استیضاح وزیر کشاورزی با 70 صندلی خالی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۹:۵۷
    کد خبر :243884

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت که آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بیست و سوم اسفند به ریاست علی لاریجانی و با دستور بررسی طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی آغاز شد.

به گزارش نامه نیوز، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، محمود حجتی و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور یافته‌اند.

استیضاح وزیر با 70 صندلی خالی
جلسه امروز در حالی آغاز شد که 220 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 70 صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.
وکلای ملت در جلسه امروز رسیدگی به استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار خود قرار دارند.

دلیل یک نماینده برای استیضاح
علی وقف چی نماینده زنجان در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس نخستین سخنران موافق استیضاح وزیر جهادکشاورزی بود.
نماینده زنجان در مجلس اظهارداشت: محمود حجتی متعهد شده بود که در زمان مسئولیت، تغییرات در مدیریت وزارت جهادکشاورزی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.
وقف چی افزود: وی از مدیران بازنشسته در تمام پست های مدیریتی استفاده کرده و به جوان گرایی اهمیت نمی دهد.
نماینده مردم زنجان در مجلس سپس با ذکر نمونه هایی در این مورد گفت: مهندس باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات با 30 سال سابقه، مهندس رکنی معاون دام با بیش از 31 سال سابقه، عباس کشاورز معاون زراعت با 10 سال سابقه بازنشستگی، طهماسبی معاون باغستانی با 10 سال سابقه بازنشستگی، جوادی معاون اداری با 10 سال سابقه بازنشستگی، بهفر معاون بازرگانی با 12 سال سابقه بازنشستگی، بخشنده معاون اقتصادی با 35 سال سابقه کار و سفیر ایران در یونسکو با بیش از 10 سال سابقه بازنشستگی نمونه این موارد در وزارت جهادکشاورزی است.
وقف چی تصریح کرد: مردم قضاوت کنند که آیا در کشور قحط الرجال داریم که از این افراد استفاده می شود و به جوانان اجازه کار نمی دهند.
وی افزود: البته در بسیاری از مجموعه ها نیز افرادی که تجربه ندارند وغیر مرتبط هستند به کار گمارده می شوند برای مثال در موسسه رازی که جایگاه علمی دارد و تولید مواد بیولو‍ژیک است، فردی را گماردند که دکترای شیمی دارد یا برای سازمان دامپزشکی مدیری را گماردند که حتی یک سال سابقه ستادی ندارد.
وی تاکید کرد: با آرایش فعلی مدیران در وزارت جهاد کشاورزی، رسیدن به اهداف غیر ممکن است و نداشتن استراتژی صادرات محور بودن باعث مشکلات فعلی کشاورزان می شود.
نماینده موافق استیضاح وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: حجتی ایران را به جای تبدل شدن به کشور صادرکننده محصولات به کشور واردکننده تبدیل کرده است، تاسف بار است که محصول چای ایران در انبارها مانده ولی چای را از بیرون وارد می کنیم.

موافقان استیضاح وزیر کشاورزی

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت که آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید.

وی با بیان اینکه کشاورزی موتور محرکه رشد اقتصادی است، گفت: بخش کشاورزی در تامین غذا و رفاه جامعه و رشد اقتصادی نقش اساسی دارد. بنده به عنوان فرزند کشاورز و نماینده مردم ضمن تشکر از زحمات آقای حجتی انتقاداتی به عملکرد وی دارم.

وی افزود: تذکراتی به آقای وزیر گوشزد کردیم ولی هیچ اراده‌ای در جهت رفع آن دیده نشد. آقای حجتی در توزیع اعتبارات و فرصت‌های وزارت کشاورزی عملکرد مناسبی نداشته است. برای مثال استان اردبیل از نظر میانگین آبیاری مکانیزه رتبه ۲۶ را در بین استان‌ها دارد و در بخش بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم. عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش برندسازی موجب شده محصولات صادراتی ما کمترین ارزش افزوده شامل حالشان شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع موجب شده شهرهای کوچک از جمعیت خالی شوند. آقای حجتی شما که در دولت‌های مختلف وزیر کشاورزی بودید، بیشترین نقش را در خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد دارید، شما باید پاسخگو باشید. امروز در تولید و صادرات محصولات کشاورزی آشفتگی حاکم است و هیچ اقدامی در این چند سال اخیر انجام نشده است.

بدری تصریح کرد: این وزارتخانه برای صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه‌ای ندارد، آقای وزیر آیا خبر دارید، قیمت سیب‌زمینی تولید شده در اردبیل کمتر از بهای تولید آن بود؟ آیا خبر دارید هم‌اکنون ده‌ها تن سیب‌زمینی در انبار کشاورزان اردبیل در حال فاسد شدن است. آقای حجتی شما برای تولید و بازار تولید پنبه در دشت مغان هیچ کاری نکردید. سال گذشته هندوانه تولید شده در دشت مغان در دست کشاورزان مانده آیا خبر دارید شیر تولید شده توسط دامداران و عشایر دشت مغان کیلویی کمتر از ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود؟

وی افزود: با وجود محصولات مناسب داخلی به دلیل ایجاد رانت و سوءمدیریت برای واردات محصولات خارجی مجوز داده می‌شود. اکنون واردات محصولات تراریخته خطرناک در حال انجام است، مصرف این کودها موجب به خطر افتادن سلامت مردم است، شما خبر دارید اردبیل یکی از قطب‌های اصلی ابتلا به سرطان معده و روده است. آقای حجتی شما در دفاع از حقوق کشاورزان چه کردید؟ هروقت خواستید محصولاتشان را خریداری کنید با قیمت پایین و به صورت قسطی خریداری کردید. شما به همراه دولتمردان؛ کشاورزان، دامداران، عشایر غیور و روستانشینان را به خاک سیاه نشاندید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خدایا شاهد باش در ایام پایان سال ۹۶ به عنوان فرزند کشاورز و فرزند عشایر گوشه‌ای از این مشکلات را بیان کردم. ای نمایندگان بیایید یک بار دیگر به جوانان نخبه و مومن کشور اعتماد کنید و عرصه مدیریت را از افراد تکراری خالی کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید