انحصار جدید در بازار خودرو های وارداتی/ غیر رسمی ها از گردونه واردات خودرو حذف شدند

    کد خبر :244925

طی چند روز گذشته ،پیرو مصوبه هیئت وزیران و با ابلاغ معاون اول رییس جمهور وارد کنندگان غیر نمایندگی از واردات خودرو منع شدند. با اجرای این مصوبه، فضای رقابتی در قیمت گذاری از بین میرود و قیمت‌ها انحصاری تر می‌شود.

به گزارش بازتاب ،هیئت وزیران در جلسه 20 اسفند ماه 96 در قالب “اصلاحیه آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو” حذف غیر نمایندگی‌های خودرو را به وزارت اقتصاد و وزارت صنعت ابلاغ کرد این در حالی است که این مصوبه مخالف نص صریح قانون است.

در تصویب‌نامه هیأت وزیران آمده است:

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی در اصلاحیه آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو تصویب کرد:

1 ــ در ماده 13 الحاقی عبارت “و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش” پیش از عبارت “و همچنین” الحاق می‌شود.

2 ــ تبصره 1 ماده 13 حذف و عنوان تبصره‌های 2 و 3 به تبصره‌های یک و دو اصلاح می‌شود.

در تبصره 1 ماده 13 “واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی” عنوان شده که با اصلاحیه هیئت وزیران فقط نمایندگی‌های رسمی امکان واردات خودرو را پیدا می‌کنند.

طبق ماده 52 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 1387/03/25 “هرگونه كمك و اعطاء امتياز دولتي(ريالي، ارزي، اعتباري، معافيت، تخفيف، ترجيح، اطلاعات يا مشابه آن)، به صورت تبعيض آميز به يك يا چند بنگاه يا شركت كه موجب تسلط در بازار يا اخلال در رقابت شود، ممنوع است.” اگر سیاستی از سوی دولت منجر به ایجاد انحصار یا تبعیض برای یک یا چند بنگاه شود، غیرقانونی و ممنوع می باشد.

حذف شرکت های به اصطلاح گری مارکت ها از بازار واردات خودرو، به معنای از بین بردن فضای رقابتی و انحصاری کردن بازار واردات خودرو به نفع چند شرکت محدود است.

گفته می شود حدود پنجاه درصد از بازار خودروهای وارداتی در اختیار شرکت های گری مارکت است. لذا با اقدام غیرقانونی دولت این سوال مطرح است که با حذف این شرکت ها منافع چه کسانی تامین خواهد شد و پشت پرده این مصوبه چیست؟

انتظار می رود نهادهای نظارتی به جزییات این مصوبه ورود کنند و ضمن بررسی دقیق تر موضوع، اجازه ایجاد رانت و انحصار برای عده ای خاص را ندهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید