پراید و پژو قاتلان اصلی ایرانی ها در جاده های کشور

    کد خبر :245010

با نزدیک شدن به نوروز و سرازیر شدن ایرانیان به جاده ها، چندی پیش نشست ستاد رسانه ای پیشگیری از سوانح و حوادث با حضور سردار تقی مهری برگزار شد. به گزارش مهر، در این نشست رسانه ای رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اولویت کمتر سفرهای زمینی در دیگر کشورها، از سهم 94 درصدی ترددهای این چنینی در ایران خبر داد.

به گزارش مهرنیوز به گفته سردار مهری در کشور ما در سال 84، سالانه حدود 27 هزار نفر جان خود را در سوانح جاده ای از دست داده اند، این در حالی است که در سال گذشته آمار جان باختگان به حدود 16 هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا آمار خودروهای حاضر در خیابان ها و جاده های کشور را حدود 21 میلیون دستگاه تخمین زده است. چنانچه این رقم را با آمار 7 میلیون دستگاهی برای سال 84 مقایسه کنیم، خواهیم دید که در طول این سال ها میزان خودروهای موجود در کشور سه برابر شده است. اگر آمار 11 میلیونی موتور سیکلت ها را نیز به آمار 21 میلیون دستگاهی اتومبیل ها اضافه کنیم، با آمار 32 میلیون وسیله نقلیه در ایران روبرو خواهیم شد.

سردار مهری تعداد گواهینامه های صادر شده برای ایرانیان را 40 میلیون کارت عنوان کرده که از بین آنها 28 الی 30 میلیون فعال هستند؛ در این بین حدود 2 میلیون گواهینامه در سال 96 صادر شده که در مقایسه با سال قبل از رشد 35 درصدی حکایت دارد.

اما یکی از آمارهای جالبی که در بین سخنان سردار مهری به آن اشاره شد، به مصرف روزانه بیش از 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مربوط می شود. بی تردید بخش اعظمی از این میزان سوخت توسط خودروهای داخلی که عمدتا دارای موتورهای قدیمی و کم بازده هستند، مصرف شده یا به عبارت بهتر از بین می رود.

در صورت جایگزینی این خودروها با مدل های جدید کم مصرف یا هیبریدی، می توان مصرف سوخت کل کشور را در بدبینانه ترین حالت تا 30 درصد کاهش داد. اگر این اتفاق روزی در رویاهایمان رخ دهد، از هدر رفت روزانه 24 میلیون لیتر بنزین جلوگیری خواهد شد. فارغ از یارانه هایی که برای بنزین پرداخت می شود، صرفه جویی 24 میلیون لیتری، جلوی دود شدن روزانه 24.000.000.000 تومان را خواهد گرفت.

با ضرب این رقم در 365 روز سال و مشاهده نتیجه بیشتر شگفت زده می شویم، زیرا در رویای یاد شده سالانه 8.760.000.000.000 تومان صرفه جویی خواهد شد، مبلغی که بی تردید می تواند نقشی انکارناپذیر در حل مشکلات موجود، از جمله مشکلات مربوط به دهه شصتی ها که برای برخی دردسرساز شده اند، داشته باشد!

وجود تقریبا 5400 نقطه حادثه خیز در 3000 نقطه از جاده های بین شهری، دیگر آمار تامل برانگیزی است که رئیس پلیس راهور ناجا به آن اشاره کرده؛ به گفته سردار مهری 50 درصد از افراد فوت شده در سوانح جاده ای، در درمانگاه یا مسیر بیمارستان جان خود را از دست می دهند. همچنین روزانه 43 نفر در تصادفات مختلف جان باخته و بیش از 500 نفر مصدوم یا معلول می شوند.

طبق آمار جالب دیگری که در این نشست رسانه ای اعلام شد، پراید و پژو یکی از عوامل اصلی در داغدار کردن خانواده های ایرانی هستند. بر این اساس رد پای این دو مدل باستانی در 52 درصد از تلفات جاده ای دیده می شود که می تواند مهر تاییدی بر ایمنی ضعیف آنها باشد. به عبارت دیگر هر روز بیش از 20 نفر به وسیله پراید و پژو در جاده ها جان خود را از دست می دهند، آماری که اگر در جایی دیگر ثبت می شد، قطعا شرمساری سازندگان چنین ارابه های مرگی را در پی داشت.

در این آمار متاسفانه به اینکه چه مدل هایی از پژو بیشترین تلفات را داشته اند، اشاره ای نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید