فساد هزارمیلیارد تومانی حاصل رانت و بی تدبیری وزارت صنعت در واردات خودرو /استیضاح وزیر صنعت قوت می گیرد؟!

    کد خبر :243633

هنوز چند ماه از مسئولیت دکتر محمد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذشته که برخی متولیان واردات خودرو  از اولین فساد میلیاردی در این وزارت خانه خبر دادند.

به گزارش بازتاب،مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در ماه های اخیر تخلفات زیادی در فرایند واردات خودرو صورت گرفته است، گفت: یکی از این تخلفات ثبت غیرقانونی خودرو در سامانه ثبتارش (سازمان توسعه تجارت ایران) است.

وی گفت: در زمان ممنوعیت ثبت سفارش خودرو برخی که به سامانه دسترسی داشته اند، به ما پیشنهاد دادند که در ازای دریافت 5 تا 20 میلیون تومان بابت هر ثبت، می توانند در سامانه ثبتارش، خودرو ثبت نمایند.

دادفر با بیان اینکه فساد و تخلف از این صریح تر وجود ندارد، گفت: تصمیمات موجب فساد شده و جالب اینجاست که ما را تحت فشار قرار می دهند که ساکت بمانیم.

وی در ادامه افزود: برخی از این موقعیت استفاده کردند و به طور غیرقانونی در سامانه ثبت سفارش غیرقانونی نمودند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه به اعتقاد من در بدنه دولت مفاسد بسیار زیادی در حال رقم خوردن است، گفت: یکی از این مفاسد در بخش واردات خودرو است که دستگاه های نظارتی به علت عدم اطلاعات و تخصص کافی امکان ردیابی آن را ندارند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در بدنه وزارت صنعت این مفاسد را انجام می دهند، از قدرت بالایی برخوردارند، خاطر نشان کرد: با احتساب 19 هزار ترخیص غیرقانونی خودرو و دریافت میانگین 10 میلیون تومان برای ثبت غیرقانونی هر خودرو، بیش از هزار میلیارد تومان مفسدین درآمد غیرقانونی کسب کرده اند.

دادفر در ادامه افزود: جالب اینجا است که برخی از مسئولین این موضوع را تکذیب کردد و از بعضی جاها با ما تماس گرفتند که این موضوع را پیگیری نکنید چون عواقب دارد.

کارشناس ارشد سابق سازمان بازرسی کل کشور گفت: تمام این مفاسد با مستندات به دوستان نظارتی ارائه داده ایم ولی تاکنون هیچ برخوردی نشده است.

در همین زمینه دبیر کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ نیز از ثبت سفارش ۱۹ هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش و ترخیص تعدادی از آن‌ها از گمرک خبر داد.

به نوشته پردیس خودرو،بهرام پارسایی در حاشیه جلسه کمیسیون اصل ۹۰به رسانه ها گفته بود: پس از انحصاری کردن واردات خودرو و افزایش قیمت خودرو به‌صورت افسار گسیخته و بدون هیچگونه نظارتی، بررسی‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی انجام و مشخص شد متاسفانه تخلفات عمده‌ای صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه زمانی که سایت ثبت سفارش بسته بود برای حدود ۱۹ هزار خودرو گواهی ثبت سفارش صادر گردیده و چند هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده است.

دبیر کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که افرادی که خارج از زمان قانونی ثبت سفارش کرده‌اند با توجه به نبود شفافیت یا امنیت سیستم بتوانند تاریخ ثبت سفارش را عوض و از تاریخ غیرقانونی خارج کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید