بازجویی از رئیس‌جمهور پیشین کره‌جنوبی به اتهام فساد

    کد خبر :244383

بازرسان کره‌ جنوبی امروز (چهارشنبه) از رئیس‌جمهور پیشین این کشور در پرونده فساد بازجویی کردند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بازجویی از لی میونگ باک، رئیس‌جمهور پیشین و محافظه‌کار کره‌ جنوبی جدیدترین مورد از پرونده رسیدگی به فساد و رسوایی مالی رهبران این کشور آسیایی محسوب می‌شود.

این بازجویی دو هفته پس از آن صورت گرفت که بازرسان خواستار حبس ۳۰ ساله برای پارک گئون های، رئیس‌جمهور محافظه‌کار برکنار شده این کشور به اتهام رسوایی رشوه شدند که به چندین هفته تظاهرات ضد دولتی گسترده در این کشور آسیایی منجر شد.

پارک گئون های در انتظار حکم دادگاه که قرار است اوایل ماه آتی میلادی صادر شود در بازداشت به سر می‌برد.

لی میونگ باک در اظهارات تلویزیونی خود پس از حضور در دفتر دادستانی سئول گفت: من امروز مورد بازجویی قرار گرفتم و از اینکه باعث نگرانی مردم شدم بسیار متاسفم.

سیاستمداران کره‌ جنوبی که متهم به سوءمدیریت یا رفتار هستند اغلب به خاطر ایجاد مشکل و دردسر از مردم کشورشان عذرخواهی می‌کنند اگرچه همواره ارتکاب چنین اقداماتی را رد کرده‌اند.

لی میونگ باک پیشتر تحقیقات علیه خودش را انتقام سیاسی مدیریت شده از سوی دولت لیبرال مون جائه این، رئیس‌جمهور کنونی کره‌ جنوبی اعلام کرده بود.

وی همچنین به خودکشی ۲۰۰۹ رو مو هیون، رئیس‌جمهور سابق لیبرال کره‌ جنوبی که به فساد متهم شده بود اشاره کرد.

مون جائه این که در زمان ریاست جمهوری رو مو هیون، رئیس دفتر وی محسوب می‌شود پیشتر تحقیقات علیه وی را اقدامی با انگیزه سیاسی در دولت لی میونگ باک اعلام کرده بود.

بازرسان لی میونگ باک را به دریافت ۱.۶ میلیون دلار از سرویس اطلاعات ملی کره‌ جنوبی برای اهداف شخصی متهم کرده‌اند.

همچنین آنها وی را متهم کرده‌اند که از گروه‌های تجاری شامل سامسونگ و همچنین یک قانونگذار سابق مبالغی پول دریافت کرده است.

رسانه‌های کره‌ جنوبی می‌گویند این پول نامشروع به مبلغ ۱۰ میلیون دلار است.

تقریبا تمامی روسای جمهور سابق کره‌ جنوبی، خویشاوندان و معاونان اصلی آنها چه پیش از پایان دوران صدارت خود و چه پس از ریاست جمهوری در پرونده‌های رسوایی مالی دست داشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید