امام‌خامنه‌ای: ماه رمضان، فرصتی استثنایی برای تهذیب نفس

    کد خبر :24418

امام خامنه‌ای فرمودند:این ماه رمضان برای ما درس‌هایی دارد؛ نه از قبیل درس‌هایی که انسان از زبان معلم یا از روی کتاب فرا می‌گیرد، بلکه از قبیل درس‌هایی که انسان در تمرینی عملی و در کاردسته جمعی قرار می‌گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود، همواره نیازمند آموزه ها و راهکارهای اخلاقی و تربیتی است تا با تخلق به آداب و اخلاق الهی و عملی کردن آن در زندگی، زمینه نیل به کمالات انسانی و سعادت دنیوی و اخروی را فراهم آورد.

براین اساس ترویج توصیه‌ها و رهنمودهای تربیتی بزرگان و اساتید اخلاقی،‌یکی از بهترین راه‌های تربیت نفوس مستعده و تعالی اخلاقی فردی و اجتماعی تمام اقشار جامعه به ویژه جوانان خواهد بود. با جستاری در کتاب مکارم ولایت ( رهنمودهای تربیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی) بخشی از توصیه‌ها و رهنمودهای اخلاقی امام خامنه‌ای از لحاظ می‌گذرد:

*ارتباط با خدا، اولین درس ماه رمضان

این ماه رمضان برای ما درس‌هایی دارد؛ نه از قبیل درس‌هایی که انسان از زبان معلم یا از روی کتاب فرا می‌گیرد، بلکه از قبیل درس‌هایی که انسان در تمرینی عملی و در کاردسته جمعی قرار می‌گیرد. اولش همین درس ارتباط با خدا، حفظ پیوند قلبی با ذات احدیت و حضرت محبوب است. لذت این درس را چشیده‌اید، دیدید چگونه می‌توان آسان به خدای متعال تماس برقرار کرد.

«وإنّ الراحل إِلَیْکَ قَرِیبُ الْمَسَافَةِ وَ أَنَّکَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ  دُونَکَ.»(1)

به خدا راه نزدیک است! این را در شب قدر دیدید! به هنگام توسل، زیارت و دعا دیدید! راز و نیاز کردید! دل خود را برای خدای متعال به ارمغان بردید و محبت خود را با خدا محکم کردید! این لذت بزرگ را برای خود نگه دارید! نگذارید این رابطه قطع شود! این درس اول!(2)

*رمضان، بهار خودسازی و استغفار

هرچه دارید،‌از اسلام است! هر چه دارید، از توجه، اتکال به خدا و ارتباط با اوست! ارتباط و اتصال با خدا را فراموش نکنید! ماه رمضان، بهاهر خودسازی و عبادت، بهار قرآن، بهار توجه، ذکر، استغفار و استغاثه به خدا، در پیش است؛ آن را قدر بدانید!(3)

*ماه رمضان، ماه ضیافت الهی

این ماه، ماه ضیافت الهی است! پذیرایی خداوند از بندگان خود در این ماه – که پذیرایی معنوی‌ست عبارت است از گشودن درهای رحمت، مغفرت و مضاعف کردن اجر و ثواب اعمال خیری که بندگان در این ماه انجام می‌دهند.

روزه ماه رمضان نیز یکی از موارد همین ضیافت عظیم الهی‌ست، که مایه‌ی تصفیه‌ی روح انسان و ایجاد زمینه‌ی طهارت قلبی روزه‌دار می‌باشد.

امام سجاد(ع) در خطبه‌یی فرمود:

«شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ.»(4)

رمضان، ماه پاک شدن، طهارت قلب و ماه مغفرت است! چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهد.

لذا در روایتی وارد شده است که:

«فمن لم یغفر له فی رمضان ففی أی شهر یغفر له؟»(5)

اگر کسی در ماه رمضان که درهای رحمت و مغفرت الهی بر روی انسانها گشوده است نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست یابد، پس کی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟!(6)

پاورقی:

1-ترجمه: «کسی که به سوی تو می‌آید، مسافتش نزدیک است، همانا تو خود را از مخلوقاتت محجوب نکرده‌ای، جز اینکه اعمال آنان میان تو و خودشان پرده انداخته است.» مصباح المتهجد، ج2، ص 583.

2-بیانات در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، 21/7/1368.

3-بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 69، 2/1/1369.

4-ترجمه: «[سپاس خدایی را سزاست که رمضان را] ماه پاکیزگی، تصفیه و پاک کردن [قرارداد].» صحیفه سجادیه، ص 186.

5-ترجمه: «کسی که در رمضان بخشوده نشود، پس در چه ماهی بخشوده شود؟»، امالی، ص 53.

6-بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، 26/7/1384.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید