امکان سرایت جنگ تجاری امریکا بااروپا به حوزه های سیاسی و امنیتی

    کد خبر :244763

«پروفسور ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که اگر جنگ تجاری امریکا با اتحادیه اروپا جدی شود امکان سرایت به حوزه های امنیتی و سیاسی وجود دارد زیرا این حوزه ها جدا از یکدیگر نیستند.

ترامپ از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان ضرباتی مهلک بر ساختار تولید داخلی کشورش یاد می‌کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتری در این زمینه نوشت: کسری تجاری ۸۰۰ میلیارد دلاری که هر سال نصیب آمریکایی‌ها می‌شود، حاصل «سیاست‌ها و توافقات تجاری بسیار احمقانه ما است. کشورهای دیگر که سال‌هاست شغل‌ها و ثروت ما را می‌برند، به حماقت رهبران آمریکا می‌خندند.»

از این رو وی روز جمعه فرمان افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا را امضا کرد؛ اقدامی که پیشتر مقام‌های اروپایی و برخی نهادهای بین‌المللی آن را به منزله اقدام برای «جنگ تجاری» و «جنگ تعرفه‌ای» خوانده بودند و درباره عواقب آن هشدار دادند.

به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، قرار است از ۲۳ مارس تعرفه‌های اعمالی روی آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا اعمال شود. البته افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد دو استثنا برداشته است. ترامپ دو کشور کانادا و مکزیک را که شرکای این کشور در توافقنامه «نفتا» هستند، از دایره افزایش تعرفه‌های مذکور مستثنی کرد. دلیل این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، ادامه داشتن مذاکرات دولت ترامپ با کانادا و مکزیک درباره تغییر دادن مفاد توافق «نفتا» است.

در این راستا مهر گفتگویی باپروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین ( ۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*همکاری آمریکا و اروپا بعد از جنگ جهانی دوم مبتنی بر رژیمهای تجاری، امنیتی و نظامی مشترک بود. ناتو یکی از این رژیم هاست. آیا تصور نمی کنید جنگ تجاری آمریکا و اروپا علاوه بر حوزه تجارت قابلیت سرایت به حوزه های نظامی و امنیتی را دارد؟

بله، اگر دولت ترامپ و اتحادیه اروپا مراقب نباشند سیاست اعمال تعرفه ها علیه اتحادیه اروپا می تواند منجر به یک اختلاف تجاری بسیار جدی میان امریکا و اتحادیه اروپاشود و از آنجایی که روابط تجاری جدا از روبط سیاسی و امنیتی نیستند امکان سرایت آنها به حوزه های نظامی و امنیتی نیز وجود دارد.

امریکا قبلا نیز با کشورهای اروپایی اختلافات تجاری – که خیلی جدی تر از اختلافات کنونی در مورد کشاورزی و سایر موضوعات بودند – داشت و همیشه راه حلی جهت مقابله با آنها بدون اینکه به حوزه های امنیتی و نظامی سرایت کنند ارائه می شد. امیدوارم کسانی که درگیر این مسائل هستند به اندازه کافی عاقل بوده و از ایجاد جنگ تجاری جدی و عواقب آن در جهان امروز جلوگیری نمایند.

*محبوبیت راستگرایان در اروپا خطری برای همگرایی اتحادیه اروپاست. از سوی دیگر به قدرت رسیدن راستگرایان می تواند به باز شدن دست این کشورها برای روابط تجاری مستقل و فارغ از ملاحظات اتحادیه اروپا با امریکا منجر شود. با توجه به این چشم انداز آینده اتحادیه اروپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

با BERXIT یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخابات اخیر در ایتالیا رسانه ها آکنده از داستانهایی در مورد آینده اتحادیه اروپا هستند. نیروهای افراطی ناسیونال به اتحادیه اروپا به عنوان یک سالب (محروم کننده) مردم اروپا از حقوق خود جهت کنترل آینده سیاسی و اقتصادی خود نگاه می کنند. من باور ندارم که آنها بتوانند باعث تضعیف این اتحادیه شوند.

من باور دارم که اتحادیه به عنوان یک منطقه تجاری آزاد حفظ خواهد شد چون حتی انگلیس نیز از ترتیبات تجاری آزاد اتحادیه نفع می برد. با این وجود آینده منطقه یورو و ترتیبات شنگن در ارتباط با جنبش آزاد مردم مشخص نیست.

*ترامپ در اولین مرحله از عقب نشینی خود از طرح تعرفه برای فولاد و آلومینیوم، استرالیا و مکزیک را مستثنی کرد. آیا این موضوع ارزش نمادین دارد؟

تصمیم گیری در مورد تعرفه ها در ارتباط با کانادا و مکزیک بسیار مهم است. مستثنی کردن این کشورها از طرح اعمال تعرفه ها یک اهرم اضافی برای دولت ترامپ جهت استفاده در مذاکرات در حال برگزاری در مورد آینده منطقه تجاری آزاد آمریکای شمالی (نفتا) فراهم نموده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید