بیش از 200 خبرنگار در انتظار آغاز اجلاس وزیران خارجه سه کشور ضامن

  • سیاسی
  • جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۹:۵۲
    کد خبر :245087

بیش از 200 خبرنگار و تصویر بردار از رسانه های سراسر جهان در انتظار آغاز اجلاس وزیران امورخارجه سه کشور ضامن آتش سوریه در آستانه هستند.

وزیران امور خارجه سه کشور ضامن آتش بس در سوریه شامل ایران ، روسیه و ترکیه ، ساعت 11 امروز جمعه به وقت محلی برای گفت و گو و یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه در هتل ریکسون شهر آستانه گردهم می آیند.
این سومین اجلاس وزیران خارجه سه کشور ضامن است و قرار است در این نشست ، ضمن تجزیه و تحلیل و بررسی نتایج «مذاکرات صلح سوریه روند آستانه» در یک سال گذشته ، در مورد فعالیت های آتی مشترک این سه کشور در زمینه حل بحران سوریه تصمیم بگیرند.
یک روز قبل از دیدار وزیران امور خارجه ایران ، روسیه و ترکیه قرار است، نشست مقامات ارشد ، کارگروه مشترک و نیز گروه های کاری مربوط به آزادی بازداشت شدگان و گروگان ها ، تحویل اجساد کشته شدگان و جست و جوی افراد ناپدید شده برگزار شود .
برنامه ریزی شده است دیدار وزیران امور خارجه کشورهای ضامن بدون حضور ناظران و نیز طرف های از سوریه برگزار شود .
این گزارش به نقل از وزارت امور خارجه روسیه افزود: استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای حضور در این دیدار دعوت خواهد شد .
مذاکرات آستانه، از بهمن سال 1395 با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، به منظور حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال کشتار، آوارگی و ویرانی در این کشور شروع شد و برای نخستین بار دو طرف اصلی جنگ یعنی نمایندگان دولت قانونی سوریه و نمایندگان گروه­های اصلی معارضان مسلح در آستانه پایتخت جمهوری قزاقستان بر سر یک میز نشستند تا از مسیر مذاکره سیاسی راهی برای خروج از جنگ بگشایند.
مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ، در مدت یکسال اخیر ، هشت بار گردهم آمده اند ، این مذاکرات نتایج مثبتی در زمینه توقف آتش بس و کاهش تنش در مناطق پر جمعیت سوریه داشته است .دور هشتم مذاکرات صلح سوریه در روز های21 و 22 دسامبر (30 آذرما ه و اول دی ماه ) به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد، در این مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ایران، روسیه و ترکیه ، نماینده دولت سوریه ، مخالفان دولت این کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد ، آمریکا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.
در هشتمین اجلاس روند صلح آستانه کشورهای ضامن ، با صدور بیانیه مشترک ،در مورد تاریخ برگزاری کنگره ملی گفت و گوی مردمی سوریه درروزهای 29 و 30 ژانویه – نهم و دهم بهمن ماه – در سوچی ،توافق کردند.
در این بیانیه همچنین درباره تشکیل گروه کاری برای آزادسازی بازداشت شدگان و مبادله اجساد کشته شدگان و نیز جست و جوی افراد ناپدید شده تصمیم گرفته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید