تمامی تماس‌های سطح عالی میان لندن و مسکو به حالت تعلیق درآمد / انگلیس ۲۳ دیپلمات روس را اخراج کرد / دیدار لاوروف و جانسون لغو شد

    کد خبر :244442

نخست وزیر انگلیس گفت در رابطه با مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس، لندن 23 دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند.

ترزا می نخست وزیر انگلیس در پارلمان این کشور درباره مسمومیت اخیر یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس گفت روسیه در این اقدام مجرم و چنین اقدامی در تضاد با قانون بین‌الملل است.

ترزا می گفت که لندن 23 دیپلمات روس را اخراج می‌کند و مدعی است که این افراد عوامل اطلاعاتی هستند و در مسموم کردن یک جاسوس روس‌تبار نقش داشته‌اند. وی گفت انگلیس روسیه را در پاسخ به نقض حقوق بشر تحریم خواهد کرد و دارایی‌های روسیه بلوک خواهند شد.

وی گفت انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان در کنار هم هستند و این حرکت روسیه اقدامی مستقیم علیه انگلیس بود و لندن با همه متحدانش در مقابله با هر تهدیدی همکاری می‌کند.

ترزا می گفت که روسیه هیچ توضیح معتبری درباره حادثه سالزبری ارائه نکرده است. خانم می همچنین گفت، ارتباط در سطوح بالا با روسیه به حالت تعلیق درخواهند آمد و دعوت از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای سفر به بریتانیا لغو شد.

نخست وزیر انگلیس گفت لندن خواستار روابط بهتری با روسیه بود اما وحشتناک است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این گونه رفتار کرد.

به گزارش انتخاب؛ وی همچنین گفت انگلیس از این پس بازرسی‌های بیشتری برای روسی‌هایی که وارد بریتانیا می‌شوند، خواهد داشت و روابط دو کشور دیگر مشابه قبل نخواهد بود.

جرمی کوربین رهبر اپوزیسیون بریتانیا هم گفت که استفاده از گاز اعصاب اقدامی ناپسند است و دولت انگلیس باید با سازمان‌های منع تسلیحات شیمیایی در رابطه با مسئله اسکریپال همکاری کند. وی تاکید کرد، انگلیس و متحدانش باید از روسیه بخواهند جزییات کامل برنامه تسلیحات شیمیایی خود را سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه دهد.

یک سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه به نام «سرگئی اسکریپال» هفته گذشته در شهر سالزبری انگلیس مسموم شد. وی در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. اسکریپال به همراه دختر ۳۳ ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس بی‌هوش پیدا شدند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس تهدید کرده بود در صورتی‌ که روسیه در مرگ جاسوس سابق دو جانبه روس دخالتی داشته باشد ، انگلیس، پاسخ قاطعانه‌ای به روسیه می‌دهد.

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس هم روز دوشنبه روسیه را به نقش‌آفرینی در مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» متهم کرد. نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده است.

روسیه همه این اتهامات را رد کرد و انگلیس را متهم به گمراه کردن جامعه جهانی کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید