جشنواره تجسمی جوانان مانند تیم ملی امید است

    کد خبر :24495

بهمن عبدی کاریکاتوریست و یکی از استادان کارگاه های جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان معتقد است کارکرد این جشنواره مانند تیم ملی امید در عرصه فوتبال است.

بهمن عبدی کاریکاتوریست درباره برپایی کارگاه کاریکاتور در بیست و چهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان که به عهده او گذاشته شده است به خبرنگار مهر گفت: من چندین سال است که با این جشنواره همراه هستم و در این سال‌ها سعی می کنم در کارگاه ها بچه ها را به چند گروه تقسیم کنم؛ یک سری هستند که در شهر خودشان دست به قلم هستند اما در استان معروف نیستند، یک سری در استان مطرح هستند و عده ای در سطح کشوری که من ابتدا این بچه ها را سبک سنگین و حرفه ای ها و غیر حرفه ای ها را شناسایی می کنم.

وی ادامه داد: مهمترین هدف من در کارگاه ها این است که ابتدا این بچه ها را با هم آشنا و کاری کنم به کار یکدیگر توجه کنند و از یکدیگر یاد بگیرند و اعتماد به نفسشان بالا برود. آنها باید بدانند هر کدامشان استحقاق دریافت جایزه این جشنواره را دارند. همچنین در طول سه روز سعی می کنم با کسانی که ضعیف تر هستند بیشتر کار کنم تا مشکلاتشان برطرف شود.

عبدی همچنین درباره تغییر شیوه مسابقه طی سال‌های اخیر بیان کرد: تا چند سال پیش، از قبل یک موضوعی داده می شد و عده ای فرصت داشتند روی آن تمرین کنند و یا حتی نزد استادان تمرین می کردند، موضوع ها نیز کلی و شعاری بود ولی چند سالی است که سعی می کنم در هر دو بخش موضوعی و پرتره از قبل ذهنیتی به بچه ها ندهم. در حال حاضر موضوع را در کارگاه ها مطرح می کنم و در بخش پرتره هم معمولا یکی از استادان همین کارگاه ها را صدا می زنم تا بچه ها از آنها عکس بگیرند و روی همان چهره کار کنند. در این شکل دیگر امکان تقلب هم وجود ندارد.

این کاریکاتوریست با بیان اینکه بعد از پایان سه روز کارگاه دو داور دیگر هم اضافه می شوند و یک روز هم آنها با بچه ها مشغول رفع اشکال و نهایت داوری آثار می شوند درباره اهمیت این جشنواره گفت: در قدیم این جشنواره ها به این صورت وجود نداشت. در حال حاضر جشنواره جوانان و جشنواره فجر دو جشنواره رسمی وزارت ارشاد در حوزه تجسمی است و معمولا جوانانی که در جشنواره جوانان حضور دارند و ۴ یا ۵ دوره هم در آن شرکت می کنند خود را آماده می کنند تا در جشنواره فجر حضور پیدا کنند. من همیشه گفته ام جشنواره جوانان مانند تیم ملی امید در فوتبال است که کسانی را تربیت می کند تا در تیم ملی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضور در این جشنواره برای جوانان خصوصا جوانان شهرستان ها خیلی اهمیت دارد درباره برگزاری این جشنواره در شهرهای مختلف به صورت چرخشی نیز گفت: ممکن است شهرهایی که برای اولین بار میزبان این جشنواره می شوند زیاد به برگزاری چنین جشنواره هایی وارد نباشند. ما می بینیم وقتی در گرگان چندین دوره این جشنواره برگزار شد تازه داشت به سر و سامانی در این زمینه می رسید. البته خوب است که این جشنواره در شهرهای مختلف بچرخد تا مدیران فرهنگی در همه کشور به یک آمادگی در برپایی این جشنواره ها برسند اما این آسیب هم وجود دارد که زیرساخت های لازم در برخی دوره ها مهیا نباشد. برای همین باید مدیران فرهنگی را برای گذراندن دوره یا دیدن مدیریت جشنواره ها به تهران فرستاد. ضمن اینکه گاهی استان ها تا مدت‌ها بدهکار می شوند و دنبال پول می دوند و در نهایت تمایلی به برگزاری این رویداد برای بار دوم در استان ندارند.

عبدی در پایان درباره فعالیت انفرادی جدیدش نیز بیان کرد: اگر کلاس ها و همین فعالیت های جانبی بگذارد یک پروژه دو تا سه ساله در دست دارم که وسایل آن را هم تهیه کرده ام و در حال حاضر در حال فیش برداری هستم. این کار یک پروژه تاریخی است که باید سخت مطالعه داشته باشم و با تاریخدان ها نیز صحبت کنم تا واقعیت را به تصویر بکشم.

بیست و چهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان به دبیری رضوان صادق زاده ۲۰ تا ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۶ در استان کرمان برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید