چگونه از شر آلرژی‌های بهاری خلاص شویم؟

    کد خبر :242743

حساسیت های فصلی یکی از شایع‌ترین واکنش‌هایی است که افراد در فصل بهار به آن مبتلا می‌شوند. در اینجا به راه‌های خلاص شدن از این واکنش‌های آلرژیک می‌پردازیم.

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و ماده ای به نام آلرژن است که به طور طبیعی بی ضرر است. از جمله آلرژن ها می‌توان به موادی از قبیل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات اشاره کرد. این مواد باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند.

آلرژی‌های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌ها محسوب شده و یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند.

هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد. حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتحمه، قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، باعث گرفتگی در دستگاه تنفسی فوقانی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس خس، تنگی نفس و احساس خارش در بینی و گلو، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی می شود.

وجوه اشتراک همه آلرژی‌ها

آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی، همچنین خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور و احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس به همراه خستگی و عصبی شدن از علائم شابع آلرژی است.

شایع ترین نشانه‌های حساسیت، عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر افراد می شود. علاوه بر این موارد می‌توان به گرفتگی بینی و آبریزش بینی اشاره کرد.

زمینه های مبتلا شدن به آلرژی

اگر چه هنوز علت اینکه چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی (واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن) معمولاً در افراد بعضی از خانواده ها بیشتر است. دانشمندان بر این باورند زمینه ابتلا به آلرژی ارثی است.

آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند، ولی ممکن است در هر سن دیگری هم آغاز شوند. امکان ابتلا به حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است بعدها مجدداً عود کند. با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.

فعالیت های مراقبتی

۱) استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامینهای گروه C ،B و K

۲) اجتناب از غذاهایی دارای «رایحه های طبیعی» مثل عسل و گرده گل‌ها

۳- عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک؛ افرادی که از آلرژی رنج می برند بیش از دیگران به داروهای شیمیایی حساس هستند

۴) ترک سیگار و دوری جستن از دود دست دوم چرا که مخاط‌های بینی و چشم را می تواند تحریک کند

۵) خوابیدن حداقل به میزان ۸ ساعت در شب

۶) تغذیه مناسب

۷) استراحت و دور شدن از کار حداقل به مدت یک ربع هنگام بروز احساس خستگی

۸) انجام فعالیت‌های فیزیکی هفتگی

۹) رسیدگی به کارهای شخصی در اوقات فراغت

۱۰) مبارزه نکردن با احساسات شخصی و بروز دادن احساسات در برقراری ارتباط با دیگران؛ در حقیقت احساسات سرکوب شده، استرس‌های روحی و جسمی، زندگی بی نظم و غیره فاکتورهایی هستند که سیستم ایمنی را خلع سلاح کرده و موجب نفوذ بیشتر آلرژی می شوند.

۱۱) فردی که به حساسیت فصلی مبتلا است یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند دور ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و غیره) و غذاهای سرخ‌کردنی را خط بکشد.

۱۲) اگر در محل زندگی‌تان گرده‌هاى گیاهى در فضا پراکنده مى‌شوند، درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت ۱۰) و ابتداى غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید چرا که معمولاً در این ساعتها اوج گرده افشانى گیاهى صورت می‌گیرد.

۱۳) به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی ها محل تجمع گرد و غبار و گرده ها و سایر عوامل آلرژی‌زا هستند. کارهای باغداری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

۱۴) اگر کولرتان آبی است حتماً باید هر سال پوشال آن را عوض کنید، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس در حوالی آن موجب تشدید آلرژی می شود. اگر از کولر آبی استفاده می کنید احتمالا به سرما آلرژی دارید، بهترین راه پیشگیری این است که در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرید، استفاده از آنتی هیستامین نیز مفید است.

۱۵) آزمون‌های حذف موادغذایی از ساده‌ترین راه‌های کنترل و درمان حساسیت فصلی در افرادی است که برای اولین‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. یعنی این افراد باید هر روز یکی از خوراکی‌های فصلی موجود در برنامه‌غذاییشان را حذف کنند تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید