انتقاد صریح پسر آیت الله کاشانی از نامگذاری خیابانی به نام «مصدق»: اقدام شورای شهر ضدمیهنی است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۱۷
    کد خبر :244299

پسر آیت الله کاشانی گفت: پاره­‌‌ای از اعضای شورای شهر برای نام­گذاری خیابانی به نام مصدق در راستای دیگر اقدامات ضدمیهنی آنان است.

امید کرمانی‌ها: شورای شهر پنجم تهران در اقدامی تابوشکنانه نام خیابان نفت شمالی را به «دکتر مصدق» تغییر داد. اقدامی ظریف که پیوندی بین نام مصدق و نفت برقرار کرده است.

اما سید محمود کاشانی پسر آیت الله کاشانی هم نظر با شورای شهر نیست و در گفتگو با نامه نیوز سردمداران این نام­گذاری را به یک مناظره تلویزیونی دعوت کرد. او معتقد است ردپای بیگانگان در این تصمیم وجود دارد و اقدامی ضدمیهنی است.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

*****

شورای شهر تهران تصمیم گرفته است خیابان «نفت» را به نام دکتر مصدق تغییر نام دهد. نظر شما چیست؟

انتخابات شوراها در تهران در این دوره و در ادوار گذشته با معیارهای انتخابات آزاد و عادلانه برگزار نشده است. همین امر زمینه­ساز اقدامات مجرمانه­‌ای چون تراکم فروشی و پایمال کردن مقررات شهرسازی از سوی اعضای این شورا و شهرداران برگزیدة آنان شده و ساکنان این شهر را گرفتار آلودگی شدید هوا، ترافیک­های سنگین و دائمی، گسترش بی­‌سابقة بزهکاری و انواع مصائب دیگر کرده است. قطعاً اشخاصی که با قانون غیر استاندارد شوراها که ساختار فساد برانگیز آن مربوط به سال 1290 خورشیدی و 106 سال پیش است به این شورا راه یافته­‌اند نمایندگان حقیقی شهروندان در پایتخت کشور نیستند.

همین واقعیت را در مقاله­‌ای که در 25 تیرماه 1396 به هنگام برگزاری انتخابات شوراها زیر عنوان «چگونگی برگزاری انتخابات شورای شهر در تهران» نوشته­‌ام و بازتاب رسانه‌ای یافت در مقایسه با شیوة برگزاری انتخابات شوراها در شهر پاریس و دیگر شهرهای فرانسه به تفصیل توضیح داده­‌ام. بنابراین تلاش پاره­‌‌ای از اعضای این شورا برای نام­گذاری خیابانی به نام مصدق در راستای دیگر اقدامات ضدمیهنی آنان است.

فلسفه نام­گذاری خیابان­ها به نام اشخاص چیست؟

اصولاً نام­گذاری خیابان­های شهرها به نام شخصیت­ها، به دلیل کارهای ارزشمند علمی، دفاع از میهن در مبارزات سیاسی و دفاع از مرزهاست. ولی در پروندة زندگی سیاسی مصدق هیچ برگ روشنی وجود ندارد. او از نوجوانی در خدمت سیاست انگلستان در ایران بوده ولی همیشه نقش خود را با پنهان‌کاری و فریب‌کاری انجام داده و از همین­‌رو همیشه حتی در دوران نخست­‌وزیری خود تاکنون از تبلیغات دائمی بی­‌بی­‌سی فارسی برخوردار بوده است. ولی این تبلیغات هرگز نتوانسته است حقیقت را برای همیشه پنهان سازد. خوشبختانه در پرتو پژوهش­هایی که در خلال 60 سال گذشته در ایران و جهان انجام شده، نقش حقیقی مصدق با اسناد و مدارک تاریخی فراوان روشن شده است.

همة افتخاری که به مصدق نسبت داده شده این است که سال­ها او را مبتکر اندیشة ملی کردن صنعت نفت معرفی کرده‌­اند. ولی در مقاله‌­ای که زیر عنوان «مزد خیانت» منتشر کردم نشان دادم که پیشنهاد ملی کردن نفت برای نخستین‌­بار از سوی عباس اسکندری نماینده برجستة مجلس دورة پانزدهم در جلسة علنی روز 30 مرداد 1327 مطرح شد. سپس نمایندگان اقلیت مجلس پانزدهم و شانزدهم از این فکر پشتیبانی کردند. در همین دوران، مصدق طرفدار قرارداد سال 1312 شرکت نفت انگلیس بود که حق امتیاز ایران در چارچوب آن بسیار ناچیز بود. سرانجام با مبارزات سرسختانه آیت‌­الله کاشانی و همین گروه از نمایندگان مجلس، پشتیبانی علمای بزرگ در سراسر کشور و روزنامه­‌نگاران قانون ملی کردن نفت به تصویب رسید ولی مصدق تا واپسین ماه­‌های پیش از تصویب این قانون مخالف آن بود.

از همین­ رو مصدق در خلال دو سال و چهار ماه نخست­‌وزیری خود به رغم برخورداری از پشتیبانی آیت­الله کاشانی، مجلس شورای ملی و ملت ایران از اجرای این قانون خودداری کرد و اوضاع مالی کشور را بحرانی ساخت. ادعای کودتا علیه مصدق نیز دروغ تاریخی دیگری است. او مجلس شورای ملی دورة هفدهم را که نیرومندترین مجلس دوران مشروطیت و از آن رأی اعتماد گرفته بود در راستای برنامه­‌ریزی انگلستان با یک رفراندوم خلاف قانون اساسی و با بهره گرفتن از پشتیبانی حزب توده منحل کرد و زمینة قانونی صدور فرمان نخست‌­وزیری زاهدی را برای شکست کشیدن نهضت ملی ایران فراهم کرد. همین خیانت تاریخی مصدق، ملت ایران را از آزادی و دموکراسی محروم و زمینه‌­ساز برقراری استبداد در کشور و از دست رفتن دستاوردهای قانون ملی کردن نفت گردید.

با این سوابق چرا اعضای این شورا می­خواهند خیابان نفت را به نام مصدق تغییر دهند؟

قطعاً دخالت سیاست­های بیگانه در امور داخلی کشور ما از سوی عوامل داخلی آنان همچنان ادامه دارد و کسانی که با نادیده گرفتن اسناد و مدارک قطعی تاریخی به دنبال این­گونه تصمیم ­گیری­‌های ضد میهنی هستند می­خواهند خیانت را در کشور ما تشویق کنند تا وابستگان به بیگانگان در پوشش­ های فریبکارانه دیگری بتوانند همانند مصدق با خیال آسوده و قوت قلب در خدمت سیاست­های بیگانه قرار گیرند و به امنیت ملی و استقلال کشور ما آسیب وارد کنند. من سردمداران این نام­گذاری را به یک مناظره تلویزیونی دعوت می­کنم تا اگر می­توانند از این تصمیم خود دفاع کنند.

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. امیر راستگفتار گفت:
    موافقم ۳

    حالا خوبه امین چند روز قبل سند شیرین کاریهای باباش از بین اسناد منتشر شده امریکا بیرون اومد! که ایشون چه مرد شریفی تشریف داشتن ” اصلا از امریکا تقاضای بول نکرده” اولین نفری نبوده که موقع برگشتن شاه به فرودگاه رفته باشه “…

  2. علی الهی گفت:
    موافقم ۱

    کاش بین ایشون با برخی که مرحوم آیت الله کاشانی رو هم دارای اشتباهاتی میدونند در جریان کودتا یه جلسه گعده برگزار میشد تا غبار تکانی خوبی انجام شود… لکن در کل امنیتی کردن هر کاری خیلی قشنک نیست…

  3. hasani گفت:

    مصدق یک میهن پرست واقعی بود و اگر بحث عقاید موضوع انتقاد باشد عنوان ضد میهن را عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید