمانی با اشاره به وجود نمایندگان ا دیان مختلف در مجلس شورای اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان مختلف در ایران و نیز تایلند، ابراز امیدواری کردند: این رویکرد در تمامی منطقه جنوب شرق آسیا مورد توجه واقع شده تا از فجایعی مانند آنچه بر مسلمانان میانمار رفته است جلوگیری شود.
این نمایندگان مجلس ایران از رییس مجلس تایلند خواستند تا با استفاده از جایگاه این کشور، از تکرار وقایع مشابه علیه اقلیت روهینگیا جلوگیری شود‌.
رییس مجمع ملی قانونگذاری تایلند نیز در این دیدار با اشاره به همکاری دو کشور در حوزه های دوجانبه، همکاری های دو کشور در صحنه بین المللی را حایز اهمیت دانست.
وی در پاسخ به دعوت هیات ایرانی برای حضور نخست وزیر تایلند در نشست مجمع گفتگوهای آسیایی در اواخر سالجاری میلادی در ایران ابراز امیدواری کرد تا حضور وی در این اجلاس فرصتی برای انعقاد توافقات بیشتر در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد.
در این دیدار طرفین همچنین ضمن مرور تحولات اخیر در روابط دو کشور از توسعه مناسبات فیمابین در یکسال گذشته و نزدیک شدن حجم روابط تجاری فیمابین به دوران قبل از اعمال تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان ابراز خرسندی کردند.
به گزارش ایرنابررسی تحولات منطقه و بویژه تهدیدات تروریستی و لزوم اقدام جهانی علیه این پدیده شوم از دیگر محورهای گفتگوهای فیمابین بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین از ریاست مجمع ملی قانونگذاری برای سفر به ایران در آینده نزدیک دعوت به عمل آورد که این دعوت با استقبال طرف تایلندی مواجه شد.
بر اساس آمار استخراج شده از بانک اطلاعات تجاری وزارت بازرگانی تایلند، حجم کل تجارت ایران و تایلند در سال 2017، رقمی معادل 955 میلیون دلار بوده که در مقایسه با رقم 434 میلیون دلار در سال قبل، افزایشی بیشتر از دو برابر را نشان می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید